Režie:
Neil MarshallScénář:
Neil MarshallKamera:
Sam McCurdyHudba:
Tyler BatesHrají:
Rhona Mitra, Adrian Lester, Malcolm McDowell, Bob Hoskins, Alexander Siddig, David O'Hara, Nora-Jane Noone, Sean Pertwee, Rick Warden, Lee-Anne Liebenberg (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Smrtelný virus vyhladí stovky tisíc životů ve Velké Británii. Aby britská vláda zabránila dalším smrtím, rozhodne se postavit zeď, která zadrží nakažené v zemi vzniku epidemie, Skotsku. Ten, kdo se pokusí o útěk, zemře. Sama zeď je tak masivní bariérou, že se nikomu nepodaří dostat ven. Ani dovnitř! Skotsko bylo zavřeno před zbytkem světa – navždy… Za 25 let je virus jménem „Sekáč (Žnací stroj, Žnečka)“ úplně zapomenut. Jenže teď začal v Londýně znovu vylézat na povrch. Vláda nemá na výběr a musí za bariéru poslat elitní jednotku, jejíž úkolem je objevit práci doktora Kana, který byl už jen kousek od objevení léku na „Sekáče“. To, co je čeká za zdí je záhadou, pekelným prostředím ruin. Co objeví, však přesahuje nejdivočejší představy kohokoliv z nás. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (2)
Recenze (797)
No, nevravím, že som sa vôbec nebavila, ale rozhodne stačilo raz. Doomsday je hrozný guláš! Lacné hranie na city, lacné hlášky, lacná a mnohokrát i zbytočná explicitná brutalita, jedna bombastická hrdinka, presne rozdelené typizované čiernobiele postavy (tými sa radšej ani nebudem zaoberať) a jeden absolútne nablýskaný, nezaprášený Bentley, čo tridsať rokov čakal v garáži na svoju "superbabu", ale zato v konkurencii starých "křápov" už taký silný nevyzerá... Divák sa ani nemusí namáhať, aby videl, že tento film je iba guláš uvarený (a prevarený) z hromady iných filmov - od Mad Maxa cez Vodný svet až po Vládu ohňa. ()
Neil Marshall se etabloval jako seriózní žánrový tvůrce, na jehož filmy s kladnými kritikami a důmyslnou reklamní strategií se v houfu chodí. SOUDNÝ DEN je ale zjevně vysněná záležitost, ve které se setkává MAD MAX s ÚTĚKEM Z NEW YORKU (ne náhodou jsou dvě postavy pojmenováni podle jmen příjmení režisérů výše zmíněných sérií - Carpenterovi a Hillovi)._____ Dokonalé guilty pleasure, kterému bych nezazlíval, že nemá vlastní styl a jednotlivé scény jsou variace či parodie na dříve viděné, protože o vyjednání mezi jednotlivými styly, resp. estetikou tady JDE především. Závěrečná famózní honička je tak střetem reklamní (od objevení auta do vyjetí ze zámku), videoherní (začátek honičky), videoklipové (nástup hudby a střih dle toho) a filmové._____ SOUDNÝ DEN je béćko, jež jako kdyby vypadlo z 80. let, ale je to béčko uvědomělé a důmyslnější, než se na první pohled zdá: co na tom, že je to tak žánrově nevyhraněné, špatně sestříhané, eklektické a vyšinuté, když celý film je podáván (do záv. honičky) optikou vědce, ke kterému postavy filmu putují, aby se dozvěděly, že je "tak trochu magor". Ano, mnohé akční scény jsou nepřehledné, ale co takhle si chvíli nevšímat rušivého střihu a obdivovat kompoziční nápaditost a podvratnost celého projektu? Známka punku a jeden z nejlepších filmů roku. ()
Jasně, střih je na propečení médium (minimálně), je alarmující, že režisér nedokáže pracovat ani s tak triviálním prototypy postav, které si předepsal, ale hrozně mě bavila struktura toho filmu, která vůbec není blbá, dokonce je hravá a reflektovaná. Jde o kombinaci herních polí počítačových her (de facto 3 výrazně stylizované mapy - reálpolitik Londýn, punk Glasgow a středověká Vysočina) se syžetem sestupu do srdce temnoty (včetně zvýrazněných momentů "přechodů" časoprostorových pásem - ocelová brána, parní vlak a tunel pod kopcem). Když to rozebereme trochu vážněji, tak na jedné straně spektra máme pragmatickými politiky ovládaný Londýn, mezi tím anarchistické pásmo čistého libida a nekontrolovaných pudů a na druhé straně spektra "vědu a intelekt", která zdegenerovala do tmářské tyranie osvícené mysli. Hrdinka si mezi tím vesele zasurfuje, nezjedná žádnou světanápravu a vrací se tam, kam patří i celý film - do veselé, dekadentní a estrádně-kanibalistické roviny (mimochodem pokud jsou akční sekvence posrané střihem, kanibalská popkulturní hostina je brilantní!). Řád politiků je zkorumpovaný, vzdělanci zešíleli, takže lehce zohavená Rhona Mitra patří mezi vyžilé skotské punkáče a anarchisty. Žádná velká spása. Hrozně mě mrzí, že nevznikne druhý díl, kde si to kravaťáci dají na férovku s očírovanými lidojedy v kiltech. Už dlouho mě žádná "dětinská revolta" takhle nepobavila tak, jako právě cíleně naivní anarchistický rebelant Soudný den (luxusní nablýskané Bentley vs. madmaxovské vraky... pařící dav čekající na příděl lidského masa s plastovými talíři... jako cože? Tohle je prostě drze stupidní a ne prvoplánově stupidní). Marshall prostě servíruje pokleslou zábavu bez přetvářky - za zvuku popových šlágrů se griluje lidské maso. Oh yeah. ()
Bez citu pro míru, zdravého rozumu a vyšších filmařských ambicí, spáchal Neil Marshall nejhustější filmovou krádež na m2 filmového políčka, která ale sto minut proklatě baví a v latexovém oblečku, s punkovým účesem a mečem v ruce, distingovaně na britský způsob, přednáší na High School of Grindhouse. Snad se někdo zúčastní a něco se přiučí. ()
Chudák zajíček, takhle to schytat velkorážním kanónem a zrovna teď před Velikonocemi.. Špetka 28 dní a Braveheart, vyndavací Oko 1 Amazonky Rhony, Sex Pistols se sklony ke kanibalismu, hodně Mad Maxe, 2008 Bentley Continental GT Speed a M.McDowell, co se odebral dopít si své malako na hrad ve skotské vysočině. A právě někde tady se začal film lámat z dovedně natočeného undergroundového akčňáku do jakési přeplácané středověké inscenace bez náznaku invence a originality. Neil Marshall je zkrátka pejsek, co chtěl s kočičkou Mitrou upéct dort a já byl ten černý pes, co jim ho sežral a nebylo mu z něj pak dvakrát dobře. A přitom ze začátku tak dobře chutnal.. ()
Galerie (43)
Zajímavosti (17)
- Při závěrečné honičce, kdy Eden (Rhona Mitra) ujíždí autem před motorkáři, jeden z mužů rozbije čelní sklo, avšak v dalších scénách je sklo zcela v pořádku. (CrashONE)
- Ve skutečnosti by bylo nemožné, aby byla Solova (Craig Conway) od těla oddělená hlava schopna vydávat ryk, jak je možné zaznamenat ve filmu, neboť k tomu jsou zapotřebí plíce. (Conspi)
Reklama