Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Krimi
  • Horor

Recenze (3 540)

plakát

Kriminální román (2005) 

Tak tohle, to byl FAKT skvělej film! O to víc, že jsem to nečekal. O to víc, že je to dobové a né třeba jak Gomora, která je více ze současnosti (a o to horší). Dost mi to připomnělo taková díla jako třeba Tenkrát v Americe. Michele Placido si zaslouží poctu, že umí i režírovat. Vůbec si nevšimnete, že to je dlouhé 2 a půl hodiny. Pořád se tam něco děje a je to nezastavitelné. Má to takový spád, až si někdy říkám, že to nestíhám sledovat. Pak jsem i trochu ztratil přehled kdo je s kým a kdo už ne a proč, ale jenom maličko. Stane se tam toho tolik, že by to v klidu vydalo na seriál... ale to by zase ztratilo to tempo, kterému tak tleskám. Do děje jsou naroubované i souvislosti z tehdejší doby, jako výbuch nádraží známý jako Atentát v Boloni neboli Boloňský masakr, vraždy vlivných lidí (asi vlivných, když to zmiňují v médiích) a okrajově třeba i atentát na papeže nebo pád Berlínské zdi. Dost jsem u toho přemýšlel o tom, jak moc je to podle pravdy... Je to podle knihy soudce, takže ten asi o Banda della Magliana něco věděl. Asi na tom něco bude. Chválit musím skvěle se hodící výběr hudby - jsou to většinou retro pecky a vždy zazní ve správnou chvíli. A pak se také povedl výběr herců. Celá hlavní trojka je skvělá a navíc doplněná o taková jména jako charismaťák Riccardo Scamarcio nebo kráska Jasmine Trinca (chudák, to si nezasloužila). Samostatně zmíním roli luxusní štětky Patricie, kterou hrála Anna Mouglalis. Ta role štětky mě fascinovala a rajcovala tím, jaká je to štětka... a vzhledem k jejímu vzhledu jsem měl choutky si to tam za ní zajet rozdat jak ten policajt Stefano Accorsi (další skvělá volba). Vlastně na tom filmu nevidím žádnou chybu.

plakát

Equilibrium (2002) 

Už jsem to viděl hodně dávno, kdysi na vejšce a tenkrát se mi to strašně líbilo. Teď už to taková bomba není, protože když se nad tím zamyslím, je tam spousta nesmyslů. Jak logických, tak dějových. Prvně ten samotný ten svět bez emocí, kde se dystopicky trestá každý zločin smrtí bez soudu - to by opravdu muselo být sci-fi, aby se lidstvo do takové fáze dostalo. A pak ty blbosti, jako že odboj o něm takhle všechno věděl nebo že se hlavní záporák nechal po tom svém velkolepém plánu tak lehce odkráglovat. Akce nesmyslná, ale efektní - rozumněno tak, že hlavní je, že to dobře vypadá a né že by to bylo reálné. Ten pistolově-bojový styl je dobrej leda tak ve filmu, ale jinak by to asi neklaplo. A to ani nemluvím o tom, že trefit se umí jen on, ale do něho nikdy nikdo. Ale nepřemejšlet o kravinách a pak si ten film a Christiana Balea můžete i užít. Vždyť je to přece sci-fi, tak to jako fikci taky berme. A užijme si ten vizuál.

plakát

Buď v klidu (2005) 

Přišel F. Gary Gray a s ním: černošské (producentské) gangy, vyloženě trapný André Benjamin jako debílek Dabu, not entertaining Cedric the Entertainer, a připadalo mi to tak, nebo to byl typický černošský happy end? Prvním dílem se to ohánělo, kde mohlo... často se i kopírovalo: auto "cadillac", předvádění hereckého umu (tentokrát zvedáním obočí The Rocka místo ksichtů Dannyho DeVita), telka puštěná uprostřed noci nezvanými návštěvníky následovaná vyklidněním situace, uzemnění bodyguarda s následným pokecem nebo když Uma prozradí, co nemá. Harvey Keitel už nehraje Harveyho Keitela, ale úplně jinou postavu. Negrofilní pasácký Vince Vaughn nebo homosexuální Dwayne Johnson je stejně debilní jak již zmiňovaný André Benjamin. Tanec Johna Travolty a Umy Thurman je sice jiný, ale člověk se neubrání srovnávání s Pulp Fiction - a pak zjistí, jak je to vlastně trapně podobné. Ani ten děj není kdovíjak dobrý - zatímco v prvním díle se Chili Palmer vyznal tak dobře ve filmech, teď už je to expert na hudbu. Hudby tady máme proto hodně, skoro jak v nějakém hudebním filmu. A tudy také směřujeme kupředu - vzestup neznámé zpěvačky. Okay, podporovaný různými mafiánskými peripetiemi, to uznávám. Ale Rusáci tam jsou taky jen na to, aby se s nimi dal narafičit nějaký podraz nebo tak. A tak nejlepší z celého filmu je hned první dialog, kde se řeší sequely, přičemž samotný film je také sequel.

plakát

Chyťte ho! (1995) 

Travolta se s trochou nadsázky svezl na své popularitě utržené z Pulp Fiction a pustil se do gangsterky z filmové branže. Je to odlehčené a zábavné, i když s vůní lehké gangsteřiny. Chili Palmer jde na všechno s chladnou hlavou, násilí nevyhledává a hlavně se vyzná ve filmech. A docela se i dalo na to koukat. Nejvíc mě pobavila postava Ray Bonese, kterou měl na svědomí Dennis Farina. Danny DeVito spíš taková postavička k smíchu, Gene Hackman pobavil taky (a tím, že byl jen vedlejší role, ho bylo tak akorát) a Rene Russo už není, co bejvala (pokud vůbec někdy bejvala). Hudba mi připomínala jak kdyby byla z Dannyho parťáků (i když ti přišli až v roce 2001).

plakát

Walk the Line (2005) 

Johnny Cash mě dlouhou dobu svou tvorbou míjel... a míjet bude dál. Ale dobrá biografie nemusí mít vůbec nic společného s tím, co hrál. A tohle dobrá biografie je. Nečekal bych, že řčení "Sex, drugs and rock and roll" může znít i "Sex, drugs and country" a že i hvězdy z tohoto žánru se potýkají s nelichotivými problémy spojenými se slávou a úspěchem. Ani nám moc necpou víru v boha a takové ty další věci/kecy. Joaquin Phoenix poskočil tímhle herectvím o další úroveň a "Muž v černém" mu parádně sedl. I ta Reese Witherspoon vyla dobře.

plakát

Furiosa: Sága Šíleného Maxe (2024) 

Jedeme v podobných stopách, jako při Zběsilé cestě, ale je tu míň akce a víc děje. První film, kde se Furiosa objevila, jsem si už nepamatoval, takže u některých postav mi úplně unikly souvislosti (takže jsem si ho musel osvěžit následným opětovným shlédnutím... a hned to dávalo větší smysl). Anya Taylor-Joy je sice zajímavá, ale Charlize Theron přece jen byla v roli Furiosy lepší. Zato Chris Hemsworth byl pěkně démonickej (navíc s frňákem), i když mám trochu dojem, že si tam přidal i trošku hlouposti od Thora, asi proto se jmenuje Dementus a s Dementem si není radno zahrávat. Celkem zajímavá postava se vyloupla z Praetorian Jacka, kterého dobře ztvárnil Tom Burke. Taky ty akce s ním jsou tím nejlepším z celého filmu. A pak samozřejmě taky to, jak Furiosu ke konci zajmou a ona se připraví o paži. No, myslím, že na další díl, The Wasteland, se docela i těším.

plakát

Godzilla Minus One (2023) 

Chápu, že v rámci tradice je tohle asi japonsky nejpovedenější Godzilla a zasazení do doby po konci druhé světové války je zajímavé. Ale má to několik háčků. Film se bere moc vážně, všichni jsou tam vážní a chtějí, abychom to i my brali vážně. To ale vážně nejde. Pak jsou tu ti Japonci a jejich herecké... eskapády. Ono už to tak v jejich filmech bývá, že furt dělají japonsky prudká gesta, grimasy s otevřenejma hubama a citovými výlevy... ale evropsky se na to moc koukat nedá. A pak samotná Godzilla - mě prostě přijde jak nějaká taková škaredá holka s velkou prdelí. Ale aspoň není zdánlivě nezničitelná, chce jen ničit a škodit lidstvu (na rozdíl od MonsterVerse, kde lidem vlastně trapně pomáhá) a pak i ten děj kolem lidí ve filmu dává trochu smysl. Teda kromě těch rodinných povinností, dramatických vztahů a jiných zdržovaček. Říkal jsem si, že určitě budu chtít dát hodnocení "minus one", ale to nejde, takže dám alespoň odpad, ale ono to ve skutečnosti není na čistý odpad. Je to blbost, to jo, ale ne odpad.

plakát

Šílený Max: Zběsilá cesta (2015) 

Neskutečně moc akce. Velké množství benzínu, mechanických strojů a šílených lidí (nejen Maxe - ten mi naopak připadal jako jeden z těch méně šílených). Kromě těch uprchlých roštěnek se tam nenajde snad jediný člověk, který by se dal srovnat s lidmi z normálního světa dnešních dní. Plné steampunku, postapokalyptických hrůz, budoucnosti bez vyhlídek a originálních psycho zjevů a výjevů. Za vše mluví třeba kytarista na gumě v čele soundsystému - sice nehraje zrovna můj oblíbený styl, ale styl má. Stejně jako celý film. Záporák i klaďák fajn, ale Furiosa je oba trochu upozadila. Zpracování minimálně o úroveň až dvě lepší, než trilogie s Mel Gibsonem, ale tak pochopitelně uplynulo už hafo let. Já si Zběsilou cestu docela užil a hlavní je, že Charlize neměla zběsilou cystu.

plakát

Ant-Man a Wasp: Quantumania (2023) 

O nic horší ani lepší než ostatní počiny z MCU posledních let. Že tam kdesi v kvantovém čemsi existují celé civilizace, to je trochu prekérka - to je neovlivňuje dění v našem světě? Přece když se zmenším na subatomární velikost, pořád jsem v naší realitě, akorát strašně zmenšený, nebo ne? No, vypadá to, že ne, protože pak by celý jejich svět byl zničen čímkoliv v tom našem, třeba požárem, elektřinou nebo radioaktivitou. Ale to je logika, která poslední dobou často v MCU chybí a paralelně-vesmírně se rozesírá. Ok, tohle nechám stranou a jdeme na příběh. Kang jako záporák nic moc, obzvlášť s přihlédnutím k multivesmíru a jeho Variantům. Tahle koncepce ohánějící se ignorací času a paralelními světy mě nikdy nebrala, takže mi jako nějakej super terorista nepřijde. Ani jeho představitel Jonathan Majors mě nijak neuhranul nebo nezmlátil v autě, takže pokud má v MCU utrum, tak klidně. Evangeline Lilly má sestřih a moc jí to teda nesluší. S ostatními problém nemám - jen mi bylo podezřelé, že Langova dcera najednou odněkud vyloupla zmenšovací oblek. Asi ho měla schovanej v patě. Celkově je to moc barevné, dětské-rodinné, plné různorodých tvorů a není to tak hrozné, jak vytrhnutí chlupu z nosu, ale není to zase tak dobré, jak chlazená desítka v odpoledním vedru.

plakát

Strážci Galaxie: Sváteční speciál (2022) (TV film) 

Má to být hlavně sranda, a to samozřejmě vánočně ložená, takže se nedá čekat, že tady bude nějaká větší akce. Ale kdo by potřeboval akci, když je tu Kevin Bacon, že. Pro zasmátí je to dobrá blbůstka a příjemně zasazeno do světa Marvelu - tak proč ne.