Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ron NyswanerKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Tom Hanks, Denzel Washington, Roberta Maxwell, Mark Sorensen Jr., Jeffrey Williamson, Charles Glenn, Anna Deavere Smith, Joanne Woodward, Jason Robards (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Andrew Beckett je právník. Mladý, brilantní právník. Homosexuál, infikovaný virem HIV. Svou nemoc dlouho tají, přesvědčen o tom, že s jeho službou klientům nesouvisí. A pak je jednoho dne propuštěn, údajně pro pracovní neschopnost. Ale Andy ví, proč přišel o místo. Připravily ho o ní předsudky, strach, panika a odpor. Diskriminace. Ví, že jeho čas je sečten, ale nevzdává se. Hledá právníka, který by mu pomohl v procesu s jeho mateřskou firmou - a nachází. Černý Joe Miller není tak úspěšný, jako býval Andy, ale jeho vytrvalá víra v právo z něj činí ideálního spojence. Přesto se však zdráhá přijmout Beckettův případ. Stejně jako obžalovaní, jako porota, jako všichni ostatní, i on nemá rád homosexuály, oškliví si je a štítí se AIDS. A snad právě pro svůj odpor nakonec přijímá, přesvědčen o tom, že ve městě, kde byla vyhlášena americká ústava, zaručují rovnost všech, nelze tento boj vzdát. Soudní spor začíná... Inspiraci k natočení filmu bylo údajně onemocnění blízkého přítele režiséra J. Demmeho na AIDS. (Guild)
(více)Videa (1)
Recenze (630)
Tohle je úžasný film. Ale co především ho povyšuje do kategorie úžasného filmu je absolutně působivé herectví Toma Hankse. Hanks zde zahrál naprosto famózně a lépe to prostě zahrát nešlo. Navíc je zde nezapomenutelná scéna s árií z opery Andrea Chénier od Umberta Giordana, která se vryje navždy do paměti snad každému, kdo tenhle film zhlédne. Téma filmu je také velmi zajímavé a dokáže diváka zaujmout a vtáhnout do děje. Prostě jedním slovem nádhera. Úžasný filmový zážitek, který se příliš často nevidí. Naprosto zasloužený Oscar pro Toma Hankse. Tenhle film je prostě klasa a mne se velmi líbí. Skládám poklonu všem tvůrům, ale hlavně Tomu Hanksovi za to, jak tuto svou psotavu uchopil. Samozřejmě dávám maximální hodnocení a už nezbývá nic jiného, než zvolat BRAVO! ()
Ooooooh, to bylo tak smutný. Hlavní postava má smrt na jazyku, ale na truc ještě podá žalobu na svýho zaměstnavatele a následuje soudní proces plnej frází "A pamatujte na to, že jste pod přísahou!!!". Tohle mě fakt strašně rozesmívá, jak ty američani přísahaj na bibli a pak pod tíhou přísahy na sebe vykecaj i to, co neudělali. Navíc mně to bylo úplně jedno, kdo ten soudní spor vyhraje. Já celkem chápu, že někdo se snaží zbavit zaměstnance, kterej má AIDS. Taky bych asi nebyl nadšenej z toho, že můj zaměstnanec je těžce nemocnej a nemůžu se spolehnout na to, jestli mu jeho zdravotní stav umožní druhej den dorazit do práce. Tohle téma mě poněkud minulo. A ten strašnej kýčovitej konec... 166. nejlepší film? To je výsměch. Ještě klika, že to nebyli teplý kovbojové. P.S. To zase budu mít plnou poštu zpráv o tom, že jsem zkurvenej netolerantní homofob a nebo, že sám jsem homosexuál, co se snaží svou orientaci takhle zamaskovat, když dávám filmu o bukvicích tak nízký hodnocení. ()
Je s velkým podivem, že Jonathan Demme po sobě natočil dva výborné snímky a pak se jen babral v průměru. Sice je cítit ten americký nános, i tak je Philadelphia nesmírně silný kus. Jeden prožívá radostné chvíle (narození prvního dítěte), druhého nemoc připravila o vše kromě víry ve spravedlnost. Dva právníci, kteří se sejdou u rutinního případu. A po několika měsících se u soudu setkají znovu, jeden už jako klient. Drama o zaslepenosti systému a jedné „společenské smrti“ je (ač chceme či nikoliv) lehkým kalkulem, je hodně černobílá a jednostranná, ale na druhou stranu s ohledem na rok vzniku velmi odvážná. A výborně odrážející atmosféru doby. Postavy jsou jasně rozdělené na ty hodné a ty zlé, chvílí na patetická vyznání je dostatek. Samozřejmě vyjma skvělého Hankse (první životní role) zaujme i nenásilný přerod Denzela Washingtona, který má naivní představy o homosexuálech a posléze boří zdi xenofobie. Je mi jasné, že ono úsilí o idylickou harmonizaci nebude sedět každému, jako celek tu však máme stále aktuální a působivou látku, která patří k tomu nejlepšímu z první poloviny devadesátých let. ()
Philadelphia je čistý akademický film. V tom dobrom aj zlom zmysle slova. Ak vydržíte sa znova pozerať na hyperkladného Washingtona, trpiaceho Hanksa ako obeť spoločenských predsudkov a vopred jasný slzopudný záver a považujete to skôr za klady, budete maximálne nadšení. Pre mňa je Philadelphia vykalkulovaný projekt, ktorý nadbieha divákovi a snaží sa ho presvedčiť, že pozerá umenie. Demmemu sa nás ale darí obalamutiť, v súdnej sieni je dokonca strhujúci a dramaturgicky film skvele funguje. ()
Strašně problematický film. Je to sice skvěle natočené a zahrané, ale na druhou stranu to není o moc víc než jen tupá moralitka na téma "hodný a chytrý teplouš vs. zlí a hloupí mocipáni". Normálně bych to tomu (a vlastně ani žádnému jinému) filmu nevyčítal, ale když ono se to tváří tak zoufale vznešeně a hlavně OBJEKTIVNĚ (dá se být vůbec při řešení problematiky homosexuality v dnešním světě objektivní? – podle mě ne), že si prostě nemůžu nerýpnout. 70 % ()
Galerie (53)
Zajímavosti (39)
- Původně chtěl Jonathan Demme angažovat komediálního herce, aby vyvážil vážnost postavy Andrewa Becketta (Tom Hanks). Proto roli Joea Millera nabídnul Billu Murraymu a Robinu Williamsovi. Když se ale o film začal zajímat Denzel Washington, dostal roli on – Demme byl totiž jeho velkým fanouškem. (don corleone)
- Role Andrewa Becketta byla nabídnuta Danielu Day-Lewisovi, Michaelu Keatonovi, Andymu Garciovi, Timu Robbinsovi a Williamu Baldwinovi. Postavu nakonec ztvárnil Tom Hanks. (don corleone)
Reklama