Režie:
William FriedkinScénář:
William Peter BlattyKamera:
Owen RoizmanHudba:
Jack NitzscheHrají:
Ellen Burstyn, Linda Blair, Jason Miller, Max von Sydow, Lee J. Cobb, Kitty Winn, William O'Malley, Jack MacGowran, Barton Heyman, Peter Masterson (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Regan je dcerou slavné a bohaté herečky. Protože na ni matka nemá čas, tak si ani nevšimne, že se dceřino chování pomalu začíná měnit. Mluví sprostě a obličej se jí křiví do děsivého šklebu. Matka vezme dívku na lékařské vyšetření. Po sérii velmi podrobných vyšetření jsou lékaři bezradní. Dívčin stav se stále horší a teď už napadá i své okolí. Hlas se jí mění a ona komunikuje se svým okolím démonickým hlasem. Jeden z lékařů přijde s návrhem obrátit se na církevního specialistu, exorcistu. Matka to zprvu považuje za hloupost. Když se dívka změní v ďábelskou stvůru, která zabije jejího přítele, nezbývá jí nic jiného než se obrátit na vymítače ďábla. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (904)
Když s někým tříská puberta… Pokud má nějaký film moc přimět vás konvertovat ke křesťanství, pak paradoxně Vymítač ďábla. Tím jediným, co zde dokáže porazit zlo, byť za dost vysokou cenu, je pevná víra. Friedkin natočil jeden z nejlepších hororů historie zejména díky trpělivosti, s jakou vypráví (a jakou očekává také od diváka). Více než čtyřicet minut trvá, alespoň v režisérském sestřihu, než vidíme první nezpochybnitelné projevy čehosi nadpřirozeného (poskakující postel). Do té doby sledujeme realistické, převážně v reálech natočené drama vyčerpaného kněze ztrácejícího matku a víru a herečky snažící se vychovávat svou pubertální dceru. Ani zbytek filmu není zběsilou přehlídkou laciných lekaček a triků (z nichž mnohé jsou stále velice působivé), ale poměrně komorním psychoterorem založeným na pomalém prohlubování pocitu totální beznaděje a snaze co nejvěrněji napodobit, jak posedlost ďáblem a jeho vymítání ve skutečnosti vypadá (hodně pomáhá skvělá kamera Owena Roizmana s atmosférickým svícením a zlověstně pomalými nájezdy na herce). V závěru se pak namísto silné katarze dostavuje únava a tíseň. Díky nenápadným pekelným znamením jako je kratičké probliknutí lebky ve scéně, kdy vypadne proud (musel jsem zastavit film a kousek jej vrátit, abych se přesvědčil, že „to“ tam opravdu bylo), budete mít z filmu špatný pocit a špatné spaní ještě dlouho po zhlédnutí. Vymítač ďábla se tak navenek zbytečně táhne, ale právě díky tomu si v sobě zážitek z něj ponesete mnohem déle než po nějakém šokantním hororu založeném na bezprostřední „viscerální“ reakci. 85% Zajímavé komentáře: zputnik, Melies, DaViD´82, ScreamJay, milicjant, lupuscanis, ScarPoul, doGof..., Jack.Pott, J.Rose, Ajantis, LeoH, fNdEsIECLE, Freemantle ()
Horor? V určitém ohledu jistě ale o tom až později. Pro mě osobně především excelentní zamyšlení nad střetem racionálna/iracionálna. Film zachycující naše omezení při konstruování a chápání reality, a tím v konečném důsledku potvrzující krizi modernity a víry/idejí. Opus VYMÍTAČ ĎÁBLA/EXORCISTA prohlubující naše pochyby, jak to vlastně všechno bylo a je, právě proto považuji za jedno z nejlepších existenciálních/psychologických dramat. A teď k tomu hororu? Ano, film je zaobalen v hororovém hávu; ale pro mě osobně to má asi stejný význam jako hovořit o Jarmuschově MRTVÉM MUŽI jenom jako o westernu. Oba dva filmy si berou z daného žánru nezbytné ingredience, ale nekončí u toho. Nenechávají se zvoleným žánrem omezit; zvolený žánr dalece přesahují. Shrnuto a podtrženo: Nemusíte se u tohoto filmu zrovna bát, abyste si přesto na konci filmu řekli: "Páni, to byla jízda." ()
„What an excellent day for an exorcism.“ Nejblyštivější korálek z "Nesvaté trojice" (dále The Omen a Rosemary´s Baby) popisující střet racionálna a mystiky, ztrátu dětské nevinnosti a hlavně potlačení zla odmítnutím pochybnosti v Boha. Osobně si myslím, že církev měla přimhouřit oči nad oplzlostmi, kontroverzí a zvracením hrachové kaše a Friedkina spíše blahořečit.. Jeho film má navíc něco, o čem si drtivá většina současných hororů, či dramat může nechat jenom zdát - ATMOSFÉRU. A já se bez mučení přiznávám, že při některých scénách v prostřední části filmu jsem si musel připomenout kreaci Jamese Woodse ze Scary Movie 2, abych trochu odlehčil svému kardiovaskulárnímu systému, s nímž neměl Pazuzu slitování. K tomu si přidejte bezchybné herecké výkony, z nichž bych vyzdvihl Jasona Millera (otec Karras), Lee J.Cobba, jenž vnesl do filmu trochu toho columbovského humoru a pochopitelně malou Lindu Blair, která uměla s krucifixem víc věcí než Jan Pavel II. a máte tu nestárnoucí klasiku s třešničkou na dortu v podobě lahůdkového posteru/záběru na siluetu otce Merrina pod pouliční lampou.. ()
Na tenhle film jsem se fakt tesil kuli komentarum typu nejlepsi, nejstrasidelnejsi atd., ale to co sem videl byl asi jinej film, nez tu kazdej hodnoti. Uplnej zacatek byl zajimavej, ale nepochopil jsem, jak to souviselo. Pak prislo predstavovani postav - Regan, jeji matka, pratele, knez a jeho matka, jeho pratele atd. Proste nesnesitelna nuda, ktera pro vyvoj pribehu nemela nejmensi smysl a navic sem se v tech vztazich docela ztracel. Ale od chvile, kdy se Regan pochcala, se film zacal trochu zlepsovat. Problem byl v tom, ze dobry byly jen pasaze s Regan, kerejch neni mnoho a satan toho zrovna moc nepredved. Jedina gradace napeti nastala v okamziku, kdy dorazil Max von Sydow a zacal se modlit. A konec byla pekna debilita, zadny vymyceni dabla se v podstate nekonalo. Tohle ze mel bejt horor? Mozna tak drama s nekolika malo svetlejma scenama. Davam slabsi 3*, hlavne diky vykonum hlavnich predstavitelu, hlavne Ellen Burstyn a Jasona Millera. Tak po druhym skouknuti, kdy jsem se uz tak netesil a vedel do ceho jdu a film jsem videl se solidnim obrazem i zvukem a v prodlouzeny verzi, tak tu hvezdicku precejen pridam, prvni hodinka je sice porad dost nudna, spis to pusobi dojmem, ze clovek vi, ze se jakoze ma bat, ale proste nema ceho, ale s pribejvajici stopazi sem nastesti vzdy jednou za cas flakne Friedkin nejakej znepokojujici obrazem a finale je vygradovany solidne, zkratka ani tentokrat jsem se sice nebal, ale zase jsem se ani nenudil jako poprve. ()
Vyhanaca som videl az po mnozstve filmov, ktore z Exorcistu cerpaju, alebo ho paroduju. Mozno kvoli tomu som sa pri sledovani niektorych scen nedokazal ubranit usmevu. Islo najma o sceny s cikanim a vracanim a v ulohe Merrina mi jednoznacne chybal L. Nielson :). Celkovo sa vsak jedna o jednoznacne podareny film s mnozstvom napatych momentov, pri ktorych mi behal mraz po chrbte... ()
Galerie (243)
Zajímavosti (190)
- Tvůrci museli vzdorovat snahám o naprostý zákaz ve Washingtonu, Bostonu a mississippském Hattiesburgu. (Zetwenka)
- Keď Linda Blair (Regan) nechcela nakrúcať nejakú scénu, sľúbil jej režisér čokoládu za splnenie jeho priania. (classic)
- Pro natáčení většiny scén použili tvůrci dům na adrese 3600 Prospect Street, Georgetown v hlavním městě USA Washingtonu, D.C. Dům sám o sobě dnes nepůsobí nijak strašidelně, to se ovšem nedá říci o slavných schodech z filmu. Ty vedou z Prospect Street na M Street a působí ponuře i za poledního světla. (pornogrind)
Reklama