poster

Zrůda

  • USA

    Monster

  • Německo

    Monster

  • Slovensko

    Monštrum

Krimi / Drama / Životopisný

USA / Německo, 2003, 105 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • DaViD´82
    ****

    Příběh o "vzniku" jednoho lidského monstra. Snažící se relativně úspěšně ukázat všechny aspekty, takže sice ukazuje i ty "zlé věci", které byly na Aileen páchány, ale zároveň ji nijak neobhajuje, nesvádí všechny její problémy na společnost. Zároveň se snaží odhalit i její lidskou tvář a že i ona byla schopna milovat. Film se do všeobecného povědomí spíše než-li tématem a svými nespornými kvalitami zapsal výkonem k nepoznání změněné Charlize Theron. Což je nefér ke Christině Ricci, která jí více než zdatně sekunduje.(26.2.2005)

  • kingik
    *****

    Kontroverzní drama, které stojí na precizním výkonu Charlize Theron, která ztvárnila masovou vražedkyni nenávidějící muže. Theronová se nechala zohyzdit, hrála lesbu a prostitutku a sem tam zabila pár maníků, kteří ji lezli krkem. Pronikavý výkon vysoké blondýny je to, co utkví v paměti, ale přehlédnout se nedá ani Christina Ricci jako její zdatná přihrávačka. I když film v podstatě nemá nijaké tempo, rozhodně nepřišel divákovi předložit jen líbivé obrázky, ale niterné drama, které nutí po skončení filmu k zamyšlení. Výrazné odosobnění a odstup diváka od hlavní postavy je jaksi záměrné. 90%(16.1.2012)

  • lillien
    *****

    Tak tohle musí sednout každému, kdo jako já ulítává na filmech podle skutečné události a milostných dramatech bez happyendu. Christina Ricci byla sice vedle Charlize Theron takové nedomrlé štěně, ale Charlize tu vyžilou trosku zahrála tak dobře, že po shlédnutí jejich milostných objetí musím okamžitě ze svého seznamu věcí, které chci ještě před smrtí zažít, vyškrtnout krátký a vášnivý lesbický románek. Taková sexbomba to byla v Ďáblově advokátovi a tady sem nestačila zírat..Holky, tohle z nás udělá ve čtyřiceti chlast, když s tím okamžitě nepřestaneme:)(20.9.2011)

  • Vančura
    *****

    To takhle jednou ve dvě v noci nemůžete spát, a tak si pustíte nějaký film, aby něco přehlušilo noční ticho prázdného bytu. Ačkoli jsem zrovna v tomto případě zvolil biják, který jsem už před lety viděl, neumenšilo to můj zážitek z toho, jak zde vše směruje ke svému zrdcujícímu konci. Zrůda je v první řadě bytostně filmový příběh - skličující osud Aileen Wuornos je doslova jak z hollywoodského filmu, a tak si o převedení na plátno doslova říkal. A ačkoli může připomenout slavný snímek Ridleyho Scotta Thelma a Louise v tom, jak své postavy vykresluje jako oběti okolností, Zrůda zachází mnohem dál. Film je zcela prost toho, aby hlavní hrdinku líčil ve světle jakéhokoli romantického idealizování, které by nějakým způsobem poskytovalo polehčující okolnosti pro její hrůzné skutky, jako se děje například ve filmu Bonnie a Clyde s jeho zarážející amorálností, s níž omlouvá zločiny ústřední dvojice titulních postav. Aileen Wuornos je zde vylíčena - v děsivě dokonalé herecké kreaci Charlize Theron, z jejíchž šílených očí jde doslova strach - jako ztracená existence a pouhý stín dřívějšího lidství, na děsivé opuštěné cestě do záhuby. Hledat si k ní nějaké sympatie je tak nemožné, protože už je příliš pozdě. V sekvenci, kdy se neúspěšně pokouší najít jakoukoli slušnou práci, toto bolestně vyplyne na povrch - celý život jen šlapala, nic jiného neumí, a jakékoli její pokusy začlenit se do normální společnosti fatálně ztroskotávají. O to působivější je vidět, jak ji to žene do slepé uličky, z níž není cesty ven. Přijít takové ženě do cesty se následně rovná tomu, potřísnit se v "lepším případě" její skličující bezútěšností - jako v případě Selby, která z toho ještě nakonec vyvázne ve zdraví - nebo nakonec zaplatit cenu nejvyšší. Je zarážející, že Selby ihned Ailleen neopustila, když se dozvěděla o její první vraždě - je to jen smutný doklad toho, jakou slepotou jsou někdy zamilovaní lidé stiženi a kam až jsou schopni ve své oběti zajít (lhostejno na tom, jakou mají sexuální orientaci - o lesbické motivy zde vůbec nejde a jsou ve filmu zcela podružné). Snad za to mohla skutečnost, že první vraždu Aileen ospravedlnil akt, že jednala v reálné sebeobraně, kdy jí šlo skutečně o život, ale pro její další nesmyslné vraždění není omluvy. Vše v jejím životě je špatně a tato žena, vyděděnec z normální společnosti, nemohla skončit jinak. A i když to víte, neumenšuje to váš smutek z této skličující podívané, která náš svět obviňuje z jeho nedokonalosti - svět, kde je možné vystavit ženu tolika utrpení a kde je prostituce v tichosti tolerována jako nutné zlo, si snad nic jiného než sériovou vražedkyni ani nezaslouží. Co na tom, že její oběti byly nevinné - vinu nesou všichni, kteří tento svět udržují v chodu a nedělají nic proto, aby byl lepším místem. A tak musela být prolita tolika krev nevinných lidí, jako smutná tečka za jedním promarněným životem. Příšerný smutek, který mě stihl ve scéně, kdy se Aileen v telefonu odposlouchávaném policií přizná ke svým vraždám, zatímco Selby na druhém konci drátu prolévá nekončící příval slz z toho, kam to celé zašlo, v posledku nepramenil z ničeho jiného, než že jsem si připadal... jako sama Aileen. Bůh buď té nešťastné duši milostiv.(9.12.2014)

  • genetique
    ****

    Charlize 'Monster' predstavila monštruóznym výkonom naozaj dokonale, klobúk dole, naozaj, prvotriedny výkon. Citovo veľmi dobre skonštruované, čo divák sám pocíti najmä na konci a ženská režisérka vedela asi veľmi kvalitne kam udrieť. Drsná, veľmi drsná výpoveď s prostredia amerického chodníku (šľapania) s príbehom o dvoch stratených dušiach na pokraji spoločnosti. A hlavne som vždy rád, keď to celé nie je o americkej bezchybnosti a najmä to ma vytiahlo z depresívne stanovenej atmosféry tohto filmu. 80%.(8.5.2006)

  • - Pokud vás zajímá osud popravené vražedkyně, můžete se podívat na dokumentární filmy Aileen Wuornos: The Selling of a Serial Killer (1992) a Aileen: The Life and Death of a Serial Killer (2003). (imro)

  • - FIlmování probíhalo na mnoha místech, kde Aillen Wuornosová své čini skutečně páchala. Konkrétně se natáčelo například v baru, kde byla Aillen za své činy zatčena. (Karlos80)

  • - V roce 1976 se Aileen Wuornosová vdala za bohatého muže. Jmenoval se Lewis Fell a byl o 49 let starší. Po dvou měsících dal ale Fell sňatek anulovat. (jenik71)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace