Reklama

Reklama

Obsahy(1)

PRVEK ZLOČINU je spolu s dalšími filmy EPIDEMIE a EVROPA součástí tzv. evropské trilogie, kterou si Lars Von Trier otevřel bránu do světa uznávaného filmu.
Vyšetřovatel Fisher (Michael Elphick) žijící v Káhiře vypráví v hypnóze o svém návratu na starý kontinent. Byl povolán k případu brutálních vražd malých děvčátek prodávajících loterijní losy. Temný příběh se odehrává v apokalypticky vyhlížejícím Německu a vychází na povrch, že vrah zabíjí podle geometrického vzorce. Film mimo jiné obsahuje spousty odkazů na světovou literaturu. Narace si v tomto případě „vzala dovolenou“ a snímek se skládá především z působivých výtvarných obrazů, které podtrhují poutavou atmosféru. Debut tohoto oslavovaného i zatracovaného režiséra získal v roce 1984 v Cannes cenu za technické provedení. (Zrzunda)

(více)

Recenze (79)

Courtemanche 

všechny recenze uživatele

O dva roky dříve natočený Befrielsesbilleder je podle mě lepší. Tady kdybych hodnotil jak mě bavil příběh, tak dám jen dvě hvězdičky. Ze stránky tvůrčí taky to není nevím jak dokonalý obraz. Ano je to Trier, ale méně Trierovský než bych chtěl. Jasně že ho inspiruje něco-někdo jako každého, ale podle mě na celovečerní ještě nemá. Pořád hledá, zkouší. Vím že jsou to ostré slova, ale na tohle poukazuje i další jeho film, Epidemie. 2,5/5 ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nedá sa nič robiť, na Element of crime cítiť, že ide o začiatky, pretože ešte nedisponuje takou istotou v rozprávaní a nakoniec ani vo vizuálnom stvárnení, ako neskoršie Trierove do detailu vypiplané diela. Film sa dá sledovať aj ako zástupca neo-noir s typickými noirovskými elementami, i keď detektív vo svojom ohoze mi trochu pripomínal Dona Johnsona v Miami Vice. Každopádne ide o vizuálne jeden z najtmavších farebných filmov a jednu z najtemnejších krimi vôbec. Osobne mám dojem, že ide "tak trochu" o európsku odpoveď na Blade Runnera, keď niekto stretnete Larsa v Cannes tak sa ho na to prosím spýtajte. ()

Reklama

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Neďaleká budúcnosť, kde sa Európa pomaly prepadá pod vodu a kde neexistujú bohatí a vplivný, ale chudobný a úbohy, spiaci na uliciach, na sklách - skrátka kde im prostredie dovolí. Do tohto sveta sa pomocou hypnózí dostáva detektív Fischer, aby prišiel na príčinu bolestí hlavy, ktoré nedokáže vyliečiť a aby retrospektívne prerozprával jeho vyšetrovanie po Lotto vrahovi, ktorý zabíja malé dievčatká a potom ich rozbitou flašou rozpára a vykuchá. Celý film je hnaný do hutnej atmosféry, upršaného prostredia, kde s každého miesta cítiť bezútešnosť a beznádej a ktoré je ponorené do žltej farby, osvetlené modrými neónovými svetlami. Trier prispôsobuje príbeh atmosfére a vizuálu, ktorý v značnej miere prevyšuje príbeh a spôsob akým je prerozprávaný - aj keď ani v rámci narácie príbehu sa nejedná o fušerstvo. Je to jeden s tých filmov, ktoré dokazujú osobitý prístup a štýl tohto dánskeho režiséra a ktorý dokáže byť aj napriek svojej ťažkosti a komplikovanosti veľmi zaujímavým a pocitovo komplexným filmom. Jedná sa rozhodne o veľmi zaujímavú prvotinu, ktorá ma núti tešiť sa na ďalšie dva kúsky s Európskej trilógie. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Musím se na to podívat znovu. Přijde mi, že hodně návratných motivů jsem vůbec na první pohled nepobral. Nicméně, už na první pohled bylo jasné, že je Element of a Crime je hodně sevřený film. Pokud jsem u Truffautova stylu mluvil o silně odstředivém stylu, pak ranné období Lars von Triera považuji podle Prvku zločinu za ukázku dokonale dostředivého filmu. Všechny jeho součásti, i ty nejmizivější mají své opodstatnění v dalším průběhu děje. ()

NALBERTik 

všechny recenze uživatele

Velice nezvyklý kriminální příběh :) Viděl sem před tím Evropu a ta mi přišla mnohem přístupnější... todle bylo celkem psycho... Je vidět, že pan režisér si dal hoodně záležet, snad každý pohyb kamerou mi přišel nějak "zajímavý" ... a Esmond Knight zahrál uplně bezchybně... Čili pokud máte chuť na něco hodně zvláštního, hodně já ani nevím jak to nazvat, tak todle je ta ideální volba ;) ()

Galerie (52)

Zajímavosti (3)

  • První film von Trierovy trilogie "Europa", která zachycuje problémy Evropy v budoucnosti. Dalšími filmy trilogie jsou Epidemic a Evropa. (D3VIL)
  • Unikátní technologie natáčení vedla k téměř monochromatickému vizuálnímu podání, transformujícímu podobu světa do intenzivních sépiových tónů jen občas narušených kontrastní modrou nebo červenou barvou. Snímek pochází ještě z doby před digitálním colorgradingem, barevné řešení tedy vznikalo pomocí svícení a patřičné chemické úpravy filmového materiálu. (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama