Režie:
Tim BurtonScénář:
Linda WoolvertonKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Danny ElfmanHrají:
Mia Wasikowska, Johnny Depp, Anne Hathaway, Helena Bonham Carter, Alan Rickman, Crispin Glover, Michael Sheen, Geraldine James, Christopher Lee (více)Obsahy(3)
Alenka Kingsleyová je devatenáctiletá dívka, kterou od malička pronásleduje jedna a ta samá noční můra o podivných bytostech. Nemůže kvůli ní spát, jediným lékem je milující otec, který ji vždy utiší. Po otcově smrti se dívce nejen vrátí noční můry, ale její obrovská představivost jí v mnohém komplikuje život. O 13 let později je z Alenky půvabná, trochu svérázná a bystrá dívka, která své okolí překvapuje podivnými nápady a nevšedními úvahami. Jednoho dne ji ale čeká nemilé překvapení, její matka ji hodlá provdat za přihlouplého, nevzhledného, avšak bohatého lorda Hamishe. Alenka prchá ze své zásnubní hostiny do lesa a utíká za králíkem ve vestě. Spadne za ním do hluboké jámy a ocitne se v podivném světě, aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Vypije nápoj s nápisem "Vypij mě" a zmenší se na takovou velikost, aby mohla projít malinkými dvířky do fantastického království... (TV Nova)
(více)Videa (13)
Recenze (1 781)
Nejslabší Burton, po němž dost možná zauvažuji o přehodnocení Planety opic. Co s dobrým castingem a pár burtonovskými pomrknutími, když přirozeně pohledná i půvabná Mia Wasikowska (a kdyby jen ona) nemá navzdory probleskujícím schopnostem takřka žádný herecký prostor (opakuje se tak situace Worthington/Avatar) a Burton namísto o vyzkoušení volajícím experimentování s látkou vsadil na jistotu. Unylé vyprávění, v kterém vizionář Burton rezignoval na jakékoliv režijní kočírování, vlastní nápady i poetiku a nekompromisně odškrtává scénu za scénou, přičemž kromě letmého míjení postav dochází k absolutní neujasněnosti, o čem film vypráví, jaká je jeho hlavní výpověď a kdo a jací jsou, byli nebo hodlají být jeho hrdinové, resp. hrdinka. Sen nebo realita? Pomohlo Alence toto bizarní dobrodružství dospět či se jen rozhodovat samu za sebe (a jak, když je celý její úděl v příběhu předem nastavený a všemi je do něj postrkována?) nebo si snad navždy uchovat dětskou duši a provázející vzpomínky na pouti dospělosti? Burtona bohužel více než pokládání těchto a souvisejících zásadních otázek (jež by za řádného provedení znamenaly zřejmě původně zamýšlený osudový, neopakovatelný a v závěru tesklivý příběh á la Cesta do fantazie), které se mu spíše mimoděk do vyprávění připletly, zajímá prvoplánové fantaskní tajtrlíkování a vskutku náročná a obdivuhodná, i když možná až příliš neživá, resp. neskutečná výprava a naprosto zbytečné 3D, které se v potenciálně zajímavých momentech (pád do nory) mění v koncepčně zbrklý vizuální bordel, jindy zas umocňuje slabší dojem z digitálních postav v jejich interakci s herci (prostorový efekt je např. takový, že herec je v popředí, zatímco dig. postava „přilepena“ za ním a nejednou tak vyvstane na mysli přes 20 let stará Falešná hra s králíkem Rogerem) a dává jasně najevo nevýhody postprodukčního 3D (viz. rozmazané objekty v popředí atd.). 5/10 ()
Vyhlášený král bizarních světů se konečně vydal do toho nejslavnějšího a i když obrovským fanouškovským očekáváním nemohl dostát, výletem s lehkými úpravami klasického příběhu určitě potěšil. Všechno se ale, možná trochu překvapivě, odvíjí od toho, jak moc na sebe strhává pozornost Johnny Depp. Jeho Kloboučník není žádným přihrávačem, ale rovnocennou hlavní postavou, která skoro zastiňuje i úžasně vzteklou Červenou královnu nebo samotnou sympatickou Alenku. 75% Spoileroidní P.S.: Až mě samotného zaskočilo, jak mě až do potvrzení druhého dílu mrzelo, že Burton nešel zcela proti pravidlům a nenechal Alenku zůstat s Kloboučníkem. To nevyslovené romantické pouto o to přímo křičelo. ()
„Proč je havran jako psací stůl?“ Tim Burton je stále tím rozpustilým klukem i když mu(nám též) čas neúprosně odkrajuje. Tak proč si nedopřát trochu toho rozmaru, když to štědří producenti i digitální technologie umožňují. Alenka v říši divů je zábavná, hravá, pestrobarevná, potřeštěná, prostě ta „nejúžasnoucnější.“ Mrňousové jí budou zbožňovat a velcí budou vzteky zarývat nehty do sedadel, aby tuto „kýčovitost“ přetrpěli. I když možná… :)) ()
Titulky začali, elfmanovská grandiózna hudba predznamenáva dokonalý filmový zážitok, vizuálny aspekt je doslova podmanivý a ja som si znechutene kládla otázku: ,,Čo, dočerta, sú všetci takí nespokojní?!"......... Počiatočné očarenie z technickej stránky pomaly vyprchávalo a na rad prichádzala túžba po tom, aby z toho tuctu malých i veľkých, krásnych i škaredých postavičiek, malo aspoň pár vnútornú stavbu, aby nešlo len o efektnú prehliadku hviezd a trikov. Charakterový potenciál Alice zostáva zúfalo prázdny, biela kráľovná je len ďalšou z palety rôznorodých bytostí, klobučník je len klobučníkom (aj keď Depp je vynikajúci), mačky, psy, húsenice smiešnymi doplnkami slúžiace na rozplynutie diváka nad tou nádherou. Dejová kostra je na Burtonove pomery nemožne slabá a po Mŕtvej neveste, ktorú milujem z celého srdca, mu takýto prešľap nehodlám odpustiť. Dokonalou postavou s pevnou charakterizáciou je obsiahnutá jedine pekelne odporná Helena Bonham Carter, ktorá sa paradoxne stáva aj mojou najobľúbenejšou kreatúrou. Prečo robí Hollywoodu v dnešnej dobe taký problém napísať scenár tak, aby neslúžil vybrúseného vizuálu iba ako doplnok? Alice by som bez výčitiek prirovnala k letným jednohubkám práve preto, že mi kvôli chabej dejovej linke vyfučí z hlavy skôr než sa stihnem nazdať. Kam sa podela Burtonova morbídno-groteskná romantika plná farebných osobnostných kontrastov?! ()
Panoptikum té nejbizardnější fantazie s režií a scénářem na zakázku, které se od ostatních Disneyovek téměř v ničem neliší. Trikově působí Alenka jako nepovedený vtip (i když ono tak v době Avatar působí téměř vše), v kterém je z jedniček a nul i psí rodinka, což ve finále vypadá otřesně. Nebýt kocoura Šklíby a vynikající Mii Wasikowsky, tak usínám nudou. Burton by měl konečně nad sebou zamyslet. Už i ta Planeta Opic měla lepší atmosféru. ()
Galerie (309)
Photo © Falcon
Zajímavosti (60)
- Mia Wasikowska, která měří ve skutečnosti 160 cm, ve filmu často měnila velikost a filmaři se snažili řešit problém spíš prakticky než digitálně. Např. musela stála na bedně od jablek aby byla vyšší než ostatní. (Rosaviva)
- O svou vysněnou roli Alenky (Mia Wasikowska) se ucházela také Dakota Blue Richards, nicméně režisér Tim Burton hledal dospělejší herečku. (Ozo)
- Tim Burton si přál, aby postavy v říši divů vypadaly spíše reálně než animovaně. Než animátoři vytvořili Bílého králíka (Michael Sheen), strávili den pozorováním a natáčením skutečných králíků, aby zachytili nejmenší detaily jejich mimiky a pohybů. (Very_kuul)
Reklama