Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Výprava zemědělských rekreantů přijíždí zhlédnout cirkusové představení, na něž mají již tři měsíce zakoupené vstupenky, právě v den, kdy zaměstnanci cirkusu mají náhradní volno. Inspicient cirkusu Liška s pokladní Marií se však rozhodnou, že se pokusí zorganisovat improvisované představení, což se jim po usilovném shánění a četných humorných příhodách podaří.
Film byl uveden na VIII. MFF v Karlových Varech a byl poctěn Cenou za filmovou veselohru „za velmi dobrou, scénáristicky, režijně i herecky zdařilou veselohru, s vynikající úrovní artistického umění, majícího předpoklady velkého úspěchu, společného užitku a zábavy u filmových diváků". (Filmový přehled)

(více)

Recenze (69)

George.Camel 

všechny recenze uživatele

Oldřich Lipský miloval cirkus a cirkusové prostředí. V tomto filmu se tohoto nelehkého úkolu zhostil poprvé. Vznikl tak film, který by v dnešní době žádný režisér nenatočil. Spousta velkých herců i v epizodních rolích (např. vynikající Václav Trégl), skvělé klaunské číslo Oldřicha Lipského a Miloše Kopeckého v rolích klaunů či nekompromisního účetního v podání Františka Filipovského. Nezapomenutelný je i Jaroslav Marvan v roli inspicienta cirkusu ... Bohužel doba vzniku poznamenala film režimem, přesto je to filmová lahůdka, kterou by si milovníci komedie neměli nechat ujít. ()

Mylouch 

všechny recenze uživatele

První filmová pocta cirkusu od třicátníka (!) Lipského s vedlejší krotce protibyrokratickou satirou. Svižné provedení překoná i občasný balast budovatelského optimismu se snad nejhoršími životními rolemi Marvana, Filipovského a Hrušínského. Celek přesto dokáže skloubit složky tak, aby nevyzněly samoúčelně. Škola obrazového záznamu představení, artisté, krotitelé, hudba ()

Reklama

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Vyprávění o jednom nevšedním cirkusovém představení postrádá jakoukoliv expozici, která by důvěrněji seznámila alespoň s těmi ústředními hrdiny. Divák je sice poznává v průběhu uspěchaného děje, nedokáží v něm však vyniknout a vše kvaltuje do finále, zanechávajíc za sebou unaveně pozdvihnuté koutky úst. Lze předpokládat, že každý z aktérů má svůj příběh, vztahuje k volnému dni nějaký zlomek svého života nebo osudu, do scénáře však tyto okolnosti pronikají nanejvýš povrchně. Jako při cirkusovém představení běžný divák nenahlíží pod masky klaunů ani nestrhává kostýmy vrhačů nožů a trikoty krasojezdkyň, tak se ani zde nepočítá s tím, že by zachycené loutky žily mimo celuloidový svět (který – jak víme díky Andrejovi Stankovičovi – „celý shoří“). Odcizení je pravou manéží tohoto představení, které vyprchává, zatímco se stejně bezejmenní lidé v hlediště smějí, dojímají a mizejíce ze záběru, odcházejí navěky, do blednoucího království fotosek. Jistě je možné také říci, že režisérovi šlo v první řadě o akrobatická a jiná čísla a že děj jen rámcuje mistrovské umění mužů a žen obklopených aurou rizika, ale pro takový malý cíl není možné mít pochopení. Není pohybu v tomto nebezpečném světě, aby neobsáhl celý život artisty, klauna či dívky obsypávané ostrými noži, a takový nerozsáhlý obraz světského, jaký podal třeba Ladislav Pešek ve Vošmikových Milencích z bedny a jaký shrnuje veškerou tragiku i životní vzmach člověka na okraji, herce a komedianta, zastíní celé to – jakkoliv obdivuhodné – běsnění cirkuse, který „byl“. Promarněná příležitost. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Fakt by mě zajímalo, jaký je poměr mezi scénami, které pouze zaznamenávají cirkusová vystoupení, a scénami které posouvají kupředu notně prostinký děj (organizace cirkusové show v "bojových podmínkách"). Ruku do ohně bych za to nedal (ostatně to bych neuděl nikdy!), ale řekl bych, že těch prvních bylo více (to asi ne, ale bylo jich tam tolik, že jsem získal ten dojem, a to k průseru stačí). Jako nic proti, ale prostý záznam výstupů akrobatů a klaunů byl v módě už v začátcích kinematografie, Lipského debut se tak zpozdil cca o 50 let. Nakonec pro mě bylo nejzajímavější identifikovat si a pojmenovat, kterak se do tohoto filmu obtiskla doba, ve které byl natočen (padesátá léta) - kupř. cirkusáci jdou pracovat i v osobním volnu (dokonce se vykašlou na svatební oslavu), aby se mohly lidové masy pobavit, vyvíjejí tedy úsilí až stachanovské ; na výsledném tvaru cirkusového představení se s nadšením podílí i diváctvo; úředník (F. Filipovský), který má na prvním místě tabulky, to, aby vše bylo v souladu s předpisy, je ředitelem podniku odkázán do patřičných míst, jelikož prvořadé je veselí (a odpočinek) pracující třídy atd. Nicméně cirkusové prostředí muselo být pro Oldřicha Lipského zřejmě skutečně přitažlivé, když se k němu v pozdějších letech opakovaně vracel (Šest medvědů s Cibulkou, Cirkus v cirkuse), možná se na mém hodnocení podepsal i fakt, že toto nadšení pro cirkusové prostředí nesdílím. 40 % ()

lucascus 

všechny recenze uživatele

Pokud mám ocenit výkony cirkusáckých artistů, bylo by to na jedničku z hvězdičkou. U některých čísel se až tajich dech. Ovšem pokud mám tento hodinu a půl dlouhý film hodnotit opravdu z filmového hlediska, je to bída. Děj prakticky nulový a do cirkusu si můžu zajít živě a nemusím přitom koukat na film. Nic nezachrání ani plejáda známých herců, kteří zde absolutně ničím neoslní (ikdyž Kemr jako krotitel lvů vypadá zajímavě) a navíc mi je líto absolutně nevyužité Ireny Kačírkové, která pokud už dostala roli ve filmu, tak to byly většinou filmy nevalné hodnoty, až na pár výjimek. Škoda jejího talentu. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (4)

  • Režijní debut Oldřicha Lipského. (M.B)
  • Pri scéne s Tamerom (Josef Kemr), keď levy na konci predstavenia opúšťajú klietku, vidno naľavo na zemi tieň postavy v klietke, ktorá patrí krotiteľovi. (J.J.1972)

Reklama

Reklama