Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 781)
Je to prosté jak neviditelná ruka trhu. Žáby na prameni strýčka Disneye ucítily zespodu nepatrný závan sucha, Helena chtěla novou kabelku, nos, výzvu, co já vím..., žáby na prameni strýčka Disneye podepsaly šek, Tim se poslušně podrobil a ejhle - je tu nová, úspěšná Alenka v říši hřibů (patrně lysohlávek), kde dealuje modrá housenka sjetá vodní dýmkou a Alča vylézá z nory jako charakterově vyzrálá žena. Investice se vyplatila, kuňky zase mohou cítit to nádherné vlhko, ale já bych byl radši, kdyby to všechno byl jen pouhý sen.. Pokud se bude točit remake Kingova TO, Helence Bonham ponechat nalíčení a role klauna Pennywise se už nemusí řešit.. ()
Nejslabší Burton, po němž dost možná zauvažuji o přehodnocení Planety opic. Co s dobrým castingem a pár burtonovskými pomrknutími, když přirozeně pohledná i půvabná Mia Wasikowska (a kdyby jen ona) nemá navzdory probleskujícím schopnostem takřka žádný herecký prostor (opakuje se tak situace Worthington/Avatar) a Burton namísto o vyzkoušení volajícím experimentování s látkou vsadil na jistotu. Unylé vyprávění, v kterém vizionář Burton rezignoval na jakékoliv režijní kočírování, vlastní nápady i poetiku a nekompromisně odškrtává scénu za scénou, přičemž kromě letmého míjení postav dochází k absolutní neujasněnosti, o čem film vypráví, jaká je jeho hlavní výpověď a kdo a jací jsou, byli nebo hodlají být jeho hrdinové, resp. hrdinka. Sen nebo realita? Pomohlo Alence toto bizarní dobrodružství dospět či se jen rozhodovat samu za sebe (a jak, když je celý její úděl v příběhu předem nastavený a všemi je do něj postrkována?) nebo si snad navždy uchovat dětskou duši a provázející vzpomínky na pouti dospělosti? Burtona bohužel více než pokládání těchto a souvisejících zásadních otázek (jež by za řádného provedení znamenaly zřejmě původně zamýšlený osudový, neopakovatelný a v závěru tesklivý příběh á la Cesta do fantazie), které se mu spíše mimoděk do vyprávění připletly, zajímá prvoplánové fantaskní tajtrlíkování a vskutku náročná a obdivuhodná, i když možná až příliš neživá, resp. neskutečná výprava a naprosto zbytečné 3D, které se v potenciálně zajímavých momentech (pád do nory) mění v koncepčně zbrklý vizuální bordel, jindy zas umocňuje slabší dojem z digitálních postav v jejich interakci s herci (prostorový efekt je např. takový, že herec je v popředí, zatímco dig. postava „přilepena“ za ním a nejednou tak vyvstane na mysli přes 20 let stará Falešná hra s králíkem Rogerem) a dává jasně najevo nevýhody postprodukčního 3D (viz. rozmazané objekty v popředí atd.). 5/10 ()
Bezprostřední dojmy představují spíše zklamání ze značně nekonzistentního LSD tripu. V tomto směru ale berte moje hodnocení zatím jako orientační, přehodnotím jej po přečtení knihy a shlédnutí původní animované Alenky (což jsem měl v plánu již před filmem, ale nezvládl jsem to). Každopádně trochu zamrzí nadužívání CGI efektů (některé věci prostě digi být nemusely a je to ke škodě), potěší naopak velká podpora v hereckých výkonech živých herců, kočka Šklíba, skvělá hudba (závěrečná suita je bombastická), spousta humorných momentů a nakonec i trocha té nekorektnosti. Lítá lítá netopýr, sereme si na papír!. Největší peckou je ale nakonec stejně trailer na TRONa!!!! ()
Burton nevyprávěl, nýbrž prostě odvyprávěl. Nejčastěji kladenou otázkou z mé strany bylo, proč vlastně snímek není animovaný komplet, když je všechno umělé jak interiér čínského auta. V té přehršli ‚burtonovského vizuálu‘, kompletně v CGI, se ztrácí všechno… až na Miu Wasikowsku, která táhne celou tu zmatenou (!!) taškařici ke konci, který je tentokráte doslova vysvobozením. Sterilní, nudné, kýčovité, plastové… dokonalý repelent divácké empatie. ()
Sice trochu divácky přístupnější, ale stále Tim Burton jak ho mám rád. Ze začátku to sice vypadalo až moc disneyovsky a docela jsem se nudil. Jakmile se ale Alenka dostane do staré dobré říše, tak se konečně ke slovu Burtonův osobitý styl s rozmanitým světem, hravými dialogy a výbornými postavami. Je pravda, že místy tam ten Disney vidět je a Burton nedokázal tu spolupráci ukočírovat na 100% jako v případě Karlíka. I tak jsem se ale většinu času velmi bavil a uteče to jako voda. Příběh je velmi dobrý a docela se mi líbilo, jak si Tim s tím světem dovedl pohrát a nebál se např. i skoro romantické linky mezi Alenkou a Kloboučníkem. Herci hrajou všichni velmi dobře, Mia Wasikowska je roztomilá a Johnny Depp má toho prostoru tak akorát, aby ostatní nezastínil. Velmi silné 4* a po dalším shlédnutím půjdu možná ještě výš. ()
Galerie (309)
Photo © Falcon
Zajímavosti (60)
- Místo počítačově generovaných postav používali filmaři kulisy z kartónu, modely v životní velikosti nebo prostě lidi navlečené do zelených přiléhavých obleků s očima přilepenýma na různé části těla. To pomáhalo hercům při dialozích a umožňovalo jim to reagovat na něco skutečného. (Kroup4)
- Hlavním rozdílem mezi filmem a knižní předlohou i předchozímu filmovému zpracování z roku 1951 je věk hlavní hrdinky. Alenka (Mia Wasikowska) zde již není malé dítě, ale devatenáctiletá dívka. (Nancy...)
- Londýnskou kancelář Tima Burtona dříve vlastnil Arthur Rackham, ilustrátor, který vytvořil obrázky ke knize “Alice’s Adventures in Wonderland”, vydané v roce 1907. (R´Hell)
Reklama