Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Gene Evans, Timothy Carey, Iron Eyes Cody, Ray Teal, Frank Cady, Harry Harvey, Richard Gaines (více)Obsahy(1)
Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Myslím, že filmy Billyho Wildera majú nálepku "rôznorodé" aj keď sa väčšina divákov zhoduje na jednom žánri a tým sú komédie. Aj keď natočil úspešné komédie je obdivuhodné, že ten istý autor dokázal natočiť temný a znepokojujúci film akým je Eso v rukáve. Tento film v sebe neskrýva hlbokú filozofiu ani nedisponuje komplikovanou štruktúrou, ide o jednoduchý príbeh s postupnou gradáciou. Film si vás získa svojou jednoduchosťou a zlomyseľnosťou hlavnej postavy, ktorú dokonale stvárnil Kirk Douglas. Divák postupne zisťuje, že aj ostatné postavy vo filme sú nejakým spôsobom vnútorne skazené a že vo filme niet postavy s dobrými úmyslami. Počas filmu sa možno budete pýtať samého seba, kam ešte tento film môže zájsť a ďalšia scéna vám dokáže, že to môže byť ešte horšie a ešte viac temnejšie. Šťastný koniec si musíte nájsť sami, keďže všetko končí veľmi nečakane presne ako to majster Wilder zamýšľal. Eso v rukáve odporúčam divákom iba v tom prípade ak sú ochotný na konci filmu čeliť depresií 100% ()
Jelikož Wilderův počin není řazený do žánru sci-fi, lze usuzovat, že se společnost potýkala se lží a korupcí již v 50tých letech. Příběh se tak stává poněkud nadčasovým a symbolickým. Billy sice rozhodně natočil lepší kousky, nicméně vyšší princip tohoto snímku zvyšuje jeho hodnotu minimálně o hvězdu výše. 7/10 ()
Po Hollywoodu si Billy Wilder vzal na spacir media a zurnalisty a opet vznikl film ve velkem stylu! Kirk Douglas vyborne a naprosto verohodne zahral sebevedomeho nicemu, kteremu jde o vlastni uspech. Je zajimave sledovat jeho promenu. Eso v rukavu je velmi nadcasovy snimek, ktery ukazuje umele vytvorene silenstvi, ktere media mohou zapocit. Dalsi z pokladu Billyho Wildera. ()
Důležitost médií jako čtvrté moci podílející se na fungování státu a společnosti, a jejich znásilňování senzacechtivým bulvárem, to hýbalo Amerikou už v půlce minulého století. A Wilder ve svých nejlepších letech k tomu rozhodně měl co říct. A měl k tomu ideální nástroj - Kirka Douglase který dokáže svým charismatem na plátně bavit i když hraje docela solidního parchanta, co se v honbě za sólokaprem nebrání tomu realitu trochu popostrčit, aby tragedie jednoho zavaleného horníka v jeho novinách náležitě vynikla... a on rozjel mediální kolotoč ve kterém bude spolu s dalšími podobnými parchanty za tu největší hvězdu. Film je označený jako noir, ale nemá s tím žánrem vůbec nic společného, je to nadsazená společenská satira a zároveň příběh malého oportunistického člověka který v sobě hledá alespoň nějakou špetku morálky. V tom je ne nepodobný aktuálnímu Scorseseho Killers of Flower Moon, i když tohle je příběh samozřejmě mnohem jednodušší a odlehčenější, snad až trochu kýčovitý. Ne až taková pecka jako režisérovy předchozí Sunset Blvd. a následující Stalag 17, ale už kvůli svému nadčasovému tématu rozhodně zajímavý film. 8/10 ()
Drsný film. Ovšem ne způsobem chlapáckého drsňáctví známým z krimi noirů, ale tím, jakým způsobem Wilder podchycuje podstatu novinářského, ale i obecně lidského hyenismu. Všudypřítomná omezenost charakteru je tu ještě umocněna uzavřeným a dusným prostředím prašného amerického zapadákova, který v tomto podání působí na diváka stejně vězeňsky tísnivě, jako na zavaleného Lea "jeho" jeskyně. Jeden z nejlepších filmů starého Hollywoodu. P.S. Že bych kvůli stylovému zapalování sirek oprášil psací stroj?:) ()
Galerie (47)
Zajímavosti (15)
- Ide o druhý film Billyho Wildera, v ktorom postava pracovala pre fiktívnu firmu Pacific All-Risk Insurance Company. Tým prvým bol film Pojistka smrti (1944). (Reverse01)
- Herec Victor Desny zažaloval Billyho Wildera v době, kdy se psal scénář. Tvrdil, že se jedná o neautorizovanou verzi příběhu Floyda Collinse, který před lety uvízl v jeskyni (jak bylo zmíněno ve filmu) a ke kterému vlastnil Desny práva. Desny soud vyhrál a Wilder se odvolal. Nejvyšší soud státu Kalifornie nakonec rozhodl v Desnyho prospěch. Desnymu byla vyplacena částka 14 350 amerických dolarů. (liquido26)
- Větu: „Nechodím do kostela, klečení mi ničí silonky,“ vymyslela Audrey Young, manželka Billyho Wildera. (liquido26)
Reklama