Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Česká filmová komedie o kanadském žertíku, který mohl přijít hodně draho. Velmi pracovitý, ale také velmi naivní úředník pojišťovny Valentin Plavec se stává terčem nekonečných legrácek, vtípků a recesí svých kolegů Bejšovce a Voborníka. Poslední vydařený kousek se jim však poněkud vymkl z ruky. Připsali totiž k výhernímu číslu 8456 jedničku a namluvili Valentinovi, že vyhrál v loterii milion. Jelikož si však Valentin nemůže vyzvednout výhru okamžitě, vybere dvacet tisíc, což jsou veškeré úspory, které našetřil společně se svou snoubenkou Helenou a začne nakupovat na zálohu. Koupí auto, najme personál do vily. Jako čerstvý milionář je práci povýšen a dokonce se k němu začne hlásit i lakomý strýc Kudrna. Pravda však brzy vyjde najevo a když mu kolegové prozradí, že šlo jen o žert, všichni ho opustí, jen věrná Helena zůstane a dokonce pomůže nešťastnému snoubenci zrušit všechny zálohované a domluvené obchody. Když vyjde v novinách zpráva, že došlo k chybě a vítězný los má číslo 18456, rozhodne se Valentin oběma vykutáleným vtipálkům pomstít... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (121)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Upraveno v červnu 2020. Valentin Dobrotivý je situační estráda se vzletně koketním tanečním krokem společenské satiry. Maloměšťácká přezíravost vyššího středního stavu je přinucena střídavě panáčkovat a v nestřežených okamžicích potom navíc odkládat masky společenské přetvářky. Fraška je zaměřena na prospěchářské tendence mezilidských vztahů, jeden z ostřejších šípů se zabodává do principů úřednické hierarchie. Martin Frič vyplodil další dychtivě rozvernou a nakažlivou radost ze života s kapkou vlídného pohlazení, aneb škodolibí vtipálci dostanou za vyučenou a ušlechtilá lidská duše slaví velkolepé vítězství. Hvězdou dění a předmětem veselé nálady je Valentin Plavec (vynikající Oldřich Nový), vždy svědomitý úředník pojišťovny a jedinečná oběť nemístného žertíku. Šprým nadzemsky nabývá extrémních rozměrů, přesto se každá nepříjemnost může stát i cennou životní zkušeností. Navíc film v dobrém rozpoložení umí dosáhnout odměny potřebným. Hlavní ženskou postavou je Helena Bártová (dobrá Hana Vítová), Valentinova snoubenka, zaměstnaná v módním salónu. Náhlá a nezvyklá snoubencova ztřeštěnost není zdrojem pochyb, je výhodnou partnerskou oporou i ve zmatku vnitřního neklidu. Mezi důležité postavy patří Rudolf Bejšovec (příjemný Ladislav Pešek) a Eman Voborník (příjemný Eman Fiala), nerozlučný párek úředníků pojišťovny s dětinskou škádlivostí celému pracovnímu kolektivu. Smích přeci léčí i samotného napáleného. Výraznou postavou je Bureš (velmi příjemný Jaroslav Marvan), agilní přednosta úřední kanceláře pojišťovny. On je tím nezbytným článkem mezi nároky vedení a pracovní povinností úředníků. Zahálka v jakékoli podobě se netrpí. K těm výraznějším postavám patří také Arnošt Kahoun (příjemný Vojta Novák), ředitel pojišťovny. Dlouhotrvající kancelářský rozruch musí být náležitě vyšetřen, a popřípadě stav povýšit, anebo ponížit. Laskavou tváří je Troníčková (zajímavá Marie Blažková), Valentinova dobromyslná bytná a jeho bezpečný ostrůvek vstřícné společenské lidskosti. Z dalších rolí: na dost přehnanou Plavcovu šetřivost alergický domácí (Vladimír Řepa), starostlivá Helenčina matka (Milada Gampeová), povinně povýšená Helenina zaměstnavatelka a majitelka módního salónu Dousková (Meda Valentová), lakotný Valentinův strýc a provozovatel restaurace Kudrna (Theodor Pištěk), jeho kalkulující manželka Maruška (Zdeňka Baldová), na vhodnějšího ženicha líčící Kahounova manželka (Růžena Šlemrová), její na vdávání zralá dceruška Julie Kahounová (Lili Hodačová), schopná agentka prodejny automobilů (Jiřina Sedláčková), či bezelstně prostý kancelářský zřízenec s nemocnou dcerkou Jindřich Biebr (Jaroslav Průcha). Valentin Dobrotivý je osvěžujícím pobavením s věčně roztaženým úsměvem od ucha k uchu. Satirizující sklony zkušeně využívají karikatury a touhu po velkolepém prožívání. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Názov vhodný tak pre nejakého stredovekého kráľa, ale film je myšlienkou naozaj dobrý a zábavný. V podstate istým spôsobom predbehol Dedičství, ale vlastne nejde len o tú hlavnú postavu, ktorá sa rýchlo dostane k veľkým peniazom, ale aj o to okolie, ktoré sa začne správať odrazu úplne inak. Film s morálnym posolstvom, ktoré je nadčasové. ()

Reklama

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Tak já bych si taky podovolil napsat nějaký ten komentář. Poprvé jsem tento film viděl jako dítě a přesně si pamatuju, jak mě Pešek s Fialou štvali. Instalovat Novému umělou kaňku na lejstra, no proč né, ale odlákat ho kvůli tomu od stolu pod záminkou pomoci jednomu z nich, no fuj, to se přeci nedělá. Samozřejmě jsem tehdy netušil, že stejnou taktiku použijí po pár letech naši národní hrdinové bratři Mašínové, kteří vytáhnou zlého esenbáka z jeho kukaně úpěnlivou prosbou o pomoc při nehodě, aby ho pak mohli lépe podříznout. Zkrátka, Bejšovce a Voborníka neomlouvá ani to, že Plavec zase nebyl tak úplně kladnou postavou, když si bez výčitek svědomí čistil boty o rohožku pana domovníka, a nerespektoval tak soukromé vlastnictví, v podstatě můžeme říct, že otevřeně kradl. Ve filmu mě překvapily tehdejší cenové relace - rohlík stál 30 haléřů, jízdenka na tramvaj 3 koruny, takže by člověk řekl, že přepočítací kurz tehdejší měny na dnešní byl tak přibližně 1 ku 10. Do toho ještě celkem zapadá to luxusní auto za 80 tis. Kč, dejme tomu ty jejich úspory za 20 tis., ale vila za 240 tisíc? Kde se dá dnes koupit v Praze barák za 2,4 mil. Kč? Že bych se hned postavil do řady... tedy spíš bych zkusil tu frontu předběhnout. A ta Plavcova výhra v přepočtu 10 mil. Kč taky nic moc, ta by dnešnímu člověku zvýšila srdeční frekvenci tak maximálně o 10 buchů za minutu. ()

IvonaK 

všechny recenze uživatele

Tady se ukázalo že ikdyž Ladislav Pešek dělal Oldřichu novému na začátku filmu naschvály, že byl nakonec jeho opravdový přítel. Zbytek lidí se k němu chovalo jak k hnoji, když neměl milion. I nádherná Blažena Slavíčková na něj hodila kyselý obličej, což už bylo co říct. Samozdřejmě že ty lidi trochu chápu když jim nasliboval koupi tolika věcí, ale ani jeden z nich neprojevil ani maličký soucit. ()

lekr 

všechny recenze uživatele

Dnes už velice úsměvné. Pro tehdejší dobu typické dialogy, typické vtipy a typická hudba. Smát se tomu dnes dá už jen z nostalgie ale i tak mají tyhle filmy něco do sebe. Jediná vada tohohle filmu je to, že člověka baví tak maximálně pů hodiny a díky tomu, že se tam v druhé části moc neděje tak jsem u druhé půlky pomalu usínal. Nostalgické tři hvězdičky. ()

Galerie (5)

Zajímavosti (4)

  • Automobil, o který měl Valentin (Oldřich Nový) zájem, byl Aero 50 Dynamik. Malosériový, na zakázku vyráběný vůz ze slavné vysokomýtské Carrosserie Sodomka. Z původních asi 9 kusů vyrobených mezi lety 1939–1941 jsou k vidění už pouze dva, jeden v Kalifornii a druhý ve vysokomýtském Muzeu českého karosářství. (Saur.us)
  • K natáčení Valentina Dobrotivého se váže jedna tragikomická zajímavost. Souběžně se točil film Přijdu hned, v jehož průběhu byla gestapem zatčena (a později popravena) herečka Anna Letenská. Její tragický osud zasáhl do práce všech ostatních filmařů, následující den po zatčení Anny Letenské pracoval Martin Frič na scéně odchodu Valentina Plavce do úřadu. Oldřich Nový byl stejně jako všichni členové štábu rozrušen zprávami o Letenské a při snímání scény se sice převlékl, ale zapomněl se přezout a do úřadu odešel v bačkorách. Na tuto chybu se přišlo až později ve střižně a z provozních důvodů nešla již přetočit. I když scéna v podstatě logicky do děje zapadá (a pozorní diváci si jí jistě všimnou), její vznik měl zcela jiný podtext. (argenson)
  • Valentin Dobrotivý bydlel v Praze na Malé Straně poblíž Kampy, konkrétně v dnešní Všehrdově ulici v domě číslo 562/6. Když se na konci filmu potají přiblíží ke svému bytu a vidí, že se před domem vytvořilo hotové shromáždění, utíká opačným směrem (opět dnešní Všehrdovou ulicí) kolem kostela Jana Křtitele Na Prádle. Většina staveb v záběru, ve kterém se Valentin dívá ke vchodu svého domu (směrem k dnešní Vítězné ulici, tehdy Knirschova), stále stojí a pohled zůstal v podstatě nezměněn (Google mapy). Pohled na opačnou stranu, kudy Valentin utíkal (Google mapy), je dnes sice už trochu jiný – hlavně díky tehdy malému stromku, který na dvoře domu za kostelem od té doby značně zmohutněl – ale nejvýraznější dominanty, včetně zmíněného kostela jsou stále na svém místě a jasně rozpoznatelné. (Luxocculta)

Reklama

Reklama