Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film o teenagerech, kteří dělají potíže svými motocyklovými závody - oslavují tak svého hrdinu, závodnického šampióna. (oficiální text distributora)

Recenze (16)

matthew.d 

všechny recenze uživatele

Na první pohled prostý teen film, při bližším zkoumání komplexně promyšlené dílko poznamenané režisérovými ojedinělými perverzemi. Atmosférou a tématem podobné kultovnímu Tureckému medu (tragika osudu jemuž hrdinové čelí (rakovina/ochrnutí), bizarní explicitní sexuální scény vyvolávající pocit opravdovosti, uvěřitelnosti a zároveň studu) a v jehož stínu tento film trochu neprávem zůstal (subjektivně hodnoceno). Oba filmy jsou svým způsobem o docela normálních životech nijak extra výjmečných lidí, ale právě v "normálnosti" odhaluje Verhoven to tvrdé a drsné. Spetters je snímkem, ve kterém dopravní prostředky exponují a charakterizují postavy. Jsou metaforickým zobrazením životního postoje a symbolicky naznačují jejich sexuální orientaci. Podobný přístup použil Verhoeven v Showgirls, kde obraz v zrcadle funguje jako symbol pro naznačení vztahu mezi postavami. Je až neuvěřitelné, jak obrovské možnosti pro zkoumání a analýzy Spetters vlastně nabízí. Mnohovrstevnatá podívaná, která je stylově jedinečná. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

I s odstupem času jde o poměrně drsný a špinavý snímek, kde si Verhoeven dovolí to, na co mnozí režiséři ani nepomyslí. Evropské filmy byly a do jisté míry jsou odvážnější než americké (nepočítám underground). Naturalistické znásilnění jednoho ze tří motorkářů, dokumentárně nasnímané závody či neuvěřitelně realistické vymlácení restaurace Harmonie jsou působivé dodnes. K tomu výborná muzika (kromě těžce osmdesátkové T.Scherpenzeela) od Blondie po Iggyho Popa. R.Hauer ovšem příliš prostoru, jak by se očekávalo dle titulků, nedostal. ()

Reklama

Othello 

všechny recenze uživatele

Z Verhoevena je tu cítit ta sebespokojenost, kterou se těšil po třech úspěšných filmových zářezech. Ambiciózně tedy rozjíždí jednu dějovou linii za druhou, každé se věnuje tak nějak dle nálady a do toho ještě cituje sebe ("Budeme to dělat jako v Tureckém medu."), Coppolu (pomeranče předzvěstí katastrofy) či Wylera (dle svých slov se snažil závody přiblížit zážitku z Ben-Hura). Dohromady je to tak nějak horko těžko poslepované, jakkoli jednotlivé scény fungují dobře díky Verhoevenově realizační bravuře, kdy se často snaží do jednoho záběru nacpat co nejvíce informací a herce přitom nijak nešetří. Ti jsou ale jinak dalším slabším bodem příběhu, protože šíleně přehrávaj a chovají se jak kdyby jim bylo osm. Což je ale jinak obecný problém (?) režisérových postav, který zjevně vychází z jeho misantropie. Navíc jeden z ústřední trojice vypadá jako mladý Anton Chigurh, díky čemuž se vám může snadno změnit celé čtení filmu. Asi chápu o co tady šlo, pokud to tedy měl být určitý rozklad a demýtizace post-greasařské motokultury, ale autora tady prostě převalilo vlastní velikášství a arogance. Zase na druhou stranu, jestli skutečně kvůli tomuto filmu nedostal Verhoeven na starost režii Return of the Jedi, tak si nemůžu stěžovat. Mimochodem po tomhle filmu vznikla prý v Nizozemsku Národní Anti-Spetters Komise, která si vytyčila za úkol znemožnit režisérovi financování jeho dalších filmů a to mimo jiné dle toho jakým způsobem zobrazuje gaye, ženy, policisty či náboženské zástupce. Verhoevena nakonec vyhnali točit do Států a neoficiálně vlastně založili Twitter. ()

danoo 

všechny recenze uživatele

Postmoderná esencia všetkých sociálnych tabu západnej Európy 70-tych rokov minulého storočia, ktorá by na prvý pohľad nemala fungovať, ale opak je pravdou. Raný Verhoeven útočí všetkými smermi (sexualita, viera, žurnalistika, zdravotné postihnutie, kriminalita) a popravde občas mu chýba taktnosť či logika, ale robí to tak, že nemôžete odtrhnúť oči od obrazovky. Jednoducho povedané, trocha lacnejší MECHANICKÝ POMARANČ. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Přiznám, že je pro mě skutečně těžké hodnotit tento dobový osmdesátkový film po více než 30 letech. Dokážu si hravě představit, jak odvážný, stylový i zábavný (ve smyslu, co je zrovna módní a cool) mohl být snímek v době svého vydání, jenže dnes již na takové věci obecenstvo nahlíží jinak. Nudita je sice stále šokující a opravdu se mi líbí, jak Verhoeven dokázal do svého jinak velice odlehčeného a nenáročného "dramatu" mimoděkem zakomponovat pár vážnějších témat (odhalování sexuality, závodník po nehodě), ovšem to je asi tak vše. Teenagerský motocross, disko a osmdesátkové účesy už jsou prostě out a (záměrně) jednoduché charaktery tomu také příliš nepomohou... Přesto ani dnes se nejedná o žádnou katastrofu, ba naopak - solidní průměr :) 5/10 ()

Galerie (25)

Zajímavosti (1)

  • V jedné scéně říká chlapec dívce, aby sténala stejně nahlas, jako ve filmu Turks Fruit (1973), což je odkaz na jeden z prvních filmů režiséra Paula Verhoevena. (Zdroj: ČSFD)

Reklama

Reklama