Režie:
Alice NellisScénář:
Alice NellisKamera:
Matěj CibulkaHudba:
Vašo PatejdlHrají:
Martha Issová, Lukáš Příkazký, Václav Neužil ml., Sabina Remundová, Zuzana Bydžovská, Kristína Svarinská, Jana Oľhová, Marián Geišberg, Miroslav Noga (více)Obsahy(1)
Pohádkový příběh vychází z klasické pohádky Boženy Němcové "Sedmero krkavců". Mladá dívka na sebe bere těžký úkol. Musí se pokusit zachránit své bratry a zbavit je prokletí, které na ně uvrhla jejich matka. Je to příběh o odvaze, vytrvalosti, ale také síle slova, pravdy a opravdové lásky... Hlavní hrdinkou je mladá dívka Bohdanka, která se narodí do utrápené rodiny pekaře, jehož žena před lety v návalu vzteku proklela sedm svých synů a z těch se stali krkavci. Rodiče před Bohdankou toto rodinné neštěstí tají. Když se Bohdanka na prahu dospělosti dozví o prokletí své rodiny, rozhodne se, že musí bratry zachránit. Od místní čarodějky se jí dostane rady, že musí svým bratrům ušít košile. Ale ne lecjaké - sama bez pomoci musí natrhat kopřivy, zpracovat vlákna, utkat látku a ušít každý steh. Bohdanka se vydává na dlouhou cestu za záchranou svým bratrů. (Bohemia MP)
(více)Videa (1)
Recenze (594)
Naprosto bezchybná pohádka a jak řekla moje sestra Modro, jedna z nejlepších natočených v Česku po revoluci. Opravdu tomu prakticky nemám co vytknout, maximálně pokud budu hodně hledat, tak občasnou nucenost do humoru i v napjatějších situacích, tam to občas trochu haprovalo. Ale ona někdy nepřesná hranice mezi napínavým a vtipnými chvilemi není ku škodě. Jen mě mrzí, že ta Martha tam tak málo mluvila. :D ()
Takřka dvě dekády nám bylo u českých pohádek trapně. Nellis to i díky citu pro výběr herců a dravé kameře změnila. Její Sedmero krkavců se bude na špici žánru vyhřívat ještě hodně dlouho. Issová je živel, takže její obsazení do skoro němé role se přímo nabízelo. Příjemnou změnou je absence pitvořících se pablbů. ()
Tak ten plakát je úplně mimo. Pohádka samotná celkem pěkná. Odhlédnu-li od pitomých a zbytečných komentářů v úvodu a v závěru, jde vcelku o velmi dobře napsanou, ale dost slabě natočenou pohádku (nechceme-li za "silnou režii" považovat velkolepě vyhlížející scény a výpravu, která ovšem skutečně je jednou ze silných stránek tohoto filmu a mezi čes. fil. pohádkami za posledních x let bezesporu patří k nejlepším). Některé momenty či dialogy vyloženě vypadají, jako by nechápavý režisér zazdil celkem chytrou myšlenku. Byl jsem tudíž velmi překvapen zjištěním, že ten nadaný scénárista a slabý režisér je jedna osoba. Na druhou stranu ale nelze přehlédnout, že scénář, jakkoli nadprůměrný, coby adaptace Sedmera krkavců svědčí o nepříliš silném pochopení látky, která arci musí lákat každého skutečného tvůrce mezi filmaři, jdeť o psychoanalyticko-existencilální pohádku par excellence, hlasitě vyzývající k silné autorské seberealizaci jak obrazově, tak akčně a verbálně, ať ponorem do jednotlivých motivů či jejich interpretačním skloubením - jedna z možných odpovědí na tuto výzvu je hezky znát ve starším Rážově zpracování, celkově sice slabém, ale s vynikajícím způsobem pojatým vztahem královských sourozenců a prakticky všeho, co souviselo s princovou sestrou (např. Chrt!). U Nellis je zlá královna naopak nejslabším článkem, k čemuž ovšem především přispívá herecky zcela zoufalá Remundová. O tom, že Nellis asi příliš necítí klíčové momenty, svědčí na jedné straně ztvárnění této postavy a dosti klopotně konstruovaná (byť logicky obhajitelná) strategie jejího jednání, na druhém konci příběhu zase plytké provedení rodičů (a zvláště samotného aktu kletby), ale třeba i laciný trik se čtením myšlenek pomocí hřebenu, který postavám trochu moc usnadňuje spění za rozuzlením. Obrazové ztvárnění pak (mám na mysli náladu i výběr a střih záběrů) sice není nijak zlé, ale pro vyznění, výpověď i zapamatovatelnost této pohádky je jeho umělecká hodnota téměř nulová. Uvedené výtky jsou, jak si správně všímáte, podstatné. Nepodstatnými jsou dost příšerný výběr herečky, která představovuje mladou Bydžovskou (příšerný nikoli proto, jak jí je nebo není podobná) a snad dobře myšlený, ale v efektu spíš rušivý násilně civilní projev samotné Bydžovské, která ovšem i přesto působí ve své roli velmi dobře a nasadit její postavu místo trojice Slunce, Měsíc, Vítr je určitě chvalitebným tahem (jen ten moment, kdy si k ní Bohdanka jen tak na chvilku odskočí ze zámku, diváka trochu rozhodí). Oba princové jsou napsáni i zahráni velmi sympaticky, krkavčí bratři jsou v pohodě, takže už nám zbývá jen samotná Bohdanka, jejíž představitelka poté, co si zvyknete na vzhledem k této postavě poněkud (s prominutím) pokročilý věk, je tím hlavním (nikoli jediným!) faktorem, proč tuto pohádku přes všechnu nedostatečnost řadím mezi to nejlepší, co v tomto žánru za posledních dejme tomu 25 let vzniklo. Čím dále děj postupuje, tím je Issová skvělejší, stehující Bohdanka působivější, drama strhujícnější a moment dokončení košil je skutečným vrcholem celého filmu. Takže i vzhledem k tomu, že veškeré ostatní hlubinné motivy jsou přebity šikovnou a scelující, nicméně nadbytečnou zápletkou mezi dvěma královnami, považujme motiv uložené mlčenlivosti a nutnosti jí navzdory včas dokončit daný úkol za ten hlavní důraz Nellisina pojetí a z toho vycházejme při případném opětovném zhlédnutí - předpokládám, že efekt filmu bude za této podmínky přirozeně silnější (ještě jsem si to ale nevyzkoušel). Každopádně myslím, že si autorka zaslouží tohoto krásného Janotu: https://www.youtube.com/watch?v=HfvHm2s24qg () (méně) (více)
║Rozpočet CZK 48miliónov ($2milióny)║Tržby Celosvetovo $478,000▐ Česko-slovenská koprodukcia Sedem zhavranelých bratov, bola z jednej strany príjemný prekvapením, čo sa týka prevedenia a hlavne keď bola zverená do rúk režisérky Alice Nellis, ktorá má svoj chladní štýl tvorby ktorý moc nekomunikuje s divákom. V tomto prípade ale režisérka pookriala a rozprávka bola príjemne hravá, taká trošku iná, príbehovou schémou neokukaná. Jedinou a to veľkou vadou bolo obsadenie, ktoré pripomínalo výber tých najmenej sympatický hercov a to na každom poste, či už princezné, kráľovné či princov, čo sa fakt moc na takýto tip filmu nehodí, jediný svetlí zjav bola v úlohe služky Kristína Svarinská. /videl v kine: 45%/(filmový festival Art Film Fest 2015) ()
Proč jsem to zapomněl okomentovat poté, co jsem přemohl svou nedůvěru a tento skvost konečně spatřil v televizi? Asi proto, že vlastně nemám moc co říct, a proto, že jsem se dlouho pokoušel překonat zklamané očekávání plynoucí z toho, že i někteří z mých nejoblíbenějších lidí zde nešetřili slovy chvály (čest Honajzovi, že tomu nepropadl). Jenže pro mě je to prostě jen další z mizerných současných českých pohádek, v tomhle případě navíc dorasovaná účastí odporného těžkotonážního stvoření v roli Bohdanky. Růžičkové Droběna by byla vhodnější než tohle "cjéé" věčně opruzené pražské debilátko. Spoustou věcí (především kombinací solidních kostýmů s mizernými dialogy a hereckými výkony) mi to připomnělo ty horší z německých pohádek, kterými nás o víkendových dopolednách zásobuje TV Nova. Na Rážovu verzi (na obě) to nemá ani náhodou. ()
Galerie (58)
Zajímavosti (12)
- Film se pouze inspiroval povídkou Boženy Němcové. Podle předlohy se Bohdanka o zakletí bratrů dozvěděla od staré služky. Při hledání bratrů jí pomáhali tři mládenci: Vítr, Měsíc a Slunce. Také úkol se šitím košil Bohdance řekli přímo její bratři, se kterými v povídce mohla (oproti filmu) zpočátku hovořit. Bydlela ve vykotlané vrbě a její milý nápadník měl pouze zlou sestru. Hlavní rozdíl proti filmu však je, že Bohdanka v povídce zasela a pěstovala len, ze kterého nakonec košile ušila a ne kopřivy. (zalmalen)
- Hned první natáčecí den se hladový krkavec místo na štábem nabízené kuřátko vrhl na herečku Sabinu Remundovou (Alexandra) a klovl ji mezi oči. (raininface)
- Jana Oľhová a Marián Geišberg, kteří ve filmu ztvárnili manžele, jsou ve skutečnosti sourozenci. V české verzi je nadabovali Taťjana Medvecká a Svatopluk Skopal. Dalšími slovenskými herci a herečkami, kteří se ve filmu objevují a tím pádem je museli tvůrci nechat nadabovat. Kristínu Svarinskou (služebná Marie), nadabovala Petra Horváthová, Miroslava Nogu (vévoda) Petr Pospíchal, Csongora Kassaiho (farář), Vladimír Javorský, Braňa Bystrianskeho (kovář) Otmar Brancuzský, Máriu Breinerovou (sousedka) Jana Boušková a vedlejším postavám dvěma vesničanů pak propůjčili své hlasy Karel Richter a Jana Postlerová. (funhouse)
Reklama