Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Svůj poslední film zasvětil Otakar Vávra událostem provázejícím výbuch první světové války. Odehrává se v reprezentativních mocenských centrech, na panovnických dvorech ve Vídni, Berlíně i Moskvě. Souběžně rozvíjí osud českého archiváře, jenž se zaplete se srbským protirakouským odbojem. Ačkoli film je koncipován jako pečlivá dobová rekonstrukce, převažuje ve výsledku plochá ilustrace. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (53)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Zešíleli, všichni zešíleli..." No všichni snad rozhodně ne.... I když z reakcí řady zdejších komentářů a podle nízkého hodnocení tohoto snímku by člověk skoro soudil, že tento poslední Vávrův film tak trošku šílený je. Ale nenechte se mýlit. Film je to rozhodně dost zajímavý. Nabízí téměř dokumentární pohled na příčiny 1. světové války. Nahlídneme do císařských a carských salonů i úřednických kanceláří a setkáváme se zde s hlavními aktéry tehdejší mezinárodní politické scény (Franze Josefa zde velmi zajímavě ztvárňuje Rudolf Hrušínský - skvělá podoba). Samozřejmě, že je na film třeba nahlížet perspektivou doby, kdy vznikal. Jen tak lze ospravedlnit skutečně až trošku přehnané protiněmecké vyznění filmu (viz válečný projev německého císaře). Stejně tak se z dnešního pohledu může film jevit jako poněkud rozvleklý. Ale z hlediska doby, o které pojednává, v tom nevidím problém. Ve finále mi asi nejvíce na filmu vadila na oko sice okázala (viz exteriérové pohledy do míst, kde se ony historické události odehrály) a při bližším pohledu spíš "papundeklová" výprava. Přišlo mi, že Vávra strašně moc chtěl natočil výpravný film, ale prostě na to v oné době již nebyly dostatečné finanční prostředky. Ale za to sám pan režisér asi moc nemohl... ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Stál český archivár v pozadí atentátu na kráľovského nasledovníka trónu? Bol členom organizácie Čierna ruka? Platil členské poplatky Gavrilovi Principovi? Čo všetko sa mu podarilo ukradnúť z belehradských archívov? Zopár otázok, navodených vedľajšou dejovou líniou. Nadstavbu a základ tvoria remeselne zručne nakrútené, no historicky konformné posledné dni Európy a Ruska pred začiatkom I. svetovej vojny. Samozrejme len z pohľadu vládcov (nudných a učebnicovo prevarených držiteľov moci). Spomenuté epizódne dobrodružstvá archivára sú typicky Vávrovským zaliečaním sa režimu. Čech je uvedomelý, protihabsburský, protimonarchistický, stretáva sa s komunistickým spisovateľom Olbrachtom a spoluinscenuje pád mocnárstva, neváha pod cudzím práporom bojovať v mene odbojovej skupiny a páliť dôkazy z archívov. Je prítomný aj sarkasticky a výsmešný tón, kritizujúci šľachticky-militaristické metódy, ale len tak mierne, aby si to všimol divák nie nejako okato, pretože na druhej strane tieto výhrady sa pokojne mohli vztiahnuť na mnohé prestarnuté bábkové hlavy vlád a strán štátov Varšavskej zmluvy. ()

Reklama

Nalimator 

všechny recenze uživatele

Pan Vávra se dle mého rozloučil s filmováním velmi důstojně, film mne dost bavil. Precizní kostýmy, reálie, chování postav, zajímavá mezinárodní situace před 1. světovou válkou. Jedná se vlastně o hraný dokument ozvláštněný pohledem na slabosti a úchylky evropských mocnářů. Je tam jen jedna civilní linka, kdy si český vlastenec Bartoška dělá zálusk na roztomilou srbskou nacionalistku Zorku Jandovou. ()

woody 

všechny recenze uživatele

Neočekával jsem moc ale tohle mě dostalo.Vávra se pokouší o umění, no potěš...Vypravěč Jiří Adamíra zve do panoptika vládců a zavádí nás do víru událostí počínajících rokem 1914.Ještě před tím nás titulek varuje, že vše ve filmu je "zobrazeno podle skutčných událostí, i když se tomu zdráháme věřit"- již to mě mělo varovat co bude následovat.Nuda!Více jak dvě hodiny nudy, nudných dialogů, nudných hereckých výkonů.J. Vinklář jako Ferdinand D'este, R.Hrušínský jako "Procházka" a Bartoška jako kronikář ještě ujdou.Zbytek hereckého ansámblu jsou hlavně cizinci.Nevím kde je vzali ale herci to nejsou a spíše vítězí podoba s carem Mikulášem, císařem Vilémem a dalšími.Kdo by očekával bitev nebo něčeho co by připomínalo akci jakou Vávra předvádělv u husitů bude zklamán.Davové scény jsou zrychlené žluté dobové záběry, bitvy jsou sledem po sobě jdoucích fotek z bojiště, ruská revoluce je vystříhaný sovětský film o ní(naštěstí se k tomu titulky filmu přiznávají).Nevím zda mělo jít o tvůrčí záměr ale nevyšel.Jde o konverzační slátaninu s neskutečně nevyužitými čekými hereckými hvězdami.O 1.SV si radši přečtěte knížku nebo se podívejte na dokument.Radím vám dobře... ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Historické filmy a seriály mám rád. Stejně tak mám rád, když se poctivě snaží držet reálií. Oboje Vávrův film splňuje. Bohužel už se mu nedaří najít přesah, oživit ty postavy do zajímavého příběhu. Dokážu odpustit, že nejsou prachy na super davový scény, kostýmy, kompars, triky... prostě, že z toho je spíš takový TV film. Ale že ani tak zajímavé období, jako je cca 1910-1914, pro tvůrce nevygeneruje nic lepšího, než slaboučké a nepříliš interesantní postavy Bartošky a Zory Jandové, to je mi teda líto. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (4)

  • Točilo se v Praze, Postupimi, Peterhofu a v těchto prostorách: Pálffyho palác, Hotel Evropa, zámek Lužany, Rohanský palác a Letenské sady. (sator)
  • Komentář čte Jiří Adamíra. (M.B)

Související novinky

Otakar Vávra: 1911 - 2011

Otakar Vávra: 1911 - 2011

16.09.2011

Ve věku 100 let zemřel včera nejstarší žijící český režisér Otakar Vávra. Režisér před nedávnem podstoupil operaci zlomeniny krčku, kterou si přivodil krátce po jarních oslavách svého významného… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno