Režie:
J.J. AbramsKamera:
Dan MindelHudba:
Michael GiacchinoHrají:
Chris Pine, Zachary Quinto, Leonard Nimoy, Eric Bana, Bruce Greenwood, Karl Urban, Zoe Saldana, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin, Ben Cross, Winona Ryder (více)VOD (4)
Obsahy(1)
James Kirk se narodil v den, kdy byla napadena hvězdná loď jeho otce. Od té doby vyrůstal jako poloviční sirotek, nebyl zrovna vzorné dítě, ale přesto se dostal ke hvězdné flotile. Jako kadet se ocitá na palubě U.S.S. Enterprise pod velením kapitána Pikea. Potkává zde prvního důstojníka Spocka, který je mu na první pohled nesympatický, a jejich antipatie jsou vzájemné. Enterprise přijímá tísňové volání z planety Vulcan a vyjždí na pomoc, ačkoliv posádku tvoří kadeti. Jsou totiž nejblíže. Kirk si ale uvědomí, že okolnosti jsou stejné, jako ten den, kdy zmizel jeho otec, letí do pasti. Opravdu, u Vulcanu na ně čeká ničivá loď pod velením romulana Nera. Nero chce, aby důstojník Spock trpěl, jenže Spock toho muže vidí poprvé v životě. Ukáže se, že Nero je z budoucnosti, kde byl svědkem zničení své planety, svého domova. Viní z toho Spocka, který slíbil, že planetu zachrání. Cestoval proto do minulosti a chce, aby mladý Spock trpěl stejně, jako trpěl on. Chce zničit jeho planetu, jeho domov, jeho rodinu. Bohužel se mu jeho dílo zkázy podaří a Vulcan přestane existovat. Další na řadě je Země. Mladá posádka se musí hrozbě postavit. Snad se při tom z Kirka a Spocka stanou dobří přátelé, tak, jako tomu bylo v jiné časové linii. (TV Prima)
(více)Videa (16)
Recenze (1 950)
Nevím, jak se to Abramsovi povedlo, ale člověka (mě), netknutého startrekovským universem, dokázal pevně připoutat do sedačky a donutil ho vzpomenout na doby velkých vesmírných příběhů, vyprávěných taťkou Lucasem. Dokonce jsem mu bez mrknutí oka schramstnul s navijákem i to dobře maskované prostředí americké střední a všudypřítomný nerdí humor. Nedokážu si představit, jak si mohl pochutnat někdo prostředí znalý. Hallelujah! ()
Geekgasm. Protože chci napsat v průběhu příštího týdne delší text o novém Star Treku, dám si do komentáře poznámky (snad to bude pro někoho zajímavé či podnětné): (1) Nejedná se o prequel či restart, ale o alternativní svět a postavy k tomu původnímu, přesto nemáme problém se v onom světě rychle zabydlet a identifikovat se s postavami (protože se zapojují různé druhy diváckých pamětí). (2) Pracuje se s několika filmovými fikčními světy, čímž se oslovují různé divácké skupiny a film tak může zasáhnout jejich široké spektrum. -> (A) "startrekovský" ((a) seriálový - STAR TREK: KLEC a STAR TREK: KAM SE DOSUD ČLOVVĚK NEVYDAL, (b) filmový - doplňování mezer především z KHANOVA HNĚVU, (c) komiksový, (d) fanouškovský - jsou Spock a Kirk gayové? jak se seznámili? co jejich dospívání a vztahy s rodiči?); (B) "žánrový" ((a) pastiš klasických sci-fi filmů let 50., popř. post-klasických let 70., (b) STAR WARS); (C) "jjovský" ((a) seriálový - Slusho ad., (b) filmový - příšery jako z MONSTRA, koncepce hrdiny jako z M:I:III (včetně charakteristického skoku přes "propast"). (3) Vzájemné ovlivňování dvou různých médií a postupů v nich, filmového a televizního, kdy se z hlediska formálního užívá seriálový způsob vyprávění, uzavřených epizod, jasně vymezených deadlineů apod. (4) Stylistická podvratnost, která je patrná především při dialogových scénách (minimální užití figury záběr-protizáběr), ve kterých se pracuje s několika plány najednou a přerámovává se (podstatné je rozmístění věcí a postav v mizanscéně), popř. se využívá celý prostor. (5) Opojnost filmu založeného na faktech, informacích a diskuzích, inteligentní výměně názorů. (6) Originálně koncipovaná akce, která i z řetězení hyperbolizované atrakce na ledové planetě skončí u objevení se důležité postavy; v rámci jedné akce se odehrává hned několik dílčích - a to klidně i v různých prostorových i časových (!) rovinách, ale vše na sebe dokonale logicky navazuje. (7) Výsměch klišé, okázalá nadsázka všeho, co by se mohlo zvrhnout do patosu či přílišného sentimentu. (8) Nutnost neustále přehodnocovat předkládané scény, protože to, co se zdálo jako počátek filmu (A) se ukázalo být zároveň i tím, co se odehrávalo před začátkem (a) a tím, co se navrací v závěru (X, ale spíše aAa). (9) Koncept filmu založený na "zdvojování" až "ztrojování" - střet s romulanskou lodí útočící na Enterprise je několikrát navrácen, variován a v závěru pozměněn. (10) Práce s barvami a jejich významotvorností, která umožňuje se labužnicky natáhnout do sedadla a nechat se zaplavit přívalem různých barev s různým významem (viz barevné řešení plakátů, kdy každá znamená zcela jinou emoci). (...) Takhle výborné a přelomové sci-fi tady nebylo od roku 1977, kdy měly premiéru Hvězdné války. 10/10 P.S. STAR TREK je motivován kompozičně, takže prosím, přestaňte nesmyslně vytýkat náhodné setkání na ledové planetě (a to Vám náhodná setkání nevadila při setkávání - budoucí - posádky Enterprise?). ()
Najlepšia filmová sci-fi od Matrixu a najlepšia space opera... zhruba od Impéria vracajúceho úder. No nezbavíte sa pocitu, že to nie je úplne dokonalé. Tak, ako Abramsovej M:I:III niečo chýba do Bourna, tak aj Star Treku niečo chýba do akejsi hypotetickej ultradokonalej vesmírnej sci-fi. Nie je jednoduché definovať, čo to je. V tom filme totiž zdanlivo funguje úplne všetko. Spletitý príbeh výrazne presahuje klasickú "báchorku o pomste" (pretože je maximálne osobný), je veľmi šikovne nalepený na starý Star Trek a zároveň sa nebojí vykročiť vlastnou cestou. Postavy sú nesmierne sympatické (úplne všetky!). Je to inteligentné, je to vtipné, má to neuveriteľné tempo, parádne triky a hlavný hudobný motív mi hral v hlave ešte hodinu po odchode z kina. Emócie Abrams vyčarúva lusknutím prstov (jediný pohľad do očí malého emzáčka zo základne na ľadovej planéte pri Peggovom odlete vám rozpovie dojímavý príbeh o priateľstve). Avšak v závere (a to asi bude ten problém) to zľahka stráca dych a napätie. Absolútne uspokojenie z akčného vyvrcholenia, aké z novodobých filmov poskytuje napr. Bournov mýtus, sa nedostaví. Ani to ale nič nemení na tom, že prílet Enterprise doprostred záverečnej prestrelky vyráža dych a je jedným z tých okamihov, pre ktoré milujeme veľké hlučné letné popcorny. Tak či onak, Star Trek je nesmierne zábavná jazda. Kus klasickej sci-fi prenesený do 21. storočia tým najšikovnejším spôsobom. Teraz už len aby to malo aj komerčný úspech a Abrams dostal príležitosť natočiť dvojku, v ktorej môže podobne ako Singer v X-2 siahnuť po onej tentokrát (tesne!) nedosiahnutej dokonalosti. Najlepšia hláška? "Šerm." ()
Najlepšie sci-fi od Pomsty Sithov a s veľkým náskokom najlepší Star Trek s pôvodnou postádkou, ktorá mi prostredníctvom starých filmov k srdci vôbec neprirástla. Abramsov reštart kedysi veľkej série má všetko, čo má správny blockbuster mať - je dynamický, svieži, vtipný - a pritom inteligentný a nezabúda ani na fanúšikov pôvodnej série. Napríklad aj dokonalým castingom, ktorý si vystačí aj bez veľkých mien a herci v mladších verziách posádky USS Enterprise svojimi rolami doslova žijú. Tešil som sa, ale nečakal som, že ma prvé dobrodužstvo vtiahne až natoľko, že by som si hneď po skončení pustil aj ešte nenatočený sequel. A to som nikdy, aj napriek obľube Novej Generácie, nebol trekkie. ()
Na úplně maximální warp (čistých 10/10) to není. Naivní a jednodužší zápletky ke Star Treku vždycky patřily, příliš evidentní podřízenost znovunakopnutí související s některými dějovými zvraty je ale pro mne, jakožto fanouška filmového (seriál teprve nakoukávám) Star Treku přeci jen kapičku silné kafe. Všechno ostatní už je ale za plný počet. Casting? Geniální. Herci? Skvělí. Efekty? Bombastické. Záporák? Imho velice dobrý. A abych se rozbrečel už asi v 8 minutě? To překonává i rekord ze Speeda Racera... A neustálé hláškování a komické momenty v kombinaci s neutuchajícím pohybem prakticky čehokoliv dávají ve výsledku vzniknout skutečné filmové extázi. Takhle má vypadat blockbuster. Bombastický, efektní, ale přitom inteligentní.. Zdravíme Transformers...PSNa podruhé jo.. Maximální warp.. :) Na potřetí taky. A vůbec mi nevadí i prohřešky vůči původní mytologii seriálu (jakože Romulané byli v té době neznámá rasa) ()
Galerie (157)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (91)
- V přípravě na svou roli kapitána Jamese Kirka zhlédl Chris Pine klasické epizody seriálu a četl o světě Star Treku. Svou roli chtěl nicméně pojmout zcela originálně. Založil ji na postavě Mavericka – Tom Cruise ve filmu Top Gun – a na ikonických postavách Harrisona Forda – Hanu Solovi a Indiana Jonesovi. (HellFire)
- Spock (Zachary Quinto) cituje slavnou hlášku Sherlocka Holmese: „Pokud eliminujete nemožné, cokoli zůstane, ať už jakkoli nepravděpodobné, musí být pravda.“ Tu samou větu použije i Spock (Leonard Nimoy) ve filmu Star Trek VI: Neobjevená země (1991), kdy o autorovi citátu mluví jako „o svém předchůdci“. Data (Brent Spiner) ji vysloví v seriálu Star Trek: Nová generace (1987–1994). (lillygrace)
- Steven Spielberg přemluvil J.J. Abramse, aby se ujal režie a poskytl mu několik cenných rad ohledně akčních scén. (HellFire)
Reklama