Reklama

Reklama

Andor

(seriál)
  • USA Andor
Trailer 5
USA, (2022–2024), 20 h 42 min (Minutáž: 38–57 min)

Tvůrci:

Tony Gilroy

Hrají:

Diego Luna, Genevieve O'Reilly, Stellan Skarsgård, Kyle Soller, Denise Gough, Adria Arjona, James McArdle, Rupert Vansittart, Joplin Sibtain (více)
(další profese)

VOD (1)

Série(2) / Epizody(24)

V nebezpečných časech se Cassian Andor vydává na cestu, která z něj udělá hrdinu Povstání. (Disney+)

Videa (6)

Trailer 5

Recenze (231)

BoXBe 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Kdyby takto vypadala nová trilogie, bylo by vymalováno. Nevycházím z úžasu jakou péči Andor dostal. Produkce. Design interiérů, ulic. Kamera. Zvuk. Hudba. Scénáristi, tam kde jsou potřeba nejvíc - Willimon u desáté epizody třeba. Budování atmosféry. Propletený scénář. Kostýmy. Práce s triky i fyzickými modely v pravé momenty dávkované akorát. I když to není někdy dokonalá dynamika, je to luxus, je to epic, je to nové a svěží a je to návrat k něčemu velmi slibnému do budoucna, co by mohlo ovlivnit i další série od Star Treku po Jurský svět důrazem na autenticitu a přístup, kde méně je mnohem mnohem více a kde se příběh vypráví pro příběh, ne na efekt. Za mě překvapení roku a pecka jako dům. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

"I burn my decency for someone else's future." Dospělé, špinavé, chladné a procedurální. Záměrně v každém ohledu zcela "antistarwarsovské"; mnohdy až k vlastní škodě. Andor je svůj v dobrém i špatném slova smyslu a s nekompromisní vizí, která není poplatná tomu, co jsme pod touto značkou zvyklí vídat (jedno zda ve filmech, seriálech, komiksech či hrách). Nedivácké a svojské do míry, kdy z Andora bude záhy kult, který přetrvá. A jako každý kult, nebude pro každého, ovšem zatímco si nikdo nikdy nezasteskne po Fettovi či Obi-Wanovi, tak po skončení Andora tu již vždy bude poptávka po dospělých Star Wars. Ovšem nemá cenu chodit kolem horké kaše, přes veškeré nepopiratelné kvality, si to nejvíce podráží nohy v podobě otrávení diváka úvodním kvartetem epizod. Nuda, šeď, rádoby temná dospělost, nezajímavé charaktery. Jde to však nevídaně nahoru, a to až do té míry, kdy speciálně segment šesté až desáté epizody je to nejlepší, co kdy pod hlavičkou Star Wars vzniklo. Jen to s nimi nemá lautr nic společného; pro mě klad, pro jiného zápor. Oprávněně, jelikož chcete-li vážné dospělé sci-fi, tak přeci nevyhledáte Star Wars. Jede se na vlně, kdy účel světí prostředky pro obě strany, je to především o v rozhodnutích chybujících jedincích sakra dobrých ve své práci, kde není prostor pro emoce a žvatlání. Funguje politické zákulisní vrážení si kudel do zad pod hávem přetvářky, neméně funguje zaklekávající aparát Impéria, jeho vnitřní půtky i tenze vzešlá čistě z dialogů či nevyřčeného mezi řádky. Pod povrchem to vře. Nikdy bych se nenadál, že uvidím něco natolik le carreovského (nemluvě o evidentní inspiraci u Melvillovi Armády stínů) ve sci-fi hávu; natož pak v hávu Star Wars. Gilroy má vizi a všechno se jí podřizuje (stylizace, hudba, režie, výprava). Někdy je to na škodu, někdy naopak ku prospěchu. Druhé převažuje nad prvním. Andor nenechává chladným a bez názoru. Což neříká, zda vás (ne)bude bavit. Pokud však přetrpíte nepodařenou úvodní třetinu a máte chuť na "echt dospělé Star Wars", tak šance že objevíte svoji "next favourite thing", je větší než malá. | S1: 4/5 | ()

Reklama

hroubek 

všechny recenze uživatele

S01 - Velká spokojenost. Nečekal jsem to a popravdě jsem tomuhle seriálu vůbec zpočátku nevěřil, a on mi za odměnu vytřel zrak. Kdyby mi někdo před pár lety řekl, že seriál Andor bude lepší, než návrat nejoblíbenějšího Jediho Obi-Wana Kenobiho, tak bych se mu vysmál. Jenže ono se to stalo. Dostali jsme hodně moc povedený seriál, který parádně funguje, přistupuje k příběhu dospěleji a ukazuje nám nový pohled na svět Star Wars. Ve výsledku je tento seriál jedna z nejkvalitnějších věcí, které kdy pod hlavičkou Star Wars vznikly. Beze srandy, tohle je opravdu povedený, skvěle napsaný seriál, jenž má co říci a dodává celému světu Star Wars nový rozměr. A při tom stačilo opravdu málo. Ubrat na infantilnosti, ubrat pohádkový rozměr, dát pryč světelné meče, a vsadit na realističnost, špínu, pomalost, depresi a obyčejnost. Neříkám, že je to divácky vděčné. Musí se tomu jít dost naproti a změnit si malinko optiku pohledu a očekávání. Nicméně, když to uděláte, tak dostane filmařsky nádherný seriál, jenž šlape neskutečně. Brilantní dialogové scény, uvěřitelné postavy, výborné odvyprávění příběhů a samozřejmě luxusně natočené scény a momenty, které fungují přesně, tak jak mají. Seriál není bezchybný. Některé díly jsou pomalejší, najdou se logické chyby, lehce zamrzí, že se seriál tolik nevěnuje samotnému hlavnímu hrdinovi a moc se o něm ve výsledku nedozvíme. A kdyby v seriálu nebyly nějaké dějové linky, tak by to vůbec nevadilo. Naštěstí tyto nedostatky mi zážitek ze seriálu nezkazily a já si ho hodně užil. Andor je opravdu hodně povedený seriál a já se moc těším na druhou řadu. PS: Tony Gilroy ukázal, že originální přístup je cestou, jak postavit Star Wars jako značku zpět na nohy. PPS: Stellan Skarsgård je v této roli dokonalý, krade si pro sebe každou scénu a postaral se o jeden z nejlepších momentů z celých Star Wars. Klobouk dolů!! ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

1. série: Seriál Andor byl v době svého oznámení jednou velkou záhadou. Film Rogue One: Star Wars Story představil hned několik postav, málokdo by ovšem řekl, že by si vlastní seriál zasloužil právě Cassian Andor v podání Diega Luny. Postava, která předvedla, že si povstalci nebáli dvakrát ušpinit ruce, sama v sobě předvedla jistou formu konfliktu, ale i díky vývoji jeho osudu se zdálo, že byl příběh Andora rychle ukončen. Tvůrce seriálu Tony Gilroy se ovšem rozhodl celý seriál pojmout jako špionážní thriller a postava Cassiana Andora mu zřejmě přišla dostatečně nosná už v momentech, kdy Gilroy dopsal nové scény k Rogue One a následně se chopil i přetáček. Bylo velmi snadné očekávat krapet jiný Star Wars projekt, především i proto, že se sám Tony Gilroy nikdy netajil tím, že světu předaleké galaxie dvakrát nepropadl a nepředstavuje pro něj takovou modlu. Je přitom zajímavé, že právě takový člověk ve finále předvádí podívanou, která si skutečně jde svou cestou, zároveň je ovšem esenciální Star Wars podívanou. 12 epizod 1. série Andora je rozděleno do 3 oblouků po třech/poslední spíše po šesti epizodách, kdy se na režijní židli vystřídali Toby Haynes, Susanna White a Benjamin Carron. Andor poté po celou dobu nesází na přítomnost Jediů a Sithů, primárně se tu představuje doba útlaku. Povstání jako takové je ještě v plenkách, Impérium vládne železnou rukou a žádná naděje zřejmě neexistuje. 12 epizod poté dohromady vytváří jeden velký příběh, který sleduje hned několik postav, samotný Cassian Andor si ovšem prochází zajímavým vývojem, který ho formuje v Andora známého z Rogue One. Andor začíná jako osoba, kterou kupředu ženou především vlastní cíle, dvakrát mu nesejde na budoucnosti celé galaxie, jakmile ovšem dojde k závěru, z Andora se skutečně stává člověk, který si uvědomuje, že je nutné proti Impériu bojovat a že nejdůležitější ve finále není převaha vojenského arzenálu, ale síla jednotlivců, kteří dohromady tvoří silné beranidlo.  Andor zdánlivě skutečně nepřipomíná žádný projekt, který se ve světě vytvořeného Georgem Lucasem odehrává. Srovnávání s Blade Runnerem či 1984 George Orwella ve finále vůbec není od věci, celý seriál je ostatně protkán veskrze depresivní atmosférou, kdy dvakrát nesejde na tom, zda jsou lidé z nižších vrstev či jsou vážené osobnosti politického spektra, každý je v nějaké formě obětí útlaku Impéria. V Andorovi se v podstatě nerozbíhá zásadní konflikt, který rozhoduje o budoucnosti galaxie, je to především příběh jednotlivých postav, kdy se každá z nich nachází za doby vlády Impéria na jiné pozici a každý se pokouší přežít jiným způsobem.  Andor není tak divácky vděčný a i proto je ve finále obětí nižší sledovanosti na rozdíl od ostatních hraných Star Wars seriálů. Absentuji nejen konflikty uživatelů síly se světelnými meči, ale celkově se s akcí šetří. Tempo je budované pomalu a soustředěně, o to více ovšem funguje satisfakce ve vyhrocených okamžicích a především v momentech, kdy dojde na akci, která se skládá ze skvělé choreografie, přehledného audiovizuálního pojetí a především pocitu, že se i tady pracuje s realismem. Je to sice pořád svět předaleké galaxie, velmi ovšem pomáhá částečné zasazení do realismu. Poutavé samo o sobě vždy je, když fiktivní světy zvládají odrážet skutečný svět a to se Andorovi daří. Tony Gilroy tak nemusí být fanoušek Star Wars č. 1, je ovšem vidět, že minimálně porozuměl vizi George Lucase a zvládl Impérium představit v přesně tak obávané formě. Sám Lucas se ostatně u Impéria inspiroval diktátorskými režimy a přesně takovýto pocit Impérium zvládne vyvolat. Napětí funguje i ve scénách odehrávajících se v Senátu, kdy Genevieve O'Reilly zvládne jako Mon Mothma zazářit. Luthen Rael v podání Stellana Skarsgårda, kterého by šlo do jisté míry označit za Andorova mentora, je fantasticky vykreslenou postavou, kdy je díky Skarsgårdově podání stát na každém jeho dialogu. Každý díl Andora postupně ukazuje, že čím více Raela, tím lépe a i proto je snadné doufat, že 2. série dodá Raelovi co nejvíce možného prostoru. Andor navíc nepředstavuje jen oběti útlaku, ale také představuje zákulisí Impéria, kdy se prezentuje nějaká ta ideologie Impéria. Po Rogue One se dle očekávání opět prezentuje, že i bojovníci proti Impériu si někdy kvůli vyššímu dobru museli ušpinit ruce. Dochází ostatně k přítomnosti Foresta Whitakera, který má možnost zopakovat si roli Sawa Gerrery a ukazuje se, že jeho paranoia ještě bude překážkou do budoucna. Už v Rogue One ostatně zazní, že činy Gerrery Povstání udělali nemalou škodu a dá se očekávat, že i toto předvede seriál do budoucna. Andor tu navíc prakticky nesází na fan service (i když podnik Raela představí easter eggy nejen na minulost Star Wars), kdy naopak do hry vrací Andyho Serkise. Talentovaný herec, který je většinou nasáčkován do motion-capture obleku a představuje nerozpoznatelné postavy jako Glum z Pána prstenů či Ceasar z nové trilogie Planety opic, si již pár let nazpátek v nové trilogii Star Wars zahrál nejvyššího vůdce Snokea, nyní ovšem ve světě předaleké galaxie dostává druhou šanci. Jako Kino Loy se tu Andy Serkis výjimečně představuje v lidské podobě a opět dostává prostor předvést, že je nedoceněným hercem. Na postavě Kino Loye jde předvést, jak tento seriál umí pracovat s postavami, kdy je i díky zdánlivé tečce Loy jednou z nejtragičtějších postav celého seriálu. Loy začíná někdo, kdo usiluje o uznání Impéria, má v rámci vězňů poměrně vysoké postavení, ke svým spoluvězňům nemá příliš úctu, i u něj ovšem dochází k jisté formě prozření. Loy má jako postava v rámci tří epizod nějaký vývoj a hloubku a i proto zamrzí, že už se nejspíš jen tak neobjeví. Ale naděje vždy umírá poslední. V rámci 12 epizod dochází ke střetům ideologií, prezentování Impéria jako mocného zla, které prakticky nemá úctu k cizím kulturám, nebojí se ušpinit si ruce. Každý moment, kdy si někdo Impérium alespoň kousek namaže na chleba, vyvolává pocit satisfakce, stejně jako bravurní audiovizuál a každou epizodou i lepší a lepší soundtrack skladatele Nicholase Britella. Na rozdíl od Mandaloriana či Obi-Wana Kenobiho se navíc Andor natáčí na skutečných lokacích a rozdíl je v tom přeci jen poznat.  Po 12 epizodách je snadné vzpomenout si na několik skvělých monologů, Fiona Shaw v 12. epizodě svým proslovem v roli Maarvy Andor vyvolává husinu, kdy především stojí za zmínku, jak silně je ve finále prodáno pouto mezi Cassianem a jeho adoptivní matkou. I ona ve finále přispěje k tomu, aby Andor začínal utíkat před problémy a začal se formovat ve známého hrdinského povstalce z Rogue One. Na definitivní formaci ovšem nyní bude nutné čekat 2 roky do premiéry 2. série.  Andor je silný seriálový zážitek, kdy zamrzí pouze fakt, že je ve sledovanosti Andor spíše propadákem a jedinou optimistickou zprávou je, že už se 2. série začala natáčet a mělo by tak na ní dojít (pokud se Bob Iger nerozhodne u Disneyho zahrát si na David Zaslava a 2. sérii přeci jen nezruší těsně před jejím dokončením). Právě závěr 1. série ovšem ukazuje, že 2. série skýtá mnoho možností, kdy je snadné věřit tomu, že nastavená laťka nebude sražena dolů. A i když zamrzí, že se na premiéru 2. série bude muset čekat minimálně do roku 2024, je velmi pravděpodobné, že čekání bude stát za to.... () (méně) (více)

Honzua 

všechny recenze uživatele

Star Wars meet le Carré. Pro mě asi největší překvapení, byť Tony Gilroy (Bourne, Devil's Advocate, Micheal Clayton) byl určitou zárukou kvality. Andor je první věc od Disneyho akvizice, která naplnila potenciál otevření SW IP různým žánrovým hrám a tvůrčím postupům. Jako první post-Lucas produkt (ani Mandalorian, ani Rogue One očekávání nenaplnil) je veden zcela nekompromisním přístupem, kde není místo pro žádnou komodifikaci, kterou jsme zvyklí si s Hvězdnými válkami spojovat. Je to do posledního detailu promyšlené, chladně procedurální a perfektně vygradované, přičemž Skarsgardův Axis úspěšně soupeří s velikány žánru jako Oldmanovým Georgem Smileym nebo Hoffmanovým Güntherem Bachmannem. Gilroy úspěšně uplatňuje předešlé tvůrčí zkušenosti jak ze špionážního, tak politického prostředí a propletá je do tak dospělého produktu, že by mu jej záviděl i Lucas, kterému se právě toto nikdy prequelům vetknout nepodařilo. Vlastně je to po amatérsky odfkláknutém Kenobim až neuvěřitelný zjevení a jsem si jistý, že zatímco po Kenobim a Book of Boba Fett po pár letech nikdo ani neštěkne, Andor má solidní šanci na to stát se kultovkou. More of this please! ()

Galerie (320)

Zajímavosti (44)

  • Imperial Security Bureau, zkráceně ISB, je Imperiální Bezpečnostní Agentura, která byla založena galaktickým imperátorem Palpatinem jako tajná organizace pro vymáhání práva, oddaná cíli odhalení a zničení nepřátel nového řádu a Galaktického impéria a udržování stability na imperiálních územích. (Veskoslav)
  • Modré mléko se získává od samic Banthy (pouštní druh, který například používají Tuskené jako jízdní zvířata na planetě Tatooine) a používá se k výrobě másla, sušenek, sýrů a dokonce i jogurtů. (Veskoslav)
  • Bezpečností síly se na planetu Ferixx dopravily pomocí transportérů Mobile Tac-Pod. (Veskoslav)

Související novinky

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

Jak to vypadá s filmovým Star Trekem?

12.01.2024

Je tomu už téměř osm let, co do kin dorazil zatím poslední filmový Star Trek s podtitulem Do neznáma. A zatímco o přímém pokračování série v hlavních rolích s Chrisem Pinem, Zacharym Quintem a Zoe… (více)

Odhalila desátá epizoda Star Wars svůj název?

Odhalila desátá epizoda Star Wars svůj název?

05.11.2023

V současné době hraje u studia Disney prim spíše seriálová odnož Star Wars. Poslední celovečerní film jsme v kinech viděli téměř před čtyřmi lety, od té doby jsme však dostali seriály Ahsoka, Andor,… (více)

Dočká se Ahsoka druhé řady?

Dočká se Ahsoka druhé řady?

05.10.2023

Aniž bychom se pouštěli do nějakých velkých spoilerů, po finále nového Star Wars seriálu Ahsoka už je jasné, že si showrunner Dave Filoni (Star Wars: Klonové války, Star Wars: Povstalci) nechal… (více)

Jak se Ahsoka vyhnula problémům s Volume?

Jak se Ahsoka vyhnula problémům s Volume?

27.08.2023

Jedním z důvodů, proč se vůbec povedl vznik seriálu Mandalorian, byl tehdejší technologický průlom zvaný StageCraft, jenž byl od té doby použit v řadě dalších filmových i seriálových produkcích. V… (více)

Reklama

Reklama