Režie:
Ladislav SmoljakHudba:
Pavel VondruškaHrají:
Zdeněk Svěrák, Petr Brukner, Jaroslav Weigel, Genadij Rumlena, Jan Kašpar, Marek Šimon, Robert Bárta, Michal WeigelObsahy(1)
V pořadí objevů čtrnáctá Cimrmanova hra nás zavede do nitra kontinentu téměř nedotčeného civilizací. Čeští cestovatelé se tu setkají s podivným kmenem lidojedů a málem skončí na jejich jídelním lístku. Příslušníci tohoto kmene jsou zvláštní ve dvou směrech: svým vzhledem a svou neobyčejnou učenlivostí. Tyto vlastnosti umožnily Cimrmanovi vyřešit jazykové a inscenační problémy s elegancí, jakou mu ostatní světoví dramatikové mohou jen závidět. Kdyby takové téma zpracoval dejme tomu G. B. Shaw, strávili by diváci v hledišti 5 až 7 hodin. Cimrman tu vystačil (nepočítáme-li úvodní vědecký seminář) s pouhou hodinou. Poprvé v historii Divadla Járy Cimrmana vystupuje na jevišti i živé zvíře. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (217)
Já se přiznám, že Afrika patří k mým velmi oblíbeným hrám. Hlavně pro skvělé kulisy a originalitu. Je to vlastně po druhé, co se Cimrmani vydali někam daleko. Ještě zamířili do Indie ve hře Cimrman v říši hudby. Za mě skvělá hra se skvělým parodováním jednotlivých osob a jejich povah. A hlavně té české jako takové. ()
Kdo by neznal Divadlo Járy Cimrmana, skoro jako kdyby neznal u nás divadlo žádné. Tohle už stará česká klasika, kterou musí mít snad každý rád. Tvůrci Svěrák a Smoljak si tu střílí prakticky ze všeho inteligentním způsobem a vtáhnou tak diváka do děje dříve, než by stačil mrknout. Ač se jednotlivé díly liší kvalitou, vždycky je dobrá podívaná, co stojí za to. ()
V této hře, ale již v semináři se objevuje trochu vyprázdnění studnice nápadů autorů. Obojí je milé a vtipné, seminář má několik nezapomenutelných momentů (ačkoli, jména indiánských herců jsem zapomněl skoro okamžitě :-) a hře chybí spád a grády, i (ne)herci působí někdy ve svých rolích rozpačitě. Autoři si stále umí pěkně pohrát s češtinou, ale...Jak mám Cimrmany rád, toto už přece jen není ten starý dobrý Cimrman. ()
"Doktore Žábo, já jsem znal jednoho inženýra Pulce... nejste vy jeho otec?" Skvělá přednáška i hra. Nemám, co bych dodal. Možná nemá tolik ikonických hlášek, ale je to plné Cimrmanova humoru. "Ano, víra! To je to slovo, které se jako déšť snáší na vyprahlou půdu našich duší. - Cyrile, prosím tě, mlč, nebo se doopravdy naserou." [Viděno naživo] (80 %) ()
Tak za mě je tohle zatím nejlepší Cimrman (asi hned vedle Dlouhého, Širokého a Krátkozrakého). Na SKVĚLEJ seminář navazuje neméně skvělá hra okořeněná scénami se jmelím. Některý vtípky s těma lidožroutama jsou sice slabší, ale jiné jsou zase nezapomenutelné (obzvláště ty s otcem bratrem Cyrilem Metodějem). ()
Galerie (7)
Photo © Divadlo Járy Cimrmana
Zajímavosti (9)
- Úryvky ze hry jsou použity v dokumentu o Zdeňkovi Svěrákovi Tatínek (2004). (mnaucz)
- Hlas muže, který se během úvodního semináře ptá, zda je možné, aby se porouchalo všech dvanáct válců vzducholodi, patří režiséru Smoljakovi. (MatyM)
- Turecký zpěv, který můžeme slyšet při cestě do Afriky, nazpíval Petr Brukner. (mnaucz)
Reklama