Reklama

Reklama

Deváté srdce

  • angličtina The Ninth Heart
Pohádka / Fantasy / Horor
Československo, 1978, 88 min

Režie:

Juraj Herz

Hudba:

Petr Hapka

Hrají:

Ondřej Pavelka, Anna Maľová, Julie Jurištová, Josef Kemr, Juraj Kukura, František Filipovský, Přemysl Kočí, Růžena Rudnická, Lubomír Černík, Josef Somr (více)
(další profese)

VOD (1)

Obsahy(1)

Potulný student Martin se přihlásí, že uzdraví princeznu Adrianu, která trpí podivnou nemocí. Netuší, že princezna je v moci mocného čaroděje Aldobrandiniho, který si připravuje omlazovací elixír z krve devíti lidských srdcí. Podaří sa Martinovi čaroděje porazit?

Film měl společný rozpočet, a také částečně dekorace, se snímkem "Panna a netvor". V ateliéru č. 6 na Barrandově vytvořil architekt Vladimír Labský multifunkční dekoraci, která byla po úpravách využita rovněž při natáčení filmů "Panna a netvor", "Tajemství Ocelového města" a "Kočičí princ". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (214)

honajz 

všechny recenze uživatele

Můj osobně nejoblíbenější pohádkový horor z rukou režiséra Juraje Herze vypráví o komediantech a studentovi, který (ne)zachrání princeznu. Podle mne hodně k již tak dokonalému vizuálu (nejen kamera Jiřího Macháně, ale i výprava manželů Švankmajerových) přispěla i hudba Petra Hapky - zvláště ten motiv rozvrzaných houslí mi zněl jako dítěti hodně dlouho v uších. Deváté srdce je pohádka, u níž se bojíte. Jenže tak nějak mile bojíte. Zatímco některé pohádky děsí a vyvolávají spíše hrůzostrašné sny (a to převážně ty moderní, české a českotelevizní), tahle sice straší, ale bez následných zlých nočních můr. Mladý student se zamiluje do dívky od potulných komediantů, které vede charismatický stařec v podání Josefa Kemra. Přijedou však do města, kde se dějí podivné věci - lidé se ztrácejí, princezna chodí jako tělo bez duše a hradní mág (dokonalý Juraj Kukura) mládne... Student, aby se vyhnul trestu, souhlasí, že princeznu v noci pohlídá. Pomáhá mu nejen hradní smutný šašek (František Filipovský), a tajemství, které odhalí, je může stát i život. Film se natáčel současně s filmem Panna a netvor (kde myslím se hranice pohádky a hororu překročily víc k tomu hororu, minimálně úvodní scénou s povozy obchodníků), zajímavostí je, že dekorace Vladimíra Labského sloužily posléze i pro filmy Tajemství Ocelového města a Kočičí princ. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Škoda hlavně první půlky, která je skoro až zbytečně natahovaná a zkrátka nedokáže do filmu vtáhnout, ale pak když se děj přesune na záhrobní ples a do síně času, začíná to být to pravé ořechové. A navíc opravdu skvěle namaskovaný Kurkura a ponurá Hapkova hudba. Panna a netvor však přece jen dosahuje o řád výš. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Prvá polovica sa dosť vlečie a je tu dosť hluchých a nudných pasáží, ale k pozerateľnému priemeru výrazne pomohla Hapkova hudba. Najsilnešie a najlepšie momenty sú tie strašidelné s Kukurom a hodiny času. Tu sa výborne podarilo vytvoriť strašidelnú a temnú atmosféru a rýchlo ubiehajúci čas. Z dnešného pohľadu iba priemer, ale v detských časoch to pôsobilo dosť hororovo. Herzova Panna a netvor je podstatne kompaktnejší film. 60%. ()

Eleanor05 

všechny recenze uživatele

Vítejte v depresivní hororové, snově zamlžené vizi Juraje Herze, kterou bůhvíproč někdo označil za "pohádku". Vítejte ve světě, kde se potulný student, tragický klaun a jedna krásná povrchní hraběcí dcera stanou podivně nesourodou trojicí souputníků v bludišti chodeb pod zámkem, v němž tančí mrtví. A do toho všeho duní úžasná ponurá hudba Petra Hapky, která nemá v československé kinematografii obdoby... Kouzlo velkolepější, dějově pestřejší, drsnější a realističtější ze dvou Herzových pohádek, po jejichž shlédnutí by každé dítě do 10 let potřebovalo odbornou pomoc psychoterapeuta, jsem docenila až s poměrně velkým časovým odstupem. A dnes můžu jen konstatovat, že takovéto umění se u nás už prostě netočí... ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Kvalit (respektive filmové krásy) Panny a netvora to sice nedosahuje. Ale! Pořád je tu spousta důvodů, které ze zhlédnutí tohoto nestárnoucího filmu dělají velký zážitek - nádherné úvodní titulky Evy a Jana Švankmajerových, fantastická hudba Petra Hapky, skvěle zvolené lokace, perfektní kostýmy a masky, a výskyt celé řady skvělých herců (z nich mě asi nejvíc zaujal sám režisér v epizodní roli v samotném závěru - jeho strašidelné "upírské" vzezření podle mě dost možná překonává i Kukuru v jeho mistrovské "připlešlé" paruce; u Kukury mi navíc trochu vadil jeho markantní slovenský přízvuk, který podle mě tu roli trochu shazuje; ve filmu se ovšem vyskytuje více slovenských herců, je to tady vpravdě československý film). Celkově je to film s velmi podařenou hororovou atmosférou a několika dechberoucími momenty (tanec mrtvých, noční plavba po jezeře, síň času, Aldobrandiniho zestárnutí v jediném záběru), dějově je to ale trochu slabší (hlavně úvodní rozjezd, řekněme první čtvrthodina) a po mém soudu bude tenhle film bohužel už navždy tak trochu ve stínu Panny a netvora, nedá se nic dělat. Mimochodem velmi roztomilá mi přišla Anna Maľová - škoda, že jsem ji nikdy neviděl v jiném filmu. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (12)

  • V 57. minutě filmu je možné ve scéně umrlčího bálu zahlédnout mezi procitajícími nebožtíky i autora hudby, skladatele Petra Hapku. (yurasch)
  • Ve filmu se objevila ve své době nejnáročnější maska, kterou vytvořil umělecký maskér Jiří Hurych pro Juraje Kukuru (Aldobrandini) podle požadavků režiséra Juraje Herze. Ten chtěl, aby v několikasekundovém záběru alchymista zestárl o stovky let. Záběr pak pomáhal tvořit i Jan Švankmajer. Počin to byl tak výjimečný, že mu časopis Mladý svět věnoval několikastránkový článek. (lexa.k)
  • Natáčelo se v Litoměřicích, na zámku Ploskovice a v prostorách znojemského podzemí. (M.B)

Reklama

Reklama