Režie:
Ridley ScottScénář:
Dan O'BannonKamera:
Derek VanlintHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Sigourney Weaver, Tom Skerritt, Veronica Cartwright, Harry Dean Stanton, John Hurt, Ian Holm, Yaphet Kotto, Bolaji Badejo, Helen HortonVOD (5)
Obsahy(3)
Vesmírná loď Nostromo míří zpět na Zemi, astronauti spí. Náhle dojde k jejich automatickému probuzení – nikdo neví, co se děje, protože jsou ještě velmi daleko od cíle cesty. Prostřednictvím centrálního počítače zjistí, že přijímače zachytily signál SOS z blízké planety. Posádka je povinna věc vyšetřit. Vyslaný modul má s přistáním velké problémy. Přesto někteří na průzkum. V jeskynním komplexu objeví podivný organizmus, který vypadá jako kolonie vajíček. Počítač mateřské lodi mezitím dešifruje zprávu jako varování, ne jako volání o pomoc. Všichni jsou okamžitě odvoláni. Jenže jedno z vajíček se otevře a jakási hmota ve tvaru chobotnice se během setiny sekundy přisaje na přilbu jednoho z astronautů, přesněji řečeno na jeho obličej. Přes odpor Ripleyové, že je proti bezpečnostním předpisům brát na palubu cokoli neznámého, otevře Ash dveře a všechny vpustí. Po nějaké době je nalezen cizí organismus na podlaze, sám odpadl. Vypadá to, že se postižený těší dobrému zdraví. Při společném jídle však stolující zažijí hrůzné představení. Před jejich očima vyleze z astronautova břicha nějaký tvor, a než stačí kdokoli cokoli podniknout, bleskovou rychlostí zmizí v obrovských prostorách lodi. Začíná noční můra – monstrum postupně likviduje posádku a zdá se, že je nezničitelné… (TV Prima)
(více)Videa (3)
Recenze (1 818)
Fascinující legenda, která si více než čtyřicet let od vzniku s přehledem podává všechny filmy se sugestivní atmosférou neznámého zla. Strhující výkon Sigourney Weaver, nemožnost uhodnout, co se na posádku chystá v příštích vteřinách a k tomu potemnělost, strach a děs za pomoci minimálních triků. Neopakovatelný vrchol Ridleyho Scotta a důkaz, že i film, kde se za polovinu filmu nestane téměř nic, může být dokonale dechberoucí po celou stopáž. ()
S oblibou se tvrdívá, že nejvíce se v hororových filmech bojíme toho, co nevidíme. Ve Vetřelci navíc to, co nevidíme, ani neznáme. Proti upírům platí česnek, svěcená voda a dřevěný kolík. Co ale dělat s monstrem z vesmíru? Vesmír dal tvůrcům možnost rozvinout hrůznou fantazii směry do dálav do té doby netušených. Angažovat pro tvorbu podoby vetřelce Gigera bylo logické, jeho obrazy nikdy nedýchaly pozitivní atmosférou. Za to tvůrcům patří jeden dík. Druhý dík věnuji za roli Ashe. (dále mohou následovat SPOILERy) V obvyklém hororu lidé obvykle ohrožují jiné lidi svojí hloupostí, strachem či šílenstvím. Ash je jiný, systematický, dokonale, až děsivě a nelidsky racionální. Však taky není člověkem. A přece se asi mnoho diváků neubrání hodnotit ho lidskými standardy, a to ani ve scéně, ve které už je zobrazen jako věc, jako rozbitá věc. Třetí dík budiž dán za prostředí kosmické lodi. Jednoznačně vymezený prostor, který má pevně dané hranice, z něhož není úniku, v němž nemá smysl bušit na dveře a křičet:"Pusťte mě ven!" Protože ve vesmíru přece nikdo váš křik neuslyší. Tento prostor musíte sdílet s Něčím Velmi Nebezpečným. Nejsem příznivec hororů, ale Scottův Vetřelec si své místo v mojí dutině břišní vybojoval. ()
Atmosféra, atmosféra a ještě jednou atmosféra. To je celá ta věda. H. R. Giger poprvé předvádí své mistrovské biomechanoidní dítko a všichni jsou z něj úplně mrtví...strachy, samozřejmě... A začíná zde i série androidních "bijců", jejichž jména shodou okolností po jednotlivých dílech začínají A, B, C:) Ian Holm je jako Ash co do vztahu k lidem chodícím ekvivalentem HALa, nezdá se vám? Navíc miluju tu dobovou představu, že správný superpočítač musí mít tisíce blikajících kontrolek a vydávat dvacet různých druhů vrčení, bzučení a skřípání:) Prostě klasická a historická stovka. PS: to oli.G: t hlášku o dětství můžou používat ti, jejichž dětství už skončilo;) ()
,,OBCHODNÍ VLEČNÁ LOĎ NOSTROMO, POSÁDKA 7, NÁKLAD: RAFINÉRIE NA ZPRACOVÁNÍ 20 000 TUN RUDY, KURZ: NÁVRAT NA ZEM“....... /// Příběh asi znají všichni. Co se děje v kosmické lodi poté, co ,,matka" probudí posádku v půli cesty a změní trasu, protože zachytila záhadné vysílání, není třeba rozebírat. Sci-Fi, který nezestárne? Příchod vetřelce mezi ostatní bude pořád efektní. Atmosféru v lodi, kterou tvoří ticho, kroky a záběry kamery mají rádi všichni příznivci hororů. Příběh mě drží v napětí – prostě tu fungujou všechny ty filmový věci, jako je scénář, herci, kamera. Ridley Scott nám tak ústy Ripleyové neustále vzkazuje: ,,PŘEVEZLA JSEM TĚ TY HAJZLE!“ ()
║Rozpočet $11miliónov║Tržby USA $80,931,801║Tržby Celosvetovo $203,630,630▐ Tržby za predaj Blu-ray edície Alien Anthology v USA $25,228,230 //počet predaných kusov 571,927║ Sci-fi film, ktorý tento žáner povýšilo do úplne iných sfér, bravúrne dielo a počiatok famóznej série!!! /100%/ ()
Galerie (290)
Zajímavosti (264)
- V 91. minúte Ripleyová (Sigourney Weaver) aktivuje núdzový deštrukčný systém, z ktorého sa vysunú piesty. Pri úteku Ripleyovej od bomby tieto piesty chýbajú a v nasledujúcom zábere sú opäť tam. (Gabriel.Saka)
- Natáčelo se od 5. července do 2. října 1978. (Varan)
- Ve scéně, kde se začne první Vetřelec prokousávat Kaneovým hrudníkem, je vidět při velmi pomalé projekci, že Johnu Hurtovi někdo, nejspíš rekvizitář, hodil nějakou „krvavou“ hmotu nebo stříkanec červené barvy shora na tričko. Ve filmu je to jen špatně pozorovatelné, ale při prohlížení jednotlivých políček filmu je šmouha, způsobená letící barvou dobře vidět. (pjotri)
Reklama