Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Pavel VondruškaHrají:
Zdeněk Svěrák, Petr Brukner, Jaroslav Weigel, Genadij Rumlena, Jan Kašpar, Marek Šimon, Robert Bárta, Michal WeigelObsahy(1)
V pořadí objevů čtrnáctá Cimrmanova hra nás zavede do nitra kontinentu téměř nedotčeného civilizací. Čeští cestovatelé se tu setkají s podivným kmenem lidojedů a málem skončí na jejich jídelním lístku. Příslušníci tohoto kmene jsou zvláštní ve dvou směrech: svým vzhledem a svou neobyčejnou učenlivostí. Tyto vlastnosti umožnily Cimrmanovi vyřešit jazykové a inscenační problémy s elegancí, jakou mu ostatní světoví dramatikové mohou jen závidět. Kdyby takové téma zpracoval dejme tomu G. B. Shaw, strávili by diváci v hledišti 5 až 7 hodin. Cimrman tu vystačil (nepočítáme-li úvodní vědecký seminář) s pouhou hodinou. Poprvé v historii Divadla Járy Cimrmana vystupuje na jevišti i živé zvíře. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (217)
Určitě skvělá zábava, chytré vtipy, neuvěřitelné obsazení, ale mě některá místa přišla trochu nudná. Taková zbytečně nenaplněná. Ale přednášky mě bavili fakt hodně, a některé vtipy byli prostě perfektní. Na plný počet to ode mě není, ale za čestné čtyři určitě. Bavila jsem se, a navíc se tím člověk i pár věcí naučí. Pěkné. No pěkné! Ale co teprve jmelí.... ()
,,V komoře není náboj, v komoře je myš.“ Tady už nezbylo z cimrmanovského humoru vůbec nic. Je tu jen samé křepčení, tanečky, říkanky a ten nejjednodušší humor, který není vtipný. Z úvodní přednášky podal průměrný výkon pouze Svěrák. Brukner a Rumlena byli tragičtí a můj oblíbený Weigel měl pouze krátký a bohužel také nudný výstup. Samotná hra je téměř bez děje, celé počínání na jevišti je statické, dialogy děj neposouvají, pouze dochází k nedorozuměním, která byla otravná. Představitelé divochů hráli mizerně, Brukner taky a Weigelova a Rumlenova role byla špatně napsaná. Aspoň Svěrák odehrál něco, na co se dalo i dívat. Celkově vzato se jedná rozhodně o nejhorší hru od DJC, co jsem viděl. ()
Kdo by neznal Divadlo Járy Cimrmana, skoro jako kdyby neznal u nás divadlo žádné. Tohle už stará česká klasika, kterou musí mít snad každý rád. Tvůrci Svěrák a Smoljak si tu střílí prakticky ze všeho inteligentním způsobem a vtáhnou tak diváka do děje dříve, než by stačil mrknout. Ač se jednotlivé díly liší kvalitou, vždycky je dobrá podívaná, co stojí za to. ()
1.) Seminár o pobyte a činnosti Jaroslava Cimrmana v Afrike, o hre pre Indiánov, o priateľstve Járy Cimrmana s básnikom Sládkom, o snahe vytvoriť v Afrike Malé Čechy, prvú kolóniu Čechov. 2.) Hra Afrika o stretnutí Čechov s ľudožrútmi v Afrike. Doktor Emil Žába (Zdeněk Svěrák) sa modernou 12valcovou vzducholoďou vydáva do Afriky, brat otec Cyril Metoděj (Petr Brukner) sa snaží byť pre ľudžrútov učiteľom češtiny i katechétom, mecenáš výpravy barón Ludwig von Úvaly u Prahy (Jaroslav Weigel) túži po dobrodružstve a kapitán Bohuslav Puchmajer (Genadij Rumlena) skepticky dopĺňa výpravu. Brífingy a konfrontácia s miestnymi ľudožrútmi albínmi prinesie výprave skvelé zážitky. ()
Geniální. Dokonce jsem neváhal a za hříšný prachy koupil dárkovou edici všech her. U některých se směju víc, u některých míň. Ale směju se vždycky, vždycky mám dobrou náladu a nevěřícně kroutím hlavou, kde na to chodí. Tolik nápadů, odkazů, parafrází a chytrosti jsem snad nikde jinde neměl tu čest vidět. Bohužel podle mě nejslabší hra... ()
Galerie (7)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (9)
- Hlas muže, který se během úvodního semináře ptá, zda je možné, aby se porouchalo všech dvanáct válců vzducholodi, patří režiséru Smoljakovi. (MatyM)
- Autoři si psaní opakovaně říkali: „Vždyť je to Severní pól, jenom je to v teplých krajích.“ (mnaucz)
- Jméno Emil Žába je odvozeno od cestovatele Emila Holuba. (mnaucz)
Reklama