Režie:
Miloš FormanScénář:
Jean-Claude CarrièreKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Christopher PalmerHrají:
Colin Firth, Annette Bening, Meg Tilly, Fairuza Balk, Siân Phillips, Jeffrey Jones, Henry Thomas, Fabia Drake, T.P. McKenna, Isla Blair, Ian McNeice (více)Obsahy(1)
Slavný román v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782) natočil v aktualizované podobě v roce 1959 Roger Vadim s Gérardem Philipem a Jeanne Moreauovou v hlavních rolích. Na sklonku osmdesátých let vznikly téměř souběžně dva další přepisy. Režisér Stephen Frears se přitom opíral o úspěšnou dramatizaci románu Christophera Hamptona a zůstal věrný originálnímu názvu. Miloš Forman spolupracoval na původním scénáři s Jean-Claudem Carrierem a dal mu název podle jedné z hlavních postav – Valmont. Vznikl tak snímek, který se přidržuje základní osnovy románu (ta je ostatně připomínána i četným psaním dopisů) a který vychází ze záměru zachytit žánrový obraz aristokratické společnosti pár let před Francouzskou revolucí. Osud dvou libertinských intrikánů, vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, je podán v sytých barvách pozdního rokoka a zároveň je poněkud odlehčen. Jak se svěřuje jedna z hrdinek dramatu: „Říkala jsem jen ne, ne a pořád jsem dělala, co on chtěl…“ Hra obou cynických poživačníků nachází odezvu v samotné struktuře filmu, jež se tak vzdává důležité moralizátorské polohy. Miloš Forman přitom vychází ze zkušenosti z Amadea (1984) a příběh je plný malebných plenérů, vtipných epizod, bohaté výpravy a kostýmů. Opět spolupracoval s českými tvůrci, kameramanem Miroslavem Ondříčkem a kostýmním návrhářem Theodorem Pištěkem (ten získal prestižního Césara). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (323)
Hned z názvu je patrné, že Forman chytil svou knižní inspiraci za správný konec. Už někdy v raném dětství jsem se prostřednictvím tohoto filmu seznámila s jednou ze svých nejdražších literárních postav a zároveň jednou z nejživějších a nejvíce provokativních, tedy s vikomtem de Valmont. Na dlouhá léta mě poznamenala scéna laskání Ceciliiny zadnice. Dnes si konečně dokážu všímat i jiných věcí a především jsem si všimla, že je toto adaptace jen velmi volná, poněkud shovívavá a hravá. Nechybí formanovský humor a trapné momenty. Jsem zvyklá, že Forman, respektive jeho scénáristé, nakládají s předlohami po svém a opět mě to velmi bavilo. Jediné, co vážně nemohu skousnout je v tomto zpracování postava paní de Tourvel. Meg Tilly se k ní typově vůbec nehodí, je příliš povolná a scénář je k ní moc laskavý. Naopak překvapivě dost nemilosrdně zachází s markýzou de Merteuil, což mě skoro rozplakalo. ()
Ačkoliv mám Miloše Formana hodně rád, tak tady se nedá upřít to, že Valmont prostě přišel pozdě a dal tak přednost Velmi nebezpečným známostem, které jsou pro průměrného diváka daleko atraktivnější, nežli příběh z osmnáctého století plný intrik a faleše. Když ale, přeci jen, tento kousek zkusíte, tak ale zjistíte, jak úžasnou a jedinečnou kameru má. No a pokud znáte Velmi nebezpečné známosti, tak si užijete i sérii malých, ale příjemných překvapení, takže zklamáni ve výsledku nebudete. No a když už nic jiného, tak minimálně oceníte, že tento film natočil Miloš Forman, což by měl ocenit každý Čech! ()
Óó, aké nádherné, že na morálke, vášni, pomste a láske sa ani po stáročia nič nezmenilo. Páči sa mi možnosť prežiť intrigy, žiarlivosť a ľudskosť v prvotnej podobe. A to všetko vyšnurované, vypudrované, rafinované a s francúzskym šarmom. Vôbec nevadí, že ho hrá Angličan. Na zvodnosti mu to neubralo....c`est un spectacle intérresant ()
Film jako takový hodnotím dobře, jeho problém je ale to, že je to Forman o neformanovské věci. Čili postavy sice jsou jaké jsou, ale oko režisérovo je vidí jaksi lidštěji, s pochopením k jejich chybám, ba dalo by se říci, s jistými sympatiemi k jejich nevázanosti. Ne že by na tom bylo něco špatného, ale pro dějovou linii tohoto příběhu se tahle optika moc nehodí. Není to tedy tolik o intrikami prolezlém životě francouzské aristokracie (jejíž uzavření se v neustálých radovánkách a naprosté odtržení od reálného života bylo mimochodem jednou z hlavních příčin Francouzské revoluce), daleko spíše je film příběhem muže, který tak dlouho běhal se džbánem pro vodu, až se ucho utrhlo. Frearsovy Nebezpečné známosti jsou lepší. ()
Formanovy - Nebezpečné známosti, mám raději než pozdější - Velmi nebezpečné známosti - hozené do moderního hávu. Paradoxně ten klasicismus je mé divácké duši bližší než moderní zpracování ze soudobé univerzity. A v tom je asi ten rozdíl. Zatímco je málo slečen co na škole nepřišly o panenství a bere se to dnes jaksi samosebou.. Vždyť studia to jsou dnes volnost, chlastačky a sex...jo a učení. V osmnáctém století však přijít o panenství a být z urozeného rodu se mohlo rovnat naprosté pohromě. Snad proto mne Formanova verze bavila víc. Ještě se musím poohlédnout po verzi Frearse, kterou jsem nikdy neviděl a od které mne stále odrazuje přítomnost Glenn Close, kterou zkrátka nemusím... * * * * ()
Galerie (82)
Zajímavosti (21)
- Theodor Pištěk ml. byl roku 1990 za svou práci na filmu nominován na Oscara americké Akademie filmového umění a věd, získal Césara francouzské Filmové umělecké akademie a byl roku 1992 nominován na cenu Britské akademie filmového a televizního umění v kategorii nejlepší kostýmy. (JoranProvenzano)
- Michelle Pfeifferová byla oslovena v souvislosti s rolí Markýzy de Merteuil ve stejnou dobu, kdy jí byla nabídnuta také role Madame de Tourvel ve filmu Nebezpečné známosti (1988), kterou herečka nakonec přijala. (Kubrickon)
- Fairuze Balk, která ztvárňovala ve filmu patnáctiletou dívku Cecílii, bylo v době natáčení skutečně 15 let, přičemž se účastnila scénky, kde ji Valmont (Colin Firth) odhalil celý zadek. Tato scéna byla dokonce zvěčněna i na oficiálním plakátu k filmu. Formanovo rozhodnutí se zobrazením nahého zadku spustilo obrovskou vlnu nevole, která málem vyeskalovala až k vyhoštění Miloše Formana ze země a zákazem promítání filmu. (Frajer42)
Reklama