Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V Ptačím rybníku na pokraji Velké Prahy je objevena mrtvola chlapce. Vražda dítěte, navíc sexuálně motivovaná, to je zlý sen každého kriminalisty, vrchního inspektora Budíka (J. Plesl) nevyjímaje. Teď se mu ho dostává. Případ je o to složitější, že jde o německého chlapce ze Sudet, který se o prázdninách učil v české rodině češtinu. Mohly by tu být i nepříjemné politické souvislosti, v Sudetech tehdy byla velmi napjatá situace. Ervín kromě toho běhal s kluky z předměstí, plaval v rybníce, hrál s nimi i divadlo. Trochu zvláštní divadlo, ti kluci totiž nehráli živé postavy, ale loutky. Zpočátku měli kriminalisté prázdné ruce a strach, aby se v novinách nezačala probírat sexuální vražda. Samozřejmě se to neutajilo, všichni v okolí už to ví a tlak na detektivy se začíná zvětšovat. Pátrají všude možně, ale mohlo jít i o náhodného pachatele, který nemá s místem nic společného. Konečně se zformuje jakási reálná stopa, která souvisí právě s tím klukovským divadélkem a jeho principálem, místním kominíkem (M. Kern). Budík cítí, že by mohl mít sexuálního vraha, že chybí jen málo, aby ho usvědčil. Jenomže se stane něco naprosto nečekaného a pro kriminalisty osobně mimořádně tíživého. A navíc je to něco, co vrací celý případ zpět na začátek. Budík musí zachytit slaboučkou nit neuvěřitelného nápadu a tu rozvíjet, aby se dostal dál. V ruce má jen úlomek sklíčka a hrst trávy, umazané od sazí… (Česká televize)

(více)

Recenze (73)

Bozvav 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Podle anotace: "Mohly by tu být i nepříjemné politické souvislosti, v Sudetech tehdy byla velmi napjatá situace." Píše se rok 1923, tedy 4 roky po poněkud nešťastném potlačení protestů Němců žijících v Sudetech Československou armádou a tři roky po Trianonské smlouvě. Hitler zrovna šmudlil ve vězení Mein Kampf a pokud někdy vůbec byla situace v místě, kde vedle sebe žije více národů nenapjatá, tak to bylo nyní. Ale co, nebudeme hnidopiši, Zápletka zajímavá, nicméně způsob jakým to vyšetřují, naprostá absence humoru, velmi mizerná akce a hlavně ten nejméně sympatický vyšetřující vrchní inspektor na světě, udělali své. Je to nudné, táhne se to jak špatná karma, spousta zbytečných mihnoucích se postav, nelogického počínání, kamera je divná, prostě je to strašné. Hudbu ani nezmiňuji. Do dalšího dílu už nejspíše nepůjdu. Za mne jedna hvězda za kostýmy a auta, jinak se na výpravě zjevně dost šetřilo, nikde skoro ani noha a záběry na stromy moc parády neudělají. ()

honajz 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jako sorry. už úvodní unylá znělka s tím kytarovým (!) rifem nějak moc nenavozuje pocit první republiky a časem ta hudba začne připomínat spíš zvonění na mobil, než doprovodnou hudbu historizujícího seriálu. Do toho neustále kamera našišato (asi moderní umění), někdy vidíme zbytečně velký detail hlavy, ale jindy bychom detail vidět potřebovali, ale kamera zabírá scénu z dálky. Rád bych pochválil výpravu, ale když vezmete těch pět vesnických zákoutí po Praze, která zbyla, k tomu suchdolský mlýn a jednu bohnickou cestičku s domkem a kostelem, a recyklujete to ve všech dílech dokola, tak to vypadá, že se vše odehrává na pětníku, skoro na jednom místě. A cedule komisariátu, která vypadá jak vytištěná na papír z tiskárny chvilku před klapkou? Tak to pardon. Taky střih je divný - jednu chvíli Dulava s inspektorem nechce mluvit, pak ho hned provádí po domě; jindy Langmajer loví v Praze na Jánském vršku prostitutku, aby mu hlídala neteř, ale v dalším střihu je zas hned na místě činu za Prahou. Samotný příběh - zase o někom utopeném a zase se řeší politika (hodní Němci, zlí Češi) - opět upachtěný, bez špetky odlehčení, vyprávěný tempem zdatného hypnotizéra, navíc netuším, jak vlastně vyšetřování probíhalo, protože neprobíhalo. Místo aby inspektor na místě zatkl Dulavu, jak to, že ví, že chlapec byl zprzněn, přejde to mávnutím ruky, jen se důležitě tváří. Jako fakt? Navíc Dulava i se synem pak z příběhu vymizí, nevíme proč, stejně jako rodiče chlapce. Pak se poldové ženou sedm kilometrů na jinou chalupu, kde by mohl být nějaký prznič, ten jim uteče, jednu noc tam inspektor hlídá, a nakonec tahle linie vyšumí úplně do prázdna. Ale dozvíme se, že pěšky se dá 15 km zvládnout za dvě a půl hodiny! To by byla pěkná rychlochůze, když člověk průměrně ujde 4,5 - 5 km za hodinu. Vyšetřování probíhá zcela nahodile - a nakonec vlastně ani nevíme, jestli ho zatkli, nebo ne! A navíc nejsou některé dobové reálie moc dobře zvládnuté, jak u oslovování, tak že muž vedl podle etikety ženu po svém pravém boku, nikoliv naopak, jako je tomu v tomto dílu. Jo, a proč tu bylo to jako loutkohraní? Mělo nějaký hlubší smysl a význam? A ještě jedna poznámka - vypadá to, že Praha a její okolí jsou úplně vylidněné - to nebyly peníze aspoň na menší kompars? Lacinost z toho čouhá všemi směry. ()

Reklama

fabecc1222 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nejsem expert na dobovou patologii, nebo mluvu, ale ta pitevna a patolog mi na tehdejší dobu přišli znalostmi tedy dost hi-tech, že by se od nich mohl učit i Dr. Robins. Mluva podle mého názoru dost moderní, o několik desetiletí napřed. Zajímavé zakončení případu, nechává diváka zvědavého, jestli se ještě v případu bude pokračovat??? Vrah nejasný, Mihulová? Pokud byl vrah opravdu Vondráček, tak vůbec nedává smysl, že by nevyhodil ty brejle, a schovával to oblečení u sebe doma. ()

Amalberga 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Scénář je místy nepřirozený, až křečovitý, zvlášť na Nováčka je občas utrpení se dívat. Hudba už mě začíná tahat za uši a místy je používaná až nesmyslně. Střih nedává smysl. Muž v jednu chvíli inspektorovi div nevyhrožuje, ať ho už konečně přestane otravovat, k tomu nám hraje zlověstná hudba. Střih. Stejný muž provádí inspektora po domě a odpovídá mu na otázky, ačkoliv v předchozí scéně se s ním nechtěl vůbec bavit. Jak k téhle proměně došlo? Vrah byl dost očividný, celou dobu se choval podezřele. Závěr jsem vůbec nepochopila. Zadrželi domnělého vraha, aby mu řekli, co všechno na něj mají a on pak mohl jít zlikvidovat zbylé důkazy? Nebo čekali, že se jim na základě domněnek a nepřímých důkazů přizná? Co by vlastně dělali, kdyby za nimi nedošla jeho žena a neřekla jim, kde jsou schované šaty? Vůbec její příchod na stanici a doznání působí nepřesvědčivě. Aspoň že Langmajerova postava držela své pudy na uzdě a utrousila jen jednu debilní poznámku. ()

AgnesDee 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Jak to tak vypadá, tak sklo v jakékoli podobě vyřeší všechny případy tohoto seriálu. Tentokrát tu ale máme falešné nahozenou udičku v podobě kominíka eunucha, který ale tento geniální plán scenáristům zhatí vlastní sebevraždou. To ovšem neznamená, že by byli detektivové tak špatní, nakonec vraha přeci jenom vypátrají. Ale z nějakého záhadného a nevysvětlitelného důvodu ho nezatknou, i když na to mají všechny potřebné důkazy. Proč? Bůh ví. Každopádně pražská kriminálka dala práci dalším policistům v jiném okrese. ()

Galerie (20)

Zajímavosti (4)

  • Když vyslýchá vrchní inspektor Budík (Jaroslav Plesl) pana řídícího (Jan Vondráček) ve své kanceláři, použije termín „sériový vrah“. Tento termín však v té době nikdo neznal. Začala ho používat až americká FBI na přelomu 70. a 80. let 20. století. (Muffino)
  • Na počátku dílu při zjištění národnosti oběti inspektor Rudolf Havlík (Jiří Langmajer) podotkne, že „se v pohraničí bijí Němci s Čechy a že tam už byli i mrtví“. Vzhledem k dataci dílu se nejedná o známé velké německé povstání v Sudetech na konci roku 1918, kdy musela v pohraničních oblastech zasahovat i armáda, ale pravděpodobně naráží na události z října 1921, kdy bylo na protimobilizační demonstraci v Kraslicích zastřeleno 12 Němců. (azcr)
  • Druhý díl seriálu se stal nejsledovanějším pořadem večera a celého nedělního dne, premiéru si nenechalo ujít na 1,93 mil. diváků starších 15 let. (rublik05)

Reklama

Reklama