Režie:
Juraj JakubiskoKamera:
Ján ĎurišHrají:
Deana Horváthová-Jakubisková, Milan Bahúl, Vladimír Javorský, Joachim Kemmer, Lucie Vondráčková, Klára Issová, Pavel Landovský, Jiří Krytinář (více)VOD (2)
Obsahy(1)
V Bohem zapomenuté osadě v nekonečných horách, až někde na konci světa, se odehrává krvavá tragédie. muži z osady při střetnutí s vlky přicházejí o své ženy a děti. mladá nevěsta Verona unikne smrti jen o vlásek. zachrání ji desetiletý chlapec Goran. Uprostřed tohoto zoufalství porodí Verona dítě, holčičku Veroniku, kterou osudově přislíbí za nevěstu malému Goranovi z vděčnosti za záchranu jejich životů. zatímco Goran dospívá a čeká na svatbu s Veronikou, přichází do osady zbloudilý cirkus plný žen. Spolu s nimi přichází do osady i naděje pro opuštěné muže na znovuzrození osady. S touto nadějí poznávají osadníci prokletí mnohem horší než byli vlci... nenávist a závist, vášně silnější než láska, které v lidech po staletí dřímou, mají po probuzení stejnou podobu, jakou znali jejich předkové.
Scény černého humoru se střídají s akcemi plnými zhoubných vášní, odvíjejících se z osudového příběhu jedné nenaplněné lásky. Příběh dvou hříšných milenců je podobenstvím o konci světa, jak ho předpověděla bible i Nostradamus. Svět najednou už není kulatým světem, ostré hrany jej proměnily v malou hranatou destičku s pevnými obrysy, která plave vesmírem. stačí překročit její okraj a následuje pád do prázdnoty, možná do ráje. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (129)
Nejasná správa o konci Jakubiska hovorí, že toto mal byť jeho posledný - a takpovediac absolútny - film. Čo pravdaže neznamená najlepší. Hoci to aj bol najväčší (a pritom aj najvýraznejší) slovenský film 90. rokov, ambície boli predsa len trochu prestrelené. Ako dielo je to však pôsobivé (a všetko uvedené vyznieva ešte presvedčivejšie pri zrovnaní s jeho nasledujúcimi filmami), je to esenciálny a akoby kompletný Jakubisko. Rozprávajúc akúsi ságu izolovaného horského spoločenstva zasadil do svojho rodného prostredia východoslovenskej periférie staršie felliniovské aj novšie balkánske prvky, čo znamená cirkusantsko-novovlnné bláznenie ako aj gangsterské frajerovanie za hranicou zákona a celkom sa mu to darilo skĺbiť. Ako obvykle si pritom vyberal iba to, čo sa jemu páči a vytvoril tak osobitý anachronický svet v neurčitom čase a priestore podľa svojho gusta a umeleckého videnia a podľa mňa netreba príliš riešiť, čo tým chcel povedať. Je to taká prechádzka jeho hlavou, veľké putovanie všetkými jeho motívmi a témami, grand opus slovenského magického realizmu, ktorého bol Jakubisko vo filme najvýraznejším - a dlhú dobu aj jediným - predstaviteľom. ()
Je mi to moc líto, ale tohle je vážně zklamání. Jakubisko naprosto ztrácející soudnost... Všechny ty anachronismy a nesmyly bych strávil, kdyby měly ve filmu nějaký smysl, ale ony nemají. Prostě jen jsou. Hloupé a bezdůvodné. Skoro jako celý tenhle film... Navíc, ani řemeslně to není až tak dobré, jak mohlo být. V podstatě jediné, co tu snad trochu stojí za zmínku je místy slušná kamera... Celkový dojem: 55% a to jsem ještě milosrdný... ()
2* tohle poetické podobenství od "legendárního" Jakubiska mě teda nebavilo. Je tam cítit snaha natočit něco netradičního a okázalého, ale bohužel tolik patosu bylo pro mě příliš. Ani s hereckými výkony jsem nebyl spokojený a někteří známí herci mi tam seděli jako pěst na oko. Úplně to neshazuji, protože výprava byla slušivá, ale tomuhle tématickému mišmaši se budu obloukem vyhýbat, stejně jako jeho režisérovi - aspoň zatím. [ PŘÍBĚH: 2 /// ATMOSFÉRA: 2 /// TEMPO: 1 /// ORIGINALITA: 2 /// NÁLADA: 0 /// ART: 1 /// STYL: 3 /// CASTING: 1 (3*MAX) ] ()
Když nevíš co s filmem, dej 3 hvězdičky ... Přiznávám, že Jakubiskův styl mi nesedí. Nevstřebal jsem jej ani v pohádce Perinbaba, ani ve vyžehlené Báthory či průseru Post Coitum. Jen v seriálu Teta, kde se musel evidentně krotit a kde byl daný jasný příběh, jsem jej mioval. Nejasná zpráva je opět jakubiskovsky převeliké sousto, kde na ploěe dvou a půl hodiny mistr vypráví generační příběh a šmahem vezme i sondu do lidských slabostí a metafor do válek ... Drží to pohromadě a i ono bezčasí (bačové vs helikoptéry) tu pasuje, jenže je to zase ten starý známý mnohamnohavrstevnatý Jakubisko, který neví co by a kde by ... ()
Toľko utrpenia dostať do filmu dokáže asi len Jakubisko. A samozrejme, ako v iných jeho filmoch, nesmú chýbať cirkusanti a v lete padajúci sneh. Film zahŕňa široké časové obdobie v jednej nepomenovanej osade sužovanej zemetraseniami, kde nie je núdza o ďalšie bizarné udalosti. Teda čistý Jakubiskov rukopis, čo sa dá pochopiť, keďže má pod palcom námet, scenár aj réžiu. Príbeh lásky a nelásky sa rozohráva už od narodenia, kedy je osud dievčatka jasne vymedzený sľubom daným pri záchrane života. Nasleduje sága niekoľkých generácií plná zvratov, tragédií a zakázanej lásky. Vo filme sa objavuje snáď všetko, čo autora napadlo: sex, drogy, hazard, akcia, krimi, živly, plukovník, opica, Nostradamus a asi to bolo až príliš na dve a pol hodiny filmu. Dobrý komenár: TeachMe ()
Galerie (23)
Photo © J&J Jakubisko Film
![Nejasná zpráva o konci světa - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/509/160509563_c6e526.jpg)
Zajímavosti (19)
- Producentka Deana Jakubisková po pěti dnech natáčení navrhla Juraji Jakubiskovi přeobsazení Pavla Landovského (rychtář). Režisér s ním sice také nebyl spokojený, ale přesto se jej zastal, čehož později litoval: "Velice brzy jsem pochopil, jak obrovskou chybu jsem udělal. Kdybych ho býval po těch pěti dnech přeobsadil, spoustu věcí by mi to usnadnilo a spoustu věcí zkvalitnilo. A film by byl levnější." (NIRO)
- Juraj Jakubisko chtěl nejprve natočit Bathory, ale Deana Horváthová-Jakubisková jej více tlačila k natočení Nejasné zprávy o konci světa a říkala, že doba devadesátých let není vhodná na historické téma. (Halloween9)
- Juraj Jakubisko komentoval srovnání filmu se svými staršími počiny: "Všechny své dosavadní těžší filmy jsem koncipoval jako výpověď naší generace o tomto světě. Nejasná zpráva byla ale od začátku zamýšlená jako rozhovor s Bohem. Chtěl jsem udělat film, ve kterém bych se trošku zamyslel nad světem, jaký je a jaký teprve bude. Chtěl jsem konfrontaci bible s Nostradamovými proroctvími. Chtěl jsem natočit film, ve kterém je všechno vymyšlené stejně, jako jsme si my vymysleli život, jako jsme si vymysleli svobodu i náš nový stav, ve kterém žijeme. Písničky jsou vymyšlené, náboženství jsou vymyšlená, problémy jsou vymyšlené. Ale všechno, co je v tomto filmu vymyšlené, se jednou podle mého názoru skutečně stane." (NIRO)
Reklama