Kamera:
Peter Menzies Jr.Hudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Antonio Banderas, Vladimír Kulich, Tony Curran, Omar Sharif, Dennis Storhøi, Erick Avari, Sven Wollter, Diane Venora, Maria Bonnevie, Kaaren de Zilva (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Vypravěčem událostí z roku 922 je arabský cestovatel Ahmed Ibn Fadlán, setkávající se ve střední Asii s bájnými Vikingy. Proti své vůli se stane jedním ze třinácti bojovníků, kteří se musí na dalekém severu utkat s tajemnými nepřáteli, sužujícími zemi krále Hrothgara. Děsiví netvoři Wendolové jsou ve skutečnosti kanibalové v medvědích kůžích, kteří útočí pod příkrovem mlhy a kteří nikoho nešetří. Vzdělaný Ahmed jen zvolna nachází vztah k drsným, neurvalým a věčně popíjejícím Vikingům. Záhy však objevuje jejich kladné vlastnosti a postupně se s nimi sbližuje. Díky nim vyspívá i on v neohroženého bojovníka. V krutém boji, kdy mají Vikingové první ztráty, se od jednoho místního starce dozvědí, že mohou zvítězit, jen když zabijí dobře ukrytou "matku" a jejich vojevůdce. (TV Nova)
(více)Recenze (558)
Dobrá téma, zlé spracovanie. Takto zjednodušene by sa dal popísať inak komplikovaný vznik filmu, ktorý je vlastne McTiernanov iba napoly, ak vôbec. Pre Vikingov mám slabosť rovnako ako pre historické filmy celkovo, ale od McTiernana sme všetci čakali viac. Film zbehne, nenudí, ale výsledok naozaj vyzerá ako zlepec a jediné nezabudnuteľné na ňom je nádherne monumentálna Goldsmithova hudba. 60%. ()
Soundtrack Jerry Goldsmith: 1. Old Bagdad ,2. Exiled ,3. Semantics ,4. The Great Hall ,5. Eaters of the Dead ,6. Viking Heads ,7. The Sword Maker ,8. The Horns of Hell ,9. The Fire Dragon ,10. Honey ,11. The Cave of Death ,12. Swing Across ,13. Mother Wendol's Cave ,14. Underwater Escape ,15. Valhalla/Viking Victory ,16. A Useful Servant , ()
Je to čistě popkulturní dílo, v němž tvůrci zjevně přehlížejí nějaké historické reálie a autentičnost, postmoderně lehkovážně (v tom nejhorším slova smyslu) splácají dohromady prvky z různých historických epoch a koutů světa a k nordickému (severskému) hrdinskému eposu se nepřiblíží ani z desetiny, ale přesto má film svoje skryté kouzlo - atmosféru chladu, mlhy, příšeří, noci, vytí vlků, tajemných všehoschopných bojovníků, pohanských kultů a barbarské zběsilosti... ale většinou je to jen hollywoodsky plytké... (přesto, rychlost, s kterou se tu hrdinové učí cizím jazykům, je záviděníhodná...:-)) Podobné filmy: Centurion ()
Fakt nechapu to nizky hodnoceni, i kdyz to nema kdovijak promakanej scenar, tak je to zabavna, svizna a napinava podivana. Vsech 12 vikingu mi prislo docela nabusenejch, ale trochu drsnejsi jeste bejt mohli a Banderasovi role skvele sedla. Bitvy jsou hodne dobry a ve spojeni s vybornou hudbou hodne svizny a drsny. Mozna bych dal i 5*, ale precejen mam k filmu trochu kritiky. 3 sceny jsou hodne naivni - nauceni vikingskeho jazyka, nabrouseni mece, dokazani vikingum jak ma Banderas skvelyho kone. A co se tyce triku, ty byli dobry, ale nezdala se mi ta vikingska lod, to bylo hodne pocitacovy. Taky to je misty zbytecne roztahany. Ale krome tohohle nemam filmu co vytknout. Mozna kdyby se do rezirovani necpal Crichton mohlo to bejt jeste lepsi. ()
Je síce pravda, že s týmto scenárom by sa toho asi dalo veľa narobiť, ale ako to mohli takto zvrzať, to nechápem. Banderas sa mi ako bojovník zo stredoveku páčil skoro tak ako Crowe, no to je spolu s hudbou asi tak všetko. Nulové napätie, logickosť v nájazdoch na pevnosť, či pri dobíjaní jaskyni tiež žiadna, otrasné dialógy, čomu odpovedajú aj tržby. 60%. ()
Galerie (26)
Photo © 1999 Touchstone Pictures
Zajímavosti (29)
- O tom, že se jezdecká scéna, při níž Ibn Fadlán (Antonio Banderas) prokazuje schopnosti svého koně, natáčela na více pokusů, svědčí hustý déšť v prvním záběru, který v následujícím záběru zmizí. (Conspi)
- Většina Vikingů nosí meče na zádech. Tímto způsobem se však nikdy a nikde nenosily. Dlouhý meč je nemožné z této pozice tasit. Ve filmech to bývá řešeno střihem nebo upraveným pouzdrem. (Rawen616)
- Hlavní postava - Arab Ahmad ibn Fadlān ibn al-Abbās (zde Antonio Banderas) - je zmiňována i v knize Ricka Riordana „Magnus Chase“. Postava Sam (valkýra arabského původu) jej uvádí jako jednoho z předků a vysvětluje tak své propojení se severskou kulturou. (SIRborio)
Reklama