Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný
  • Romantický

Recenze (1 562)

plakát

Mank (2020) 

Scénárista Mankiewicz si uměl v Hollywoodu pořádně užívat, ačkoliv to bylo prostředí plné žraloků a praktik se kterými nesouhlasil. Režisér David Fincher tak díky této postavě předvádí retrospektivní vyprávění a dokonale navozuje atmosféru starého Hollywoodu. Vynikající Gary Oldman, který se po nehodě musí pustit do scénáře, aby ho stihl bude si muset odpustit svoje alkoholová opojení. Na pomoc má sličnou zapisovatelku, Rita Alexandr (Lily Collins). Okolnosti vzniku scénáře Občan Kane jsou fascinující, stejně tak herecké výkony, Amanda Seyfried, ale hlavně Charles Dance. Jízlivý, černý, břitký humor, skvělé napsané dialogy. Narážky na dobře známé věci, praktiky průmyslu a slavné tituly jsou jen takovou třešničkou na dortu.

plakát

Promise Cinderella (2021) (seriál) 

Issei Kataoka (Maeda Gordon) se prostě nudí, jako správný sedmnáctiletý středoškolák pohrdá dospělými a dělá si z nich srandu (a ze svých vrstevníků taky). Jeho nejnovější oběť je Katsuragi Hajame, rozvedená, bez domova, 27 letá žena, která navíc ztratila práci. Issei však pro ni má řešení, bude hrát jeho hry, díky tomu u něj může zadarmo bydlet a jíst. Na obzoru je však i další bishík Kataoka Seigo (Iwata Takanori), který chce Hajame taky, byť z jiných důvodů, než bratr. Jak asi tušíte, tahle ujetá harémovka je postavena na humoru a nečekaných situacích a první díly jsem se vyloženě chlámal. Jednak vynikající Maeda Gordon, jako rozmazlený, zlomyslnný spratek s hlavou plnou nápadů, jenže pozor, Hajame není hadr na podlahu a umí to vzít pořádně do ruky a ukázat svoji sílu. Velmi mile mě tak překvapil hereckým výkonem jak Gordon, tak Fumi Nikaido, která mě jinak ve filmech moc nezaujala, ani v sériích, budu se muset na její filmografii podívat blíže. Kdo chce pořádně odbržděnou komedii, romanci v japonském manga stylu má možnost. Svěží scénář, charaktery, moc povedené herecké výkony i humor.

plakát

Příběh Velké čínské zdi (2015) (seriál) 

Číňany vytvořený dokument, kde bych si mohl stěžovat, zda to pojetí nacionální historii, nebo popis nomádů není moc zkreslující a některé věci příliš propagandistické, ale jsou to minimálně se vyskytující a rušivé elementy, berme to jako čínský pohled na historii od doby 7. stol. př.n.l. až po dynastii Qing. Koho zajímá vysoce odborné hodnocení nomádů starověku může si přečíst https://www.amazon.com/Horse-Wheel-Language-Bronze-Age-Eurasian/dp/0691058873/ Těchto 12.dílů má rozhodně co nabídnout, protože my tady primární zdroje přeloženy z 99,99% nemáme a odborné práce už vůbec v nějaké kvalitě, postavené na nejnovějších objevech. Tato série čerpá, jak z archeologie, tak písemných pramenů a přináší horu nových informací, včetně používání klíčových termínů v originále, jejich vysvětlení. Tvůrci si dali záležet, že představili důležité momenty velké zdi v čínské historii, a bylo tam rozhodně živo. Navíc se zhusta využívá cgi grafiky na rekonstrukci krajiny, staveb, zbraní. Kamerová práce perfektní i díky dronům, hrané pasáže nízkorozpočtové a spíše slabší, ale pořád solidní. Je to perfektní práce, cituje svého učitele doktora Neupauera, já padám... Má to skutečně skvěle vymyšlenou strukturu, informace se skládají a kompletují tak, že víte kdo, kdy, kde, jak, uvidíte mapy, rekonsturkce věcí jako válečný vůz s čepelemi na kolech, zbraně a zbroje, jaké dal vyrobit císař Wu-ti. Dozvíte se paradigmatické informace typu, kolik stála v určitém období stavba velké zdi, proti uspořádání válečného tažení, atd. Uvidíte, jak vypadala vojenská taktika za dynastie Ming v druhé polovině 16. stol. spoustu dalších věcí, které neznáte a jsou důležité. Díky nim budete chápat, proč se historie stala tím způsobem jak ji známe, v jakém myšlenkovém světě se pohybovali nomádi a čínské obyvatelstvo. Mohu mít výhrady k dílu 12., já bych se bez něj obešel, ale beru, že velká zeď je národní památka pro Číňany a nějak se k ní různé skupiny vztahují, vojensky ještě posloužila i ve 20. století. Celkově jsem prostě nadšen, perfektní dokument, který má smysl, správné řazení informací, ideální minutáž na díl, i když některé věci nejsou vysvětleny, nebo působí zkratkovitě tak plusy mohutně převažují.

plakát

Mačine no owari ni (2019) 

Velmi zajímavý film, který figuroval už na mém seznamu roku 2019, ale holt nebyly titulky. Masaharu Fukujama jako flamenco kytarista Makino Satoši má  po čtyřicítce své hudební identity. Potká novinářku Komine Jóko (Juriko Išida), která má vše co chce, perfektní práci, snoubence. Přesto cítí, že není vše v pořádku. Romantické drama, kde hlavní dvojku od sebe oddělují těžkosti okolního světa, také lidé, kteří o ně stojí. Herecké výkony jsou fajn, byť Išida samozřejmě překonává ostatní. nenápadná Júki Sakurai mě taky dostala (dlouhodobě mám její filmografii v plánu). Krásná kytarová hudba a OST celkově (Jugo Kanno), včetně vychytávek typu skutečná hvězda Thibault Garcia. Velmi pěkné technické zpracování, sychravá podzimní zádumčivá nálada, sice scénáristicky vše, co se dá očekávat od žánru, ale zase je to nevtíravé, nehysterické a většinu času mě to bavio. 3,5 hvězdy nevylučuji reprízu. Podle mě romance pro starší a pokročilé, respektive trpělivé.

plakát

Miliardy (2016) (seriál) 

Billions považuji za jeden z nejdůležitějších seriálů dekády. Paul Giamatti a Damian Lewis excelují ve svých rolích státní zástupce, versus všemi mastmi mazaný burzovní makléř stojící na hraně a za hranou zákona. Spletité zákruty mocenského boje nejsou nikdy samoúčelné, scénář přináší napínavé situace. Hlavně však servíruje vynikající charaktery, talentované, podivné, ale především vyvíjející se! Z vedlejších charakterů si jistě také nějak oblíbíte, ať už půdovní hlavní pomahač Bryan Connerty (Toby Leonard Moore), nebo Chuckova žena Wendy. Občas nějaké to hvězdné cameo (závan dětství, mě ovanul když vidím Jerry O'Connella), ale rozhodně nechybí vtip, nadhled, filosofické zamyšlení nad problémy etiky obchodního jednání, smyslu politiky, atd.

plakát

Miliardy - Série 5 (2020) (série) 

Chuck Rhodes a Bobby Axelrod rozjeli opět souboj na nože, i když zde nově uzurpuje hodně prostoru Mike Prince jako nový soupeř pro Axe Capital. O zábavné zvraty a cliffhangery není tradičně nouze a tvůrci svému řemeslu rozumí, nikdy to není nuda, neregistruji ani pokles kvality. Je to pořád nadprůměrná série, kde se postavy neustále vyvíjejí a vše tady rozhodně není předvídatelné, přesto nejsou zvraty násilné, nebo postavené na hlavu. Mocenská dynamika obou hlavních hrdinů diváky pořád táhne, protože sledovanost vysoká, 6. série nám začíná v lednu a bude se věru nač těšit.

plakát

Jsi mé jaro (2021) (seriál) 

Tento seriál je vcelku pohodový a klasický titul romance s krimi linkou, která působí někdy prvoplánově, občas jako filler, to prolnutí se úplně nepovedlo. Psychiatr Joo Young Do (Kim Dong Wook) a hotelová vedoucí Kang Da Jung (Seo Hyun Jin) se od sebe hodně liší ve svém přístupu k minulosti. Ale potkají se ve stejné budově, náhle je začně spojovat stará fotografie z dětství a záhadný cizinec, který touží po Kang Da Jung. Začátek je rozhodně povedený a lehce mysteriózní, kdy je divák vržen do vyšetřování záhady starých vražd, které jak se zdá pokračují. Psychiatr svoji novou sousedku štengruje, a tak se nezdá, že by se mohli sblížit. Nemá cenu spoilerovat děj. Zmiňme klady, velmi silné a povedené, vtipné dialogy, řada nápaditých komediálních situací, kdy si přátelé hlavní dvojky představují, jak některé interakce proběhly... Vedlejší charaktery ženské hrozně fajn, jak Nam Gyu Ri, jako rozpustilá herecká hvězda, nebo její osobní trenérka, atd. Mužští kolegové jsou spíše na zabití, tv producent, kromě jednoho dílu mamlas na zabití, plachý veterinář. Kim Dong Wook podává svůj příjemný nadstandard, ale není to pecka jako ve Find Me In Your Memory. Více mě zaujal Yoon Park, má jako herec zajímavější charakter ke ztvárnění. Není to emočně vydírací, některé insert songy pěkné. Ale tak nějak mi nesedí hlavní zápletka poměr romance/drama/krimi, plus pohodově zbytečný poslední díl. Přesto velice příjemný seriál, ke kterému se rád vrátím, Seo Hyun Jin hraje hlavní hrdinku s traumaty, skvěle, postupně je překonává, je originální, svéhlavá, milá, lehce ztřeštěná. Kromě nedotažeností v ději scénáře (krimi linka) mě naprosto iritoval product placement na jeden produkt, který nebudu jmenovat, bylo to tak pitomé a do očí bijící i na korejské poměry, ostatní věci jsem neregistroval, a přežil v pohodě, ale tu věc, no uvidíte sami. Přesto pokud hledáte poklidný zajímavý romantický seriál, který zvládá klišé s grácií a nabízí silné herecké výkony, jste tady správně. Přesto bych měl dát 3,5 nebo 3 hvězdy, ale to si výkon hlavních herců nezaslouží.

plakát

Hra na oliheň (2021) (seriál) 

Hype, hype, hype and cheap thrill... Popravdě téma eliminačních her je těžce profláklé v manze, anime. Ale i ve filmu vzpomeňme z 90.let na The Cube, v seriálech loňský japonský počin Alice in Borderland, který jasně ukázal limity tohoto žánru. Squid Game můžete vnímat jako neškodnou akční zábavu, v tom případě, ale není dostatečně nápaditá, protože charaktery nemá moc zajímavé a hlavní herec vše nevytrhne. A tím pro mě není jen Lee Jung Jae, ale Oh Young Soo v roli toho nepatřičně působícího staříka. Sympatická je i kapsářka Kang Se Byeol,Jung Ho Yeon si na nováčka v první roli počíná více, než slušně. Některé díly mají spád, jiné se táhnou, a chybí mi v tom něco hlubšího, překvapivé nápady. Hlavní hrdina Song Gi Hyeon je navíc docela mamlas. Hvězdná camea, která nejmenuji to nevytrhnou. Technicky a řemeslně je vše v pořádku, ale prostě je to příliš jednoduché a prosté, co mě má zaujmout k repríze? Pokud je to viděno jako podobenství na moderní společnost, tak mě tahle pseudoneomarxistická úderka nedojímá. Pravdy typu, že silnější, gangy vládnou, peníze nás mění k horšímu, ale my to napravíme, že na první místa existence dáme jiné hodnoty... Vážně, tomu máme věřit? Vždyť je to dětinské, působí to banálně. Hlavní herec je jeden z předních multimilionářů v Koreji. Navíc jestli to má být výpověď o společnosti, všichni se chovají jako krysíci v kolečku, a to béčkové zpodobnění choutek bohatých mocných je na úrovni capartů z druhého stupně základní školy. Tímhle se fakt bohatí a mocní tohoto světa nezabývají... Mám podezření, že některé tituly Netflix vybírá podle formule, musí to zaujmout co nejvíce lidi..., i když to bude debilní.

plakát

Paipeulain (2021) 

Seo In Guk vede partičku zkrachovalců, aby si přihnuli trochu z potrubí na ropu. Práce je to však značně nebezpečná, nejen nelegální. Film je celkem oddechová, akční zábava, s troškou humoru, který naštěstí není trapný. Z herců vyniká nejen Seo In Guk, ale také Lee Soo Hyuk jako hlavní záporák. Akční scény slušné, příběh celkem napínavý, byť nic co by vyloženě překvapilo. Filmu asi o hvězdičku nadržuji, ale přiznejme si něco obyčejného, dobře fungujícího v tomto ranku nebylo.

plakát

Agmapansa (2021) (seriál) 

Korea blíže neurčené budoucnosti není pěkné místo, nepokoje, nezaměstnanost, nedávno prodělaná pandemie, zvyšující se sociální rozdíly. Nová politická síla s názvem Sociální nadace blahobytu se rozhodne pro řadu reforem. Prezident Heo Jung Se (Baek Hyun Jin) představuje jednu z nich v soudnictví, tzv. živý soud, kdy diváci budou pomocí Diké (ať jsme řecky správně) aplikace v mobilu rozhodovat o výsledku procesu. Živému soudu bude předsedat Kang Yo Han (Ji Sung), který má dostatečnou reputaci a je viděn jako neúplatný (díky svému rodinnému dědidtví). K ruce má ještě dva další soudce, Kim Ga On (Park Jin Young), který má jiné představy o tom, jakým směrem by se měla ubírat justice. Soudkyně Oh Jin Joo (Kim Jae Kyung) je pouze ozdoba, kariéristka, a ví to o sobě. Námět  o lehce dystopické budoucnosti je zpracován v korejském duchu, respektive žánru, nečekejte realismus. Avšak scénář má velmi vysokou úroveň, jak vykreslením postav, tak celkovým dějem a myšlenkami. Ji Sung je absolutně charismatický a dokonalý ve své roli soudce, oponenty si maže na chleba, a při jeho inauguračním projevu, já jsem síla, moc lidu, by jásal i Lenin. Ji Sung svým hereckým uměním nejen převyšuje ostatní, on je naprosto zadupává do země. Park Jin Young je idolem, tak se nelze divit, že mu nestačí, ale časem se z relativně nevýrazného výkonu dostane výše. Policistka Yoon Soo Hyun je typicky otravný charakter, spravedlnost zvítězí, i kdyby to nemělo nikomu pomoct (nebo svět zahynout), ale Park Gyu Young ji hraje sympaticky, sedla mi v této roli. Děj mě zpočátku zcela přikoval, to že jsou epizody delší, než hodinu neznamená, že měl materiál skončit ve střižně, minutáž není promrhána. Naopak všechny nitky příběhu se rozvijí a je to jízda, která umí překvapit, být stále vysoce napínavá. První 4 díly vás naprosto smáznou, ten vlak je utržený ze řetězu a nic ho nezastaví. Uvidíte mocenský boj ve vrcholné sféře státního aparátu. Prezident, který je bývalý herec a využívá, respektive zneužívá sociální síle, chce spoléhat na násilnický dav, mediální manipulaci, xenofobii, atd. Dále je zde mediální magnát, průmyslový magnát, ministryně spravedlnosti, duchovní guru spojený se sociální nadací a jeho asistentka, ti všichni jsou spojenci a někdy také nepřátelé. Kang Yo Han s tou bandou manipuluje, musí je zdolávat postupně, nebo poštvat proti sobě. On je nečitelná, ambivalentní postava, a měl jsem obavy, že seriál sklouzne do oné typické korejské dementality, kdy "zlo" musí být potrestáno, i když stojí na straně slabých a bojuje proti zlu, avšak nečestnými prostředky a to přece nejde ty kluku... Naštěstí se to neděje. Postava Kim Ga On prodělá zajímavý vývoj, v tomto ohledu je seriál na korejské poměry skutečně neobvyklý. To však neznamená, že v poslední čtvrtině se nevyskytují některé nešvary, jako přílišná emoční vypjatost v určitých scénách, mnohé flashbacky, nebo introspekce postav, která je veskrze zbytečná. A samozřejmě, některé věci ohledně vývoje se koncem série dají odhadnout, ale i tak umí tvůrci občas překvapit. Zmiňme další klady, nenápadný humor, nebo kulturní narážky, když si Yo Han čte Nietzscheho různé knihy, případně pronese vražednou hlášku o pomocníkovi, která je parafrází na Batmana, atd. Úžasná práce kamery, tohle nebyl nízkoropočtový seriál, dělaný někde v presu za špatných podmínek. Perfektní nájezdy kamery, akční, dynamické pojetí scén. Velmi solidní choreografie soubojů. Dalším kladem je také hudba, jak instrumentální, tak insert songy, openingy, endingy, OST prostě chci. Navíc rejža věděl jak perfektně propojit audiostopu s vizuálem, tohle má kvalitu na export. Seriál přináší otázky spravedlnosti, participace obyvatel v politickém procesu, ale také role sociálních médií, aktuální nebezpečí o plutokracie pár jedinců, kteří pomocí nastrčených politických figurek (naši kmotři že), ovládají stát a jeho resorty, lid je bitý, chudý a ještě to platí z vlastních daní. Velmi sociálně a politicky znepokojivá témata, na která jasnou odpověď tvůrci nedávají (byť mám výhrady k tomu, vykreslovat možnosti masového zapojení obyvatel do rozhodování jako nebezpečí). Cením si jejich práce, že se dokázali částečně vymanit z určitých žánrových schémat a šablonovitosti. I přes některé chyby a slabší závěrečnou čtvrtinu dávám 4,5 hvězdy. Mimochodem na soukromou stanici (tvN) vysoká sledovanost přes 6%. Jsem zvědav, kterou agenturu si Ji Sung vybere, v srpnu mu vypršela smlouva, zasloužil by i více rolí ve filmu, nejen seriálech.