Režie:
Larry CharlesKamera:
Lawrence SherHudba:
Erran Baron CohenHrají:
Sacha Baron Cohen, Aasif Mandvi, Anna Faris, Adeel Akhtar, Horatio Sanz, Ben Kingsley, Megan Fox, B. J. Novak, John C. Reilly, Kevin Corrigan (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Generál Aladeen je jedním z posledních světových diktátorů „ze staré školy“. Ve své zemi vládne téměř neomezenou mocí, kterou financuje prostřednictvím výnosů z těžišť ropy. Pevnou rukou se nebojí popravit kohokoli, kdo s ním nesouhlasí, změnit 300 slov z místního jazyka na své příjmení nebo uspořádat olympijské hry, ve kterých sám vyhraje každou disciplínu. A je tak jedním z nejnebezpečnějších mužů na světě. Když OSN vyhrožují sankcemi proti jeho zemi, africké republice Wadiya, je donucen odjet do New Yorku, kde má přednést vysvětlující řeč. Po příjezdu do světové metropole je ale generál doslova obrán o svou moc a šaty zběhlým agentem CIA a je vržen do běžného života na Manhattanu, kde se z nelítostného diktátora stane jedním z mnoha lidí v davu. Na cestě New Yorkem potkává Aladeen mladou Zoey, která provozuje obchod se zdravou organickou stravou a mohla by diktátorovi pomoci získat zpět jeho zemi i lidskost. (Viacom)
(více)Videa (6)
Recenze (1 604)
║Rozpočet $65miliónov║Tržby USA $59,650,222║Tržby Celosvetovo $179,379,532▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA $3,597,616 //počet predaných kusov 170,644║ Tržby za predaj DVD v USA $4,566,184 //počet predaných kusov 293,292║ Nápad na vzkriesenie Diktátora vôbec nie zlý, samozrejme ten pravý bol a bude navždy Charlie Chaplin a jeho The Great Dictator(1940), tento nový mal spočiatku veľmi dobrý potenciál, na to že mali tvorcovia voľné ruky v tom čo všetko do filmu napchať, nedokázali túto možnosť úplne využiť. A preto to takto nesúrodo vyznie asi aj kvôli rutinérovi na režisérskej stoličke Larry Charles(fakt režisér bez kúska nápadu), ktorý tam pchá asi aj za pomoci Cohena zbytočne moc vývarových schématických vecí, lebo film je ako na hojdačke lepšie momentky pri ktorých idete do výbuchu v zápätí tlmia suché povrchne ukecané pasáže, ktoré zbytočne pokazia aj scénku čo mohla byť delikátna keď sa Aladeen vozí s turistami v helikoptére a trúsi tam hlody o búraní na 911 2012..., jediný kúzelný dialóg ktorý v sebe aj niečo nesie príde až samým záverom, ten o demokracii bol fakt trefný,... takže film je len priemer nič viac. Ináč malo to slušný rozpočet, na takýto druh utraseného filmu asi väčšina padla na tú vehementnú propagáciu. /videl v kine: 55%/ ()
Cohenův humor balancuje na pomezí geniálně trefných fórů a úplné debility. Jeho Aladeen po většinu filmu skvěle paroduje všechny ty šmejdské vůdce, jimiž je tento svět zamořen. Pak ale hodí do placu vtip daleko za hranicí dobrého vkusu, jemuž se snad nemohou smát ani ti nejzastydlejší z puberťáků (malí chlapečci, porod atd.). Ve filmech o Boratovi a Ali-G byl tento poměr hodně vychýlen v prospěch těch lepších fórů, v Brünovi spíš naopak a Aladeen je tak někde mezi. ()
Kdo má rád Aliho G, Borata nebo, podle mě, nejhoršího Bruna, tak se mu určitě bude líbit i tahle satira na Diktátora. Někdo by mohl říct, že je celý film šíleně prvoplánový, ale já jsem se u něj prostě bavil. Nebylo to top, ale pár fórků nemělo chybu. Sacha Baron Cohen se do svého diktátora Aladeena opět tak moc položil, že třeba na posledních předáváních Oscara například vysypal popel svého kamaráda a parťáka Kim Čong Ila na moderátora. Celá ta reklama a nápad a zpracování se mě prostě hrozně líbilo. Nebejt toho, že příběh je naprosto klasika, dal bych i pět. Každopádně kvůli té řadě popkulturních narážek a celkově narážek na diktátorství si to zaslouží takové hodnocení. Já se nasmál. Rozhodně jedna z těch nejlepších komedií v tomhle roce. ()
Sacha Baron Cohen ve své čtvrté umělecké reinkarnaci, tentokráte s identitou diktátora Aladdina, poukazuje na zajímavý souběh uměleckého vývoje s Rowanem Atkinsonem alias Mr. Beanem - i on byl na svém uměleckém vrcholu v době krátkých skečů (stejně jako Sacha s Ali G a především s Boratem, kterého se mu ještě podařilo šťastně zarámovat do formátu celovečerního filmu, jenž je vlastně pouhou kompilací skečů bez zásadního děje, mající navíc dokumentární charakter) a formát hraného celovečerního filmu je pro něj celkem nevyhovující, jelikož jde proti podstatě skeče coby dramatického výstupu, celovečerní filmy s Mr. Beanem jsou vlastně jen potvrzením výše zmíněného. Pokud se oba umělci drželi svých k dokonalosti dovedených krátkých forem, byli nepřekonatelní, když se ale začali snažit naroubovat svůj svět skečů na kmen dramatického oblouku, jejich plody trochu povadly. Ani ten nejgeniálnější komik neví co si počít s celovečerní stopáží, pokud jsou jeho čísla postavena na základě humorné (Atkinson) či satirické (Cohen) pointy, leda pojmout film jako kompilace nejlepších skečů, jak to udělal Sacha v Boratovi, když začne ale svou postavu ředit třeba i ne příliš složitým příběhem, musí počítat s rozmělněním, kouzlo překvapivých vtipných point vyšumí, komik uvadne nebo začne recyklovat sama sebe. Diktátor není špatný film, má několik geniálních skečů, nějaké méně povedené, ale kolem sebe dost vaty, tedy onen příběh o dvojnících a záměnách a únosech etc. Naštěstí občas z dvířek od toalety vyjde Edward Norton nebo Aladdin pronese úžasnou řeč o demokracii v USA. Diktátor srovnatelný se svým slavnějším filmovým předchůdcem to ovšem není. Proti modelu Brunovi je to ale zjevně cesta z umělecké krize... Porsche 911 2012! ()
Asi jsem nějak otupělej, ale já žádnou nálož nekorektnosti neviděl. Přijde mi, že Diktátor posunem od mokumentu k tradiční komedii dost ztratil. Borat tepal mnohem silněji a to prakticky ve všech směrech. Vybrané téma navíc v mnohém nastavuje zrcadlo tam, kde je postaveno tak nějak pořád ze všech stran. Potěšily spíš některý gagy, než celek. Nahoru to posouvá vrtulník a závěrečný proslov. Bez nich za 3*. ()
Galerie (66)
Zajímavosti (34)
- Scéna s postavou běžícího chlapce se zdravotnickými pomůckami na nohách, která se v krátkém prostřihu objevuje při první Aladeenově (Sacha Baron Cohen) onanii, je z filmu Forrest Gump (1994). (JoranProvenzano)
- Náklady na výrobu byly zhruba 65 milionů amerických dolarů. (NIRO)
- V televizním studiu, ve kterém dva reportéři komentují průběh podpisu nové demokratické ústavy státu Wadiya, je zobrazen plakát Wadiya: Path to Democracy, jehož grafický design je ve stejném stylu jako známé plakáty "Change - Yes We Can," které byly použity v kampani Baracka Obamy během amerických prezidentských voleb 2008. (GordonCZ)
Reklama