Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný román v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782) natočil v aktualizované podobě v roce 1959 Roger Vadim s Gérardem Philipem a Jeanne Moreauovou v hlavních rolích. Na sklonku osmdesátých let vznikly téměř souběžně dva další přepisy. Režisér Stephen Frears se přitom opíral o úspěšnou dramatizaci románu Christophera Hamptona a zůstal věrný originálnímu názvu. Miloš Forman spolupracoval na původním scénáři s Jean-Claudem Carrierem a dal mu název podle jedné z hlavních postav – Valmont. Vznikl tak snímek, který se přidržuje základní osnovy románu (ta je ostatně připomínána i četným psaním dopisů) a který vychází ze záměru zachytit žánrový obraz aristokratické společnosti pár let před Francouzskou revolucí. Osud dvou libertinských intrikánů, vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, je podán v sytých barvách pozdního rokoka a zároveň je poněkud odlehčen. Jak se svěřuje jedna z hrdinek dramatu: „Říkala jsem jen ne, ne a pořád jsem dělala, co on chtěl…“ Hra obou cynických poživačníků nachází odezvu v samotné struktuře filmu, jež se tak vzdává důležité moralizátorské polohy. Miloš Forman přitom vychází ze zkušenosti z Amadea (1984) a příběh je plný malebných plenérů, vtipných epizod, bohaté výpravy a kostýmů. Opět spolupracoval s českými tvůrci, kameramanem Miroslavem Ondříčkem a kostýmním návrhářem Theodorem Pištěkem (ten získal prestižního Césara). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (323)

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $33miliónovTržby USA $1,132,112Tržby Celosvetovo $-Miloš Forman je fakt majster vo svojom vytváraní filmov a v skladaní silných príbehov z takmer banálnych vecí, aj keď zo začiatku to neprišlo ako niečo čo by témou mohlo nasýtiť na celej ploche filmu a ako pribúdali minúty táto romantická dráma priberala na intenzite a nakoniec z toho vyšla veľkolepá romanca plná citov a všelijakých milostných dohier, pekne podfarbených listov, skvelých hereckých výkonov, kde vyčnievali hlavne zlatá a rozkošná mladá Meg Tilly, Colin Firth ako neotrasiteľný milovník a zvodca a Annette Bening ako poradkyňa v oblasti lásky. /75%/ ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Já o tomto filmu vím, že nedosáhl příliš velkého úspěchů kvůli souběžně vzniklým Nebezpečným známostem. O sobě zase vím, že až na vyjímky  moc nemusím tyhlety kostýmovky.  Až na pár případů jsem jich moc neviděl ani nečetl, což se týká i konkurečního filmového zpracování a knižní předlohy.  Zato ale mám moc rád Miloše Formana. Ano, slabší čtyři hvězdy je možná pro mě u Formana trochu slabší zážitek než obvykle, ale i tak je pro mě důležité, že i slabší Forman byl pro mě podmanivý film s výpravnými kostýmy Theodora Pištěka, ve kterém se i přes pomalé tempo v podstatě pořád něco dělo. Je tady spousta intrik, které mě bavily a gradovaly až do konce, k němuž se mi jenom zdála trochu vleklá cesta, ale fakt jenom trochu. Jinak mě tento intrikářský proradný  propletený děj s kupou dopisovaní  překvapivě  bavil. Snad jen ten Colin  Firth mi přišel na Valmonta fakt takový mdlý a nevýrazný...tohle chtělo fakt někoho démoničtějšího. Třeba nějakého Johna Malkoviche nebo tak. ()

Reklama

Maq 

všechny recenze uživatele

Nekonečně niternější než Frearsova verze. Francouzská aristokracie 18. století byla rozhodně dekadentní, bez budoucnosti, ve svých limitech ovšem představovala evoluční vrchol. Formanův geniální klíč spočívá v tom, že se na jedné straně přizpůsobil manýristickému stylu oné společnosti, přitom se ovšem vyslovuje k hodnotám všelidským, na místě, čase a prostředí nezávislým. Srovnejme jen závěr obou adaptací: Ve Frearsově verzi je markýza de Merteuil konfrontována se společenským odsouzením. Jak polopatistické, a řekněme rovnou, mentálně ubohé! Naopak Bening pod Formanovým vedením zcela beze slov, jen výrazem tváře, vyslovuje mnohem důsažnější pravdu, totiž že msta zhrzené ženy, jakkoli úspěšná, je bezvýchodná, neukojitelná, je to hydra nenasytně požírající především ženu samotnou. --- Formanova adaptace vůbec není "poněkud odlehčená", jak píše distributor. Je naopak úplná a náročná směrem k divákovi. Odměnou za pozornost je pak nikdy nekončící požitek z pronikání do hlubin, jemných nuancí a nebezpečí "nebezpečných známostí". ()

Rex Mundi 

všechny recenze uživatele

Môj názor a komentár berte ako od obrovského fanúšika Nebezpečných známostí z roku 1988, takže sa nevyhnem porovnávaniu a to dosť kritickému. Formanov Valmont ma sklamal. Videla som ho až pár rokov po Frearsových Nebezpečných známostiach (teraz som si ho zopakovala), ale nemôžem sa zbaviť pocitu, že to proste nie je to pravé orechové. Aj keď Annette Benning a Fairuza Balk sú vynikajúce. Forman má širší spoločenský záber ako Nebezpečné známosti, ale pre mňa to znamená, že sa s Valmontovskou látkou popasoval slabšie a rozbitejšie. Frearsove Nebezpečné známosti sú poňaté komornejšie, ale idú hlbšie do duší postáv. ()

F.man 

všechny recenze uživatele

Srovnávat nechci, takže jen jedna věta - Formanův přístup je intimnější a klidnější - nechává hodně vyniknout příběh jako takový (samozřejmě že základem je ale Valmont). Opět velké plus za Pištěka a Ondříčka. Čtyři spokojené hvězdy. You are confusing bets and marriages, madame. One must always honor a bet. ()

Galerie (82)

Zajímavosti (21)

  • Film sa natáčal vo Francúzsku, vrátane: Caen (Abbaye aux Hommes), Bordeaux, Versailles, Nogent-sur-Seine (Chateau de la Motte-Tilly), Meaux, Chantilly (Musée Vivant du Cheval) a v Paríži (Hotel des Ambassadeurs de Hollande, Musée Nissim de Camondo, Opera Comique). Natáčalo sa od 26. augusta do 24. januára 1989. (Arsenal83)
  • V den premiéry filmu 17. listopadu 1989 Miloš Forman spolu s kostymérem Theodorem Pištěkem ml. objížděli kina v New Yorku a sledovali reakce diváků, když jim první asistent režie Michael Hausman tlumočil zpráva o "revolučních" událostech v Praze, načež druhý den ráno Pištěk do Prahy odjel. (JoranProvenzano)

Související novinky

Miloš Forman bude točit o Goyovi

Miloš Forman bude točit o Goyovi

23.04.2005

Miloš Forman připravuje nový film, inspirovaný životem slavného španělského malíře Francesca Goyi. Projekt je prozatím nazván GOYA'S GHOST a scénáře se ujal zkušený Jean-Claude Carriére, francouzský… (více)

Reklama

Reklama