poster

Baron Prášil

  • anglický

    Baron Munchausen

    (festivalový název)
  • anglický

    The Fabulous Baron Munchausen

    (festivalový název)

Animovaný / Sci-Fi / Fantasy / Dobrodružný

Československo, 1961, 83 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • tomtomtoma
    *****

    Pro mě je tento film vrcholným dílem Karla Zemana. To jeho propojení animace s konvenčním herectvím! Ty jeho hrátky s kouřem a kolorováním celého obrazu, či jeho části! Ta jeho hravost a představivost! Ta překrásně rozverná atmosféra celého filmu! Zeman dosáhl originálního výsledku, který mě opakovaně dokáže dostat do pocitu lehkého vznášení se nad rozkvetlou krajinou putování lidské duše při její cestě k dobývání nesmrtelnosti obrazu života. Tento zážitek mě přivádí do transu, kdy je možné pozorovat taneční rej ozvěny nevyslovených slov v záhybu slunečního svitu a škytání Luny, vábící do své náruče další okamžik úsměvu v jasu dívčích očí. Každý obraz je samostatná kapitola s vlastním příběhem. Každý záběr má vlastní nezaměnitelnou duši. Vykročit ke hvězdám může každý. Dojít až k nim se podaří jen těm nejvytrvalejším, kterým nevadí veškerou svou energie vkládat do nepřízemních cílů plnění vlastních snů a tužeb pod ochranou rukou osobního růstu jedinečnosti inspirace měsíčního prachu. Fantazie versus věda. Představivost versus znalosti. Hravost versus pragmatismus. Hvězdou filmu je Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen alias baron Prášil (skvělý Miloš Kopecký), muž, který za žádné situace, byť by byla beznadějná, neztrácí svou duchapřítomnost a skvělou náladu, se kterou s naprostou samozřejmostí překonává každou překážku i tíživou gravitaci zemskou. Jeho protihráčem i spoluhráčem, soupeřem i přítelem je astronaut Toník (Rudolf Jelínek), muž vědy a pokroku i vznešenosti a bláhovosti pocitu, který se nazývá láska. Z dalších rolí: žena v srdci obou hrdinů princezna Bianca di Castelo Negro (Jana Brejchová), básník velikosti lidské fantazie Cyrano z Bergeracu (Karel Höger), baronův přítel a kapitán holandské lodi (Jan Werich), neúnavně válčící velitel pevnosti generál Ellemerle (Eduard Kohout), přísně chráněný turecký sultán (Rudolf Hrušínský), kapitán uvězněné lodě (Bohuš Záhorský), předseda tureckého dělového klubu Barbicane (Richard Záhorský), či sultánův vrchní eunuch Hadži Baban (Jan Libíček). Vyletět ke hvězdám je hlavním cílem. Vyletět za svými sny... Vyletět v objetí inspirace lásky a toho pocitu výjimečnosti v očích zamilované a milované ženy... Překonat zemskou tíži, nezastavovat, letět, působit rozruch a letět a letět... Dál a výš... Dál a výš... Dál a nepřistát zpět... Karel Zeman a jeho díla jsou inspirativní. Baron Prášil tím o to více.(7.3.2016)

  • Radek99
    *****

    Jistojistě nejlepší adaptace klasické literární látky, Baron Prášil jako audiovizuální oslava fantazie, narativního chápání a výkladu světa, fantaskní cestopis s výpravností daleko za hranicí tvůrčí geniality... Pseudologia fantastica! Formálně naprostý vrchol kompozičně složitých trikových scén, tentokráte vyvedených už i v barvě, kdy si Zeman hraje s pravidly perspektivy, zapojuje kompozici a skládá hrané a trikové scény do jednoho záběru. Z hlediska dobové situace produkt uvolnění politické situace v totalitním Československu, po ultrasvázaných 50. letech, kdy režim diktoval, co si kdo může a musí myslet, se mírný závan svobody projevil i námětově, kdy se ve fantazijních světech může již vše, alespoň fantazie jest svobodná. Karel Zeman také navazuje na původní počátky vědecko-fantastických filmů, na fantaskní vyprávění Cyrana z Bergeracu o letech ke hvězdám...(1.10.2013)

  • Ravi
    *****

    Kopeckého necharakterističtější role, alespoň pro mne. V roce 1961 je až neuvěřitelné, že se podařilo natočit něco tak charismatického a zároveň technicky náročného. Ale Karel Zeman je génius a myslím, že jeho odkaz nenechá světovou kinematografii ještě dlouho spát. Baron Prášil je sněním o tom, jaké by to bylo, ale sněním tak skvěle ztvárněným, že bere dech. Tento film, dle mého, předběhl dobu. 100% = 5/5(13.9.2014)

  • FIBO
    **

    Jako příslušník mladší generace zůstávám neosloven. Hledal jsem v tom určitou škálu kvalit, ale bohužel krom vizuálních efektů na onu dobu jsem neshledal nic, co by mě nějakým způsobem upoutalo. Pan Kopecký a pan Werich hovoří sami za sebe, nicméně pokud se na ten film dívá skutečně dnešní mladší generace, ztěží v něm budou shledávat to, co dnešní starší generace. Připomíná mi to první film na filmovce v prváku ve filmovém klubu. Samozřejmě se najdou lidi, u kterých tehle snímek bude znamenat klenot z jejich pohledu na kinematografii, nicméně já se k nim nepřidám. Za pana Wericha, pana Kopeckého a uměleckou podobu dávám za sebe **(21.3.2010)

  • BarryLyndon
    *****

    Ještě o fous psychedeličtější a výtvarněji stylizované, než Vynález zkázy. IMHO je hrozně moc vidět, jak se tu inspiroval Gilliam a to nejenom stejnojmenným filmem, ale prakticky celou kariérou včetně Monty Pythoní stylizace. Moc mne tam bavila satira "blížíme se k břehům civilizované Evropy" a na pozadí záběry střílejících děl. :) Kopecký si to vyloženě užíval. Když koukám na ocenění vliv, pravděpodobně jedno z nejvýznamnější děl, které dala česká kinematografie světu. 9/10(11.10.2015)

  • - Werichove meno sa na filmových plagátoch neobjavilo a ako sám tvrdil, epizódnu rolu holandského kapitána prijal kvôli sympatiám, ktoré choval k režisérovi snímky. (Raccoon.city)

  • - Poznávací značka režiséra - klobouky - Na konci Cyrano z Bergeraku vyhodí svůj klobouk do vzduchu, aby doletěl až ke hvězdám. (liquido26)

  • - Muž, který byl předlohou pro barona Prášila, opravdu existoval, jmenoval se Karl Friedrich Hieronymus, svobodný pán z Munchhausenu a narodil se v roce 1720. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace