Reklama

Reklama

Trhák

  • angličtina Blockbuster
TV spot 3
Komedie / Hudební
Československo, 1980, 94 min (Alternativní 91 min)

Kamera:

Ivan Šlapeta

Hrají:

Hana Zagorová, Josef Abrhám, Juraj Kukura, Waldemar Matuška, Laďka Kozderková, Ladislav Smoljak, Zdeněk Svěrák, Petr Čepek, Jiří Korn, Jiří Schelinger (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Začínající scenárista Jíša napsal scénář, který je sondou do života současné vesnice a měl by podat pravdivý obraz prostého venkovského života. Krátce nato se dozví, že jeho scénář byl přijat a režisér už vybírá herce do hlavních i vedlejších rolí. Jíša vzápětí zjistí, že jeho ryze realistické dílo bylo přepsáno a pojato jako velkolepá revuální show plná písniček a tance. Filmaři se záhy odeberou do vesničky Lipovec, aby tu za vydatné pomoci místních obyvatel začali natáčet. Hrdinou jejich příběhu je elegantní pyrotechnik Ticháček, který nastupuje v místním JZD, aby progresivní metodou hnojení dopomohl k vyšším výnosům. Ubytuje se u manželů Lukešových a při procházce po okolí vesnice se seznámí se sympatickou učitelkou Eliškou, která miluje majitele místního zámečku Pavla Lenského. Seznámí se také s hajným Kalinou, který bedlivě střeží nevinnost svých tří dcer a střelbou zahání na útěk všechny nápadníky, kteří se často velmi rafinovanými způsoby pokouší přiblížit k hájovně. To vše doprovázeno, ke zděšení scenáristy Jíši, zpěvem, tancem a rozjásanou atmosférou velké revue. (TV Nova)

(více)

Videa (3)

TV spot 3

Recenze (441)

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Jedná se o zaručeně nejdivnější film, pod který se kdy vůbec podepsal Svěrák se Smoljakem. Jenže skutečnost, že v roce 1980 do jednoho filmu dokázali nalákat tolik postav jak filmového, tak hudebního průmyslu tehdejší doby ve spojení s dnes již legendární muzikou, dokazuje, že i nejdivnější film této dvojky, je pořád hodně dobrá zábava, u které se budete smát od shora dolů. ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Snímek diváka provází celou stádií tvorby filmů a ač by se to mohlo zdát docela prapodivné, dělá to opravdu skutečným způsobem, všechny charaktery tvůrců jsou velmi životné. (Od režisérovy Kapely na lyžích, později na bruslích, k jeho závěrečnému proslovu o tom, že každý něčím svým do filmu přispěl.) Navíc prostředí dává opravdu velký prostor k těm skoro nejlepším vtípkům, které jsem ve filmech Smoljaka a Svěráka viděl. Zvlášť velká koncentrace je jich před úvodními titulky. SEXM SEK SEM... ()

Reklama

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Ujeté, ale zábavné. Někomu nemusí úplně sednout ten (sebe)parodující styl (člověk to nesmí brát moc vážně) a spousta písniček (avšak když se do nich člověk zaposlouchá, tak zjistí, že jsou mnohé z nich opravdu vtipné a určitě mu jich několik v hlavě zůstane). Protože tady hraje snad každý z tehdejší filmové i hudební scény, je těžké vyzdvihnout výkon jen pár z nich (ale mě osobně nejvíc zaujal asi cholerický Petr Čepek ;-). No a těch gagů a vtipných scének...Nejvíc mě asi rozesmáli zaražený pilot, listonožka, která se nemohla odtrhnout od okna a také pan Lukeš, který si šel sám sobě na pohřeb. Z songů se mi asi nejvíc líbil kousek "Nech brouka žít", ale i ostatní písničky byly velice zdařilé a chytlavé. Dokonalé to sice není, ale 4* a zhlédnutí si to určitě zaslouží. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Zaražený pilote, oroduj za nás. Tučného hadice, oroduj za nás. Náušnice v Kornově uchu, oroduj za nás. Jiráskové můstku, oroduj za nás. Svěrákův stane, oroduj za nás. Čepkovy košile, orodujte za nás. Blembáku na Čepkově hlavě, když za zpěvu „Pěkně se zelená ta česká krajina“ stíhá Smoljaka, oroduj za nás. Kolo původně neplánované listonošky, které jsi bylo preexistenčně vyvoleno už při castingu, oroduj za nás. Malto nevybraného Hrušínského, oroduj za nás. Melancholie Slováka Kukury v posledním záběru po větě „stejně jsme my Češi šikovnej národ“, oroduj za nás. Aristotelés v Prvních maturitikách učí, že substanci nelze vnímat smysly, vidíme jen akcidenty. To už neplatí, protože substanci parodie vnímat lze a je to Trhák. Naopak se potvrzuje Platónův náhled, že jsoucí je to, co je samo se sebou totožné. Protože substance Trhák je sama se sebou totožná: sám sobě parodií. Tato sebetotožnost je ovšem dána svou bytostnou dvousložkovostí: na jedné straně autoři Svěrák se Smoljakem jevící jakoby sami sebe, ani točí přiblblý film-šou, na druhé straně režisér Podskalský skutečně tuto uslintanou šou točící. Nesmíme si však onu podvojmost v jednotě představovat, jako by k sobě nějak přistupovaly „protiklady“, k čemuž by nás mohlo svést naivní srovnání výjevů „na palce“ s výjevy „ve štábu“. Ne, je to kontinuum: netřeba číst v titulcích tu všezahrnující škálu autorů písní od Uhlíře se Svěrákem až po Karla Vágnera; samotný živý poslech božské „Nech brouka žít“ nebo fenomenální „Když dítě škrtne zápalkou“ („stříkáme na plný hadice“) na jedné straně, kastrátského diskosboru traktoristů na straně druhé a vší té pestrosti mezi tím nám poskytuje názor více než dostatečný; zcela totéž kontinuum se však v zavinuté podobě projevuje v jedné každé písni, v každé scéně, ano v každém záběru i větě (zároveň se zde potvrzuje, že v podstatě jsoucna tkví coincidentio oppositorum, neboť spatřujeme krásu v hnusu a hnus v kráse, neoddělitelně a nerozlišitelně). Toto kontinuum je však jen jedním aspektem sebetotožnosti. Druhý je velmi znepokojivý, neboť naznačuje rozpor už v samotné podstatě jsoucna: je to onen trojúhelník Sváru scénárista Svěrák – režisér Smoljak – produkční Čepek, spojovaný ovšem principem Lásky dramaturgem Mouchou. Jako důkaz, že celý tento výklad není nějakým mým soukromým nálezkem, nýbrž je podložen svatými Písmy, postačí uvést „Jednou já jednou ty vždyť jsme oba z Jednoty maj bejby“. Nevěřícím pak podávám důkaz biologický: „pivečko je boží dar, máme doma televizi a po práci v srdci žár“ – dokáže-li někdo, zda jde o výraz lichocení národu nebo pohrdání národem, sním tento komentář. To se však nestane. Pokud jde o národ, můžeme být hrdi, že v historii celého kosmu teprve druhé zjevení podstaty je zároveň prvním filmem s cimrmanovským námětem – cizinec přináší třaskavý pokrok v hnojení (jmenuje se Jaroslav; Liptákov zaměněn za Lipovec). Cimrmanův génius však skrze Rekonstruktory proniká celým dílem a nutí režiséra Podskalského jako v záchvatu mystického šílenství k velkolepému stvořitelsky sebezničujícímu gestu, jímž aplikuje převratnou metodu metání hnoje dynamitem na živnou půdu umění. Plody jsou nepřeberné. Orgie Československé socialistické televize, při nichž Bambini dr. Kulínského nemohou chybět. Scheißdorf od Prodané nevěsty až po Slunce seno včetně. Nic než národ. Nech brouka žít. () (méně) (více)

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Prosím vás, kde se tady říká pod lesem ??" - "To je támhle dole pod lesem.." ;) Nikoli pod lesem, ale Podskalský.. Tomu již tradičně unikla spousta věcí, včetně skutečnosti, že střílíc si z normalizačních estrádiček ve snaze je parodovat sám v důsledku jednu takovou estrádičku stvořil, a tak vlastně i tu tradiční hromadu svěrákovskosmoljakovských genialit roztrhal podobným dynamitem, jímž se po revoluci trhaly Fialky.. ()

Galerie (22)

Zajímavosti (28)

  • Václav Lohniský (Merunka) zemřel krátce po začátku natáčení filmu, a proto ho lze zahlédnout jen v jediném záběru. V ostatních musel být nahrazen dvojníkem, který byl zabírán pouze zezadu. (SeanBean)
  • Během natáčení postsynchronů zemřel Václav Lohniský, a tak je možné ve filmu slyšet jak jeho hlas, tak i hlas Mirko Musila, který dodaboval zbylé scény. (pávek)

Reklama

Reklama