poster

Blízká setkání třetího druhu

  • USA

    Close Encounters of the Third Kind

  • slovenský

    Blízke stretnutie tretieho druhu

Sci-Fi / Drama

USA, 1977, 135 min (SE: 132 min, Director's cut: 137 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Gemini
    ****

    Když jsem tenhle film viděl poprvé, z první poloviny jsem byl vyděšenej a druhou nějak nechápal. Bylo mi totiž asi sedm :). Pak jsem to viděl znova a říkám si - jo, takhle by to bylo lepší než ve Dni Nezávislosti a Aktech X, kde nám tvrdí, že Vládci Loutek nejsou nic jiného než zlí Vetřelci chystající se na Válku Světů a že už Jsou Mezi Námi :). Ale nemuselo to být tak roztahaný, i když Spielberg roztahanost rád, není liž pravda?(15.2.2003)

  • gudaulin
    **

    Blízká setkání jsem viděl krátce po premiéře v kině jako kluk a to se ví, tehdy na mě svým vizuálem i poselstvím udělal Spielbergův velkofilm velký dojem. Jenže čas se nedá zastavit a dnes ten snímek vnímám úplně jinak. Když se podíváte na raného Spielberga, takový Duel nezestárl prakticky vůbec, kterýkoli béčkař dneška ho může považovat za svůj vzor a nebýt účesů, tak na něm nemusíte nic měnit. Čelisti zestárly jen nepatrně a pořád to je velmi dobře fungující hororový thriler, zatímco Blízká setkání zastarala z mého pohledu přímo děsivým způsobem. A nejde tady ani zdaleka jen o triky, z tohohle pohledu totiž první Indiana Jones zestárl rovněž a přitom dobře funguje. Jde především o celkový pohled na problematiku a odstup a to, jak Spielberg zobrazuje mimozemskou vivilizaci a její setkání s naší kulturou. Je to silně naivní až nechtěně úsměvné. Spielberg totiž pracuje s těmi nejprofláknutějšími motivy tzv. ufologie a jejich oblíbeného motivu únosů lidí. Od 50. let v americké populární kultuře ufologie nabyla bezmála náboženského rozměru a stala se východiskem pro nejrůznější konspirační teorie. Spielbergovi ufoni jsou přesně takoví, jak je vyobrazovaly americké noviny a časopisy nebo podřadné sci-fi snímky minulosti, jen je to všechno vyfutrované vysokým rozpočtem. Zemeckisův Kontakt je úplně jiná liga. Spielbergův film není ani tak sci-fi, jako svého způsobu fantasy pohádka. Celkový dojem: 45 %.(8.5.2012)

  • Rob Roy
    ****

    Klasika mého mládí. Ale Richard Dreyfuss vypadá lépe s vousy.(27.6.2003)

  • Madison
    ****

    Blízke stretnutia sú názornou ukážkou toho, ako Spielberg dokáže uchopiť látku tak, aby obsahový či filmársky potenciál nevyšiel do prázdna. Predlhé naťahované scény skrytého kontaktu s mimozemšťanmi, kedy nevidíte, čo presne sa deje - obzvlášť scéna v dome, ktorý pohlcuje svetlo - oplývajú desivým tajomnom a brilantne budovaným napätím. Po dlhom čase som si z dôvodu matných spomienok na tento film dala reprízu a hoci vo mne vyvolal všetky možné emócie a presvedčil ma o tom, že Spielberg sa pre filmy s mimozemskou tematikou narodil, niektoré scény, narúšajúce dejovú plynulosť, by som jednoducho vystrihla alebo skrátila. Aj keď som bola ohromená z jedného z najfamóznejších filmových koncov, ktorý je pojatý omnoho metaforickejšie než filmy s krutým vyvražďovaním, nemôžem ignorovať záchvevy miernej nudy a niektoré zbytočné scény. Okrem tejto znamenitej mimozemskej roviny však nejde filmu uprieť mierny psychologický podtón premietnutý v hlavnom hrdinovi, pre ktorého je kontakt s inou, vyspelejšou civilizáciou priam bytostne dôležitý a prechádza až do duchovnej sféry a túžby po niečom božskom. V tomto smere je to film nadčasový a unikátny.(19.2.2012)

  • Nathalie
    *****

    Jak je možné, že jsem v dobrodružném vysokorozpočtovém sci-fi spektáklu s kongeniálně obsazeným Truffautem slyšela kosmickou ozvěnu melancholického Lost in Translation? Samota-odcizení-sblížení-odcházení-naplnění. Pod našima rukama se počala tvarovat hora, jakýsi nepravidelný útvar, který začal vyrůstat všude kolem nás. Podej mi ruku, řekl pěti tóny. A já mu ji podala.(2.6.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace