Režie:
Marc ForsterHudba:
Marco BeltramiHrají:
Brad Pitt, Mireille Enos, David Morse, Daniella Kertesz, James Badge Dale, David Andrews, Ludi Boeken, Matthew Fox, Moritz Bleibtreu, John Gordon Sinclair (více)Obsahy(2)
Gerry Lane (Brad Pitt) pracuje pod hlavičkou Organizace spojených národů jako expert na řešení nejrůznějších krizových situací. Kdykoliv se někde na světě mimořádně vyhrotí místní poměry, Gerry přijede a většinou dokáže identifikovat zdroj krize a nalézt řešení na uklidnění situace. Tyto schopnosti se mu budou náramně hodit, protože v podobnou horkou destinaci se právě proměnil celý svět. Lidstvo začala ve velkém decimovat virová epidemie gigantických proporcí, a pokud se ji nepodaří co nejrychleji zastavit, nebude už koho zachraňovat. Situace je o to horší, že se virus projevuje nebývalou agresivitou nakažených, kteří záměrně napadají ty, jimž se nemoc zatím vyhýbá. Uprostřed apokalypsy musí Gerry najít zdroj nákazy, protože bez jeho lokalizace nelze v boji s neviditelným nepřítelem uspět. Hledání příslovečné jehly v kupce sena by pravděpodobně bylo mnohem snazší, protože cíl Gerryho mise se může ukrývat kdekoliv na světě. (oficiální text distributora)
(více)Videa (29)
Recenze (2 008)
Se zombies jsem toho moc neviděl, popravdě to ani není moje téma, ovšem tahle kombinace nákazové road movie a nemrtvé vyvražďovačky, která od téměř každého klišé umě uhla, mě bavila královsky a navíc jsem se fakt dost bál. Nebýt konce, který vyšumí (ani patos, ani něco, co by mělo nějakou, respektive silnou všeplatnost, jen rodina), bylo by to za plnej. Takhle těch 90% stačí a já jsem spokojen. ()
Předchozí Forsterův počin KAZATEL KALAŠNIKOV při své o něco málo víc než než dvouhodinové stopáži precizně dodržoval pravidla hollywoodského načasování a výstavby, když byl rozdělen do čtyř půlhodinových aktů a od patnácté minuty s každou další půlhodinou docházelo k dílčímu bodu obratu ve vyprávění. Vznik SVĚTOVÉ VÁLKY Z provázely ale problémy v podobě střetu režiséra a herecké hvězdy, scénář byl několikrát přepisován, natočená druhá polovina se přetáčela a dotáčely se scény do úvodu. Produkční problémy vysvětlují, proč je poslední Forsterův snímek tak strukturně rozpadlý. Při skoro dvouhodinové délce je na místo standardních čtyř rozdělen do tří aktů (35, 30 a zbylých víc jak 40 minut), která mají držet pohromadě díky postavě Gerryho a zapojením motivů z jeho osobní linie (rodina, návrat k ní)._____ Netradičně vystavěné a jako celek nesoudržné dílo působí spíš jako procházka historií zombie subžánru - podobně jako fungovalo QUANTUM OF SOLACE, vznikající během scenáristické stávky, ve vztahu k bondovskému universu. První dva akty jsou v rámci zombie subžánry ozvláštňující svým soustřeďováním se na vývojový vzorec vyšetřování na místo putování a příklonem k makroperspektivě. Ovšem s třetím aktem se změní perspektiva z makroroviny do mikroroviny, od vývojového vzorce vyšetřování se upustí nahrazením cíle v profesní rovině (na místo hledání pacienta 0 se objevuje vakcína) a promění se i stylistické strategie (na místo rychle stříhaných akčních pasáží, v nichž se střídají detailní záběry s nadhledy, zatímco se důsledně pracuje s mimoobrazovým prostorem a pokaždé se zesiluje jiný prvek stylu od svícení ke zvuku, se stříhá pomaleji a dění se inscenuje do více plánů). Škoda, protože vypadat kinoverze jinak, mohlo jít o soudržný a výborný film, který se v závěru nevzdává svého politického přesahu adorovaním rodinných hodnot, má nekonvenční zakončení a neodchyluje se od makroperspektivy jakožto hlavního ozvláštnění zombie flicku. Doufám v režisérský sestřih na B-R, po kterém je možné přehodnocení. ()
S kariérou Brada Pitta to musí jít s kopce, když začíná brát hlavní role v čistokrevných béčkách, byť by se stokrát tvářily jako hollywoodské blockbustery. Světová válka Z je v podstatě taková horší verze pilotního dílu k vynikajícímu zombie seriálu Walking Dead. Narozdíl od Franka Darabonta se ale Marc Forster okatě drží mainstreamového ladění a svým filmem tak typicky hollywoodsky kýčovitě adoruje svět rodinných hodnot, z čehož vyvěrá k tomuto žánru se tak nehodící povinný happyend a eliminace krvavých scén, aby bylo dosaženo co nejlepší věkové kino-přístupnosti. Opravdu škoda. Škoda každé hollywoodské apokalypsy, která padne vedle... ()
World War Z podle Maxe Brookse získala na vážnosti po zkušenostech z minulých let. Dřív to byl jen takový jiný, chytřejší zombie film s Bradem Pittem produkovaný jeho společností Plan B. Hlavní devízou byl klasický Pittův hrdina, ultimátní sympaťák, kterému to sluší za každých okolností a je to samozřejmě on a nikdo jiný, kdo dokáže zachránit lidstvo... svou roztomilostí. Dnes pohled na globální pandemii poněkud víc mrazí. ()
Brrrr... v tomhle filmu straší duchové zemřelých ambicí. Na třikrát přepsaný scénář vydává svědectví o posunu od ne úplně okoukané personální perspektivy (závan institucionální krize a lehké náznaky socilogie katastrofy vytažené na solidní úroveň Forsterovou civilnější režií), k bombastickému spektáklu (strukturu akční adventury včetně některých sekvencí, které jsou očividně "naskriptované" - Jeruzalém), zpět k intimní rovině (zcela předělaný závěr, který opustil monstrózní akční linii v Rusku a střihl si takový komorní Resident Evil v laborce). Celé to vedle překvapivě jistého režijního vedení a atmosféry zachraňuje především Pitt, který i zavirovaný s plechovkou v ruce vypadá, jako by mu na tom filmu fakt hodně záleželo (že by x milionů, kterými v něm frčí?). V jádru je mi tohle nerozhodného lavírování mezi Nákazou, Walking Dead a tuctovým "katastrofáčem" sympatické. Už jenom proto, že mu někteří věštili osud rozpadlé katastrofy a la Invaze, ale on spíš z dáli pokukuje po Zrození planety opic. Jednotlivé levely jsou vlastně docela zábavné a když člověk abstrahuje od oslích můstků, scenáristických kopanců a toho, že s předlohou to má společného jen ty nemrtvé, byla to kolem a kolem solidní zábava. [70%] P.S. Debila, kterého napadne film s frenetickou kadencí střídání celků, vteřinových detailů a záběrů out of focus konvertovat do 3D, bych s chutí pokousal. Pokud můžete, tak se téhle zoufalé snaze někde nahrabat přetažený rozpočet prostě vyhněte obloukem. ()
Galerie (421)
Photo © Paramount Pictures / Jaap Buitendijk
Zajímavosti (61)
- Lockheed C-130 Hercules není stavěn na startování z letadlové lodi, nicméně v roce 1963 bylo s tímto letounem provedeno 29 manévrů "touch-and-go landing" (přistání a opětovný vzlet bez zastavení) a 21 úplných přistání na letadlové lodi USS Forrestal. (Milan25)
- Dopravné lietadlo, ktoré v Jeruzaleme použili na útek, je Airbus A310 neexistujúcej bieloruskej leteckej spoločnosti. Všetky externé zábery odpovedajú tomuto typu, avšak zábery z kabíny cestujúcich odpovedajú lietadlu Boeing 767, takisto ako aj zábery kokpitu. (FesterNZ)
- Tržby ze severoamerických kin činily 202,8 milionu amerických dolarů, součet těch celosvětových dosáhl 540,5 mil. (NIRO)
Reklama