Reklama

Reklama

Obsahy(1)

PRVEK ZLOČINU je spolu s dalšími filmy EPIDEMIE a EVROPA součástí tzv. evropské trilogie, kterou si Lars Von Trier otevřel bránu do světa uznávaného filmu.
Vyšetřovatel Fisher (Michael Elphick) žijící v Káhiře vypráví v hypnóze o svém návratu na starý kontinent. Byl povolán k případu brutálních vražd malých děvčátek prodávajících loterijní losy. Temný příběh se odehrává v apokalypticky vyhlížejícím Německu a vychází na povrch, že vrah zabíjí podle geometrického vzorce. Film mimo jiné obsahuje spousty odkazů na světovou literaturu. Narace si v tomto případě „vzala dovolenou“ a snímek se skládá především z působivých výtvarných obrazů, které podtrhují poutavou atmosféru. Debut tohoto oslavovaného i zatracovaného režiséra získal v roce 1984 v Cannes cenu za technické provedení. (Zrzunda)

(více)

Recenze (79)

LeoH 

všechny recenze uživatele

Abych měl potřebu to někdy vidět znovu (a tím pádem třeba i dát víc než tři hvězdy), muselo by mě to přimět aspoň trochu se zabývat tím, co mi to říká a jaké pocity to ve mně vyvolává, a ne pořád jenom tím, jak dovedně jsou naaranžované záběry, jaké jsou tam ňuňu střihy (autíčko!) a kolikrát to cituje Tarkovského. Nebo by vyprávění muselo být opravdu těžko rozšifrovatelné a ne se jenom strašně tajemně tvářit a furt strkat člověku před obličej oslí hlavy. Nicméně sodíková vyšisovanost, všudypřítomný rozklad a rozmlženost, mumlající vnitřní hlasy a vůbec atmosféra prima, moc prima, za ***1/2. ()

angloumene 

všechny recenze uživatele

Snový výlet do zločincova mozku plného vody, červeného světla a větru. Velice netradiční podívaná, dokonce bych řekla že i o dost šílenější, než zbytek Trierových děl, co jsem zatím měla možnost zhlédnout. S postupem času ale tahle nevlídná a nepřátelská atmosféra začíná dávat větší a větší smysl. Až nakonec vše dospěje k nevyhnutelnému konci, který jen podtrhuje neuvěřitelně tíživou a depresivní atmosféru. Sama ještě teď cítím tu těžkost, která se mi neodbytně usadila v hlavě. ()

Reklama

Courtemanche 

všechny recenze uživatele

O dva roky dříve natočený Befrielsesbilleder je podle mě lepší. Tady kdybych hodnotil jak mě bavil příběh, tak dám jen dvě hvězdičky. Ze stránky tvůrčí taky to není nevím jak dokonalý obraz. Ano je to Trier, ale méně Trierovský než bych chtěl. Jasně že ho inspiruje něco-někdo jako každého, ale podle mě na celovečerní ještě nemá. Pořád hledá, zkouší. Vím že jsou to ostré slova, ale na tohle poukazuje i další jeho film, Epidemie. 2,5/5 ()

Renfield 

všechny recenze uživatele

Hypnotický a těžký jak jen Lars von Trier může být! Uvedení do evropské trilogie je to více než slušné, přesto kvalit Evropy nedosahující. Snová, nebo ještě lépe depresivní cesta za dopadením vraha, či do jeho mysli, nebo snad...? Hlas detektiva Fishera něco málo vysvětlí, na ostatní si divák musí přijít sám, což se mi napoprvé nepovedlo. Technická stránka filmu je úchvatná, co záběr to skvost. K tomu dopomáhají použité filtry, věčný déšť a industriální města... jednoduše atmosféra deprese a beznaděje je tu na maximu. A to vše ve velmi pomalém, opravdu hypnotickém tempu... co dodat, silný debut velkého mistra. 75% ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Zločin je dnes jako chemická reakce. Může se přihodit jen v tom správném prostředí. Musí tam u toho být inteligence a citlivost.“ Larsův celovečerní debut v mnohém předznamenává jeho budoucí tvorbu, a to v kladném i záporném slova smyslu. Naštěstí v případě Prvku zločinu převládají klady. Vytkl bych vlastně jen pointu, na které ve výsledku zase až tolik nesejde (leckomu její podoba nesedne), a podobné je to s příběhem, který je spíše druhořadý. Oproti tomu se může film plně opřít o technickou stránku, se všemi těmi filtry, nasvícením či výrazným zvukem (všudypřítomný vítr na pozadí) je snímek opravdu působivý. A tím se dostávám k dominantní atmosféře. Ta je temná, zneklidňující, mysteriózní, hypnotická. Pomáhá tomu i podivné bezčasí, znepokojivé výjevy, neustálý déšť, rozbité, špinavé prostředí, podivné postavy a posedlost hlavního hrdiny, který případu zcela propadne. Celkově dám slušné 4*. „Zde máš svíci. Posvítí ti až půjdeš spát. Zde máš sekyrku, tou budeš hlavu stínat. Štíp, sek, štíp, sek. A mrtvý je poslední člověk…“ ()

Galerie (52)

Zajímavosti (3)

  • Unikátní technologie natáčení vedla k téměř monochromatickému vizuálnímu podání, transformujícímu podobu světa do intenzivních sépiových tónů jen občas narušených kontrastní modrou nebo červenou barvou. Snímek pochází ještě z doby před digitálním colorgradingem, barevné řešení tedy vznikalo pomocí svícení a patřičné chemické úpravy filmového materiálu. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • První film von Trierovy trilogie "Europa", která zachycuje problémy Evropy v budoucnosti. Dalšími filmy trilogie jsou Epidemic a Evropa. (D3VIL)

Reklama

Reklama