Režie:
Ridley ScottScénář:
David ScarpaKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Martin PhippsHrají:
Joaquin Phoenix, Vanessa Kirby, Tahar Rahim, Rupert Everett, Mark Bonnar, Paul Rhys, Ben Miles, Ludivine Sagnier, Edouard Philipponnat, Miles Jupp (více)Obsahy(3)
Epické drama zachycuje život francouzského císaře Napoleona Bonaparte, jeho vzestup k moci a vztah k životní lásce Josephine, a ukazuje jeho vizionářské vojenské a politické taktiky na pozadí nejdynamičtějších bitevních scén jaké kdy byly natočeny. (Falcon)
Videa (9)
Recenze (555)
Působí to jako clipshow desetidílné minisérie. Je hezké, že chce Scott dekonstruovat Napoleona, dělá to ale naprosto neorganicky. Nosným by měl být vztah s Josefínou, který je ale naprosto nerozvinutý a její postava šíleně degradovanná na smutné koukání. A je mi jedno, jestli to nějak ožije v režisérském sestřihu - Scott touhle svojí neschopností uvést film v kinech leda škodí kinematografii. Není to vyloženě katastrofální, ale rozhodně zbytné. Válečné scény nesahají těm Bondarčukovým po kotníky, ale to by mi tolik nevadilo, kdyby ten film našel "něco". ()
Dávam síce 4 hviezdy, ale aj tak to je sklamanie. Kde je ta epika a emócie, ktoré sme zažili pri Gladiátorovi, alebo pri Kráľovstve nebeskom? Filmový svet v historickom žánri stratil dych a dnešnému divákovi už okrem majestátnych bitiek asi nemá čo ponúknuť. Alebo to zabudol. Je to veľká škoda, pretože je to môj obľúbený žáner. Snáď nabudúce príde niekto s niečím lepším. Aspoň Phoenix bol parádny a bavil. Avšak po obsahovej stránke to bolo ako z rýchlika, s kopcom zbytočnej vaty a uťahané ako rozmaznané trojročné decko. Ledva nadpriemer. 70/100 ()
Joaquin Phoenix je u mňa jeden z top hercov, preto sledujem každý jeho film, obzvlášť historický. Nie som odborník na toto obdobie, ale na druhej strane nevadia mi tie úlety v hodnovernosti, pokiaľ film funguje. Ak nie, tak sa divák rýpe vo všetkom. Mnohým film nesadol, tak hľadajú chyby. R. Scott si však určite mohol zistiť viac detailov o jeho živote, pri takom rozpočte by to snáď nebol problém zaplatiť chlápka, čo sa vyzná a zapracovať do filmu čo najviac presných historických udalostí alebo detailov z jeho súkromného života. Film som si pomerne užil, akčné scény i atmosféra sa vydarili, v tom je už Ridley stará páka, čistokrvný profesionál. Priveľa scén zo súkromného života? Možno, ale nevadilo mi to a tá 4 hodinová verzia možno naozaj je komplexnejším filmom. Rád si ju neskôr pustím a som zvedavý o koľko budem spokojnejší. Zatiaľ to vidím na slabšie štyri hviezdy. 70%. ()
Království nebeské, Robin Hood, Napoleon. Představte si dva kinosály vedle sebe. Ten první odehraje výše uvedenou trojici historických velkofilmů v kinoverzi a ten druhý ve stejný čas začne promítat to samé v director's cut. Je jisté, z kterého půjdou diváci domů dřív a téměř jisté z kterého s úplnějším zážitkem. Nelíbí se mi to, Scott si takhle dělá z diváka to, co ve 29. minutě Josefína ukázala tomu ješitovi z Ajaccia. Viděl jsem narativní řešeto okázalých gest, které nenabídne ani jednu scénu, kterou bych si chtěl pustit znova. Bondarčuk neutrpěl porážku na poli válečném, Bělka s Hrušínským na poli drobnokresby postav. Někdo měl Scottovi říct, klidně i nepřítel, že dělá chybu.. ()
Napoleon mě od začátku příjemně překvapoval a vlastně s tím nepřestal až do konce, i když karty se po první hodině jasně vyloží a víme, kam nás Ridley táhne a jaké prostředky si k tomu vybral. A já jim tentokrát podlehl. Napoleon je samozřejmě člověk takzvaně přeplý, jenž šplhá po mocenských příčlích s jistotou autistického stratéga. Říká, že miluje a slouží Francii, přičemž jeho politické plány na zajištění evropského míru dobytím celé Evropy nepůsobí zas tak hitlerovsky zlověstně a můžeme je emočně následovat jako zrození velkého hollywoodského vojevůdce. Jasně že takto obsáhlé životní období člověka, jehož osobnost dokázala pohnout dějinami jako žádná tehdejší, bude v dvouapůlhodinovém sestřihu nutně přizpůsobeném komerčním davům podáno zkratkovitě. Jenže minimálně v první polovině to Scott, Scarpa i oba střihači dělají tak souvisle, snadno následovatelně a s jednolitým formálním ksichtem, až je radost pohledět. Je to stylové, dostatečně výstižné v symbolech a detailech, v akční rovině epické a překvapivě drsné, a v osobní linii krásně… roztržité. Josefína se rychle stává těžištěm filmu, chlapa autisticky zamilovaného do ní i do boje za slávu a šíři francouzského lidu si omotá kolem prstu i za tu cenu, že ji nedokáže ani sexuálně uspokojit a do vztahu stále vulgárněji tahá politiku a řekněme pracovní poslání. Slavný dobyvatel v dopisech líčí své úspěchy a manévry, současně však básnicky vyznává lásku a doma škemrá o sex jako nadržený kůň. Ke konci už plynulost a provázanost všech perspektiv trochu opadne a chtělo by to ještě více času s Josefinou a větší hrst motivačních přísad Barryho Lyndona. A taky trochu víc politiky, která ustupuje nevyhnutelnému pádu antihrdiny, jehož poslání přetrhlo hráz udržitelnosti. Napoleonův život a osobnost tu následují okázalou a poctivě znázorněnou vývojovou trajektorii, že ji nakonec nemůže zazdít ani monotónní výkon Phoenixe. Tady herci stačí charisma, které musel mít i Napoleon. Jeho chtěnou velikost můžeme obdivovat, ale tvůrci se jí také vysmívají. Skrze Josefínu, s níž veliký vojevůdce ukázal svou lidskou maličkost a navzdory zvláštní osudové lásce jí způsobil mnohé újmy. A také optikou dějinné poučky, jejíž statistika počtu padlých má cenné údaje. Napoleon není sympaťák a líbí se mi, jak tenhle aspekt v hollywoodském velkofilmu o jednom z největších vojenských stratégů historie vybalancovali. A současně chápu, proč se to tolika lidem na základě téhle zkrácené verze příčí. 80 % ()
Galerie (43)
Zajímavosti (29)
- Při oddávacím obřadu úředník prohlásí, že Josephine (Vanessa Kirby) se narodila 23. června 1767, zatímco v záznamech o ní se běžně uvádí už rok 1763. (hrumsrt)
- Jodie Comer byla obsazena jako císařovna Joséphine, později však byla nahrazena Vanessou Kirby. (ČSFD)
Reklama