Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný román v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782) natočil v aktualizované podobě v roce 1959 Roger Vadim s Gérardem Philipem a Jeanne Moreauovou v hlavních rolích. Na sklonku osmdesátých let vznikly téměř souběžně dva další přepisy. Režisér Stephen Frears se přitom opíral o úspěšnou dramatizaci románu Christophera Hamptona a zůstal věrný originálnímu názvu. Miloš Forman spolupracoval na původním scénáři s Jean-Claudem Carrierem a dal mu název podle jedné z hlavních postav – Valmont. Vznikl tak snímek, který se přidržuje základní osnovy románu (ta je ostatně připomínána i četným psaním dopisů) a který vychází ze záměru zachytit žánrový obraz aristokratické společnosti pár let před Francouzskou revolucí. Osud dvou libertinských intrikánů, vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, je podán v sytých barvách pozdního rokoka a zároveň je poněkud odlehčen. Jak se svěřuje jedna z hrdinek dramatu: „Říkala jsem jen ne, ne a pořád jsem dělala, co on chtěl…“ Hra obou cynických poživačníků nachází odezvu v samotné struktuře filmu, jež se tak vzdává důležité moralizátorské polohy. Miloš Forman přitom vychází ze zkušenosti z Amadea (1984) a příběh je plný malebných plenérů, vtipných epizod, bohaté výpravy a kostýmů. Opět spolupracoval s českými tvůrci, kameramanem Miroslavem Ondříčkem a kostýmním návrhářem Theodorem Pištěkem (ten získal prestižního Césara). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (323)

Pierre 

všechny recenze uživatele

Já o tomto filmu vím, že nedosáhl příliš velkého úspěchů kvůli souběžně vzniklým Nebezpečným známostem. O sobě zase vím, že až na vyjímky  moc nemusím tyhlety kostýmovky.  Až na pár případů jsem jich moc neviděl ani nečetl, což se týká i konkurečního filmového zpracování a knižní předlohy.  Zato ale mám moc rád Miloše Formana. Ano, slabší čtyři hvězdy je možná pro mě u Formana trochu slabší zážitek než obvykle, ale i tak je pro mě důležité, že i slabší Forman byl pro mě podmanivý film s výpravnými kostýmy Theodora Pištěka, ve kterém se i přes pomalé tempo v podstatě pořád něco dělo. Je tady spousta intrik, které mě bavily a gradovaly až do konce, k němuž se mi jenom zdála trochu vleklá cesta, ale fakt jenom trochu. Jinak mě tento intrikářský proradný  propletený děj s kupou dopisovaní  překvapivě  bavil. Snad jen ten Colin  Firth mi přišel na Valmonta fakt takový mdlý a nevýrazný...tohle chtělo fakt někoho démoničtějšího. Třeba nějakého Johna Malkoviche nebo tak. ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Colin Firth a liškou ryšavou Annette Bening by ten film bez problému uhnali i bez asistence náročných kostýmních a výpravných scén. Ale ty zase na druhou stranu po celou dobu příjemně bezslovně budovaly iluzi buržoazní vyprázdněnosti, kdy jedinou kratochvílí mezi znuděnou nižší šlechtou je únavné šilhání po prcu, které je ještě třeba v rámci komplikované společenské etikety nuceno řešit jako LARP. Iluzi světa letních sídel, zámečků, zahrad a banketů ovládá Valmont perfektně a proto v něm funguje ta žádaná frivolnost. Od prvního záběru mi kručelo v gillotině jako nikdy. ()

Reklama

sidzej 

všechny recenze uživatele

neviem čo majú kritici proti Valmontovi ale ja ho považujem za jeden z najlepších Formanových filmov. Kostýmy su skutočne krásne a veľkolepé, príbeh vcelku zaujímavý, herecké obsadenie priam exelentné, hudba skvelý filmový zážitok len podtrhuje. Akurát záver sa končil tak trochu melancholicky, predstavoval som si trochu iné zakončenie. V každom prípade sa mi Formanova verzia páčila viac než Frearsova ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Rád si ten film občas pustím i dneska. Je mi bližší, než film v tom roce rovněž uvedený do kin, a to "Nebezpečné známosti". Oba vycházejí ze stejného románu v dopisech. A přece jaký to rozdíl filmařský... Tenhle film ale sleduje především životní osudy Valmonta, a méně již markýzy de Merteuil. Co je jeho předností oproti "Nebezpečným známostem"? Přesvědčivost, přirozenost, lepší psychologie postav, a skvělý Colin Firth i Annette Bening. Oba přehrávají hlavní postavy v "konkurenčním" filmu více než výrazně. Zatímco "Nebezpečné známosti" mají zjevně spíše divadelní ráz scén, odraz filmování z padesátých let, tak Valmont je filmem nadčasovým ihned srozumitelným některým lidem i za padesát, sto let, což se u jeho "konkurenta" říct nedá. Úžasné je ale že kniha, napsána tak dávno má s dnešní dobou rovněž hodně poplatného, a bude mít i s tou dobou budoucí. ()

F.man 

všechny recenze uživatele

Srovnávat nechci, takže jen jedna věta - Formanův přístup je intimnější a klidnější - nechává hodně vyniknout příběh jako takový (samozřejmě že základem je ale Valmont). Opět velké plus za Pištěka a Ondříčka. Čtyři spokojené hvězdy. You are confusing bets and marriages, madame. One must always honor a bet. ()

Galerie (82)

Zajímavosti (21)

  • Při natáčení tohoto filmu došlo patrně k jedinému konfliktu, který kdy měli režisér Miloš Forman a jeho kamarád a oblíbený kameraman Miroslav Ondříček. Forman vzpomínal: "Měli jsme scénu kde stáli tři lidi a měli dost dlouhý dialog. Všiml jsem si, že jeden herec je furt jakýsi nervózní, při ostrém záběru. Co se děje, říkal jsem si. Seděl jsem vedle kamery, pod kamerou seděl Mirek Ondříček s tou svou holí... a strkal ho do světla. Tehdy jsme se chytli." (NIRO)
  • Film sa natáčal vo Francúzsku, vrátane: Caen (Abbaye aux Hommes), Bordeaux, Versailles, Nogent-sur-Seine (Chateau de la Motte-Tilly), Meaux, Chantilly (Musée Vivant du Cheval) a v Paríži (Hotel des Ambassadeurs de Hollande, Musée Nissim de Camondo, Opera Comique). Natáčalo sa od 26. augusta do 24. januára 1989. (Arsenal83)

Související novinky

Miloš Forman bude točit o Goyovi

Miloš Forman bude točit o Goyovi

23.04.2005

Miloš Forman připravuje nový film, inspirovaný životem slavného španělského malíře Francesca Goyi. Projekt je prozatím nazván GOYA'S GHOST a scénáře se ujal zkušený Jean-Claude Carriére, francouzský… (více)

Reklama

Reklama