Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Pět z milionu Zbyňka Brynycha obsahuje pět povídek.

Mistr a dvacátý učedník  Učedník Vašek pracuje s mistrem Karpíškem na věži mikulášského chrámu. Karpíšek je ze staré školy a jeho výchovné metody se Vaškovi nezamlouvají. Je rozhodnut od Karpíška odejít, tak jako před ním devatenáct jiných učedníků...

Každý týden je neděle  Důchodce Hanousek je čilý stařík, stále něco podniká a stále má co dělat. Jednoho dne půjčí synovi peníze na nové auto a syn ho pozve na nedělní výlet. Hanousek se těší a odřekne proto obtížně získané zaměstnání průvodce Prahou. Ale...

To zavinil Bonifác  Mladí manželé Jirouškovi oslavují v den svatého Bonifáce své seznámení. Tento den si vždy zopakují všechno, co před lety prožili...

Otrhaná písnička  Muzikanti Vilda a Martin týden co týden vyhrávají na svatbách. Jednoho dne jim místo výslužky zahraje mladý novomanžel klavírní skladbu...

Pavučina  Poslední dny před nástupem do prvního zaměstnání tráví mladičká Kateřina v rekreační osadě. Nemá už zájem o dětské hry svých přítelkyň. Toulá se po okolí a potká jen o málo staršího kamaráda Karla... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (50)

Slimak 

všechny recenze uživatele

Skvělé...tohle se mi moc líbilo...z těch záběrů se do mne opírala závrať.Brynych byl nakonec lepší režisér než jsem si myslel.Na první povídku s Jaroslavem Marvanem nezapomenu...koukal jsem na to s otevřenou hubou..."vem si krámy a zmiz"...podobná adrenalinová scéna jako tady se hned tak nevidí !...druhá s panem Hanouskem (Kreuzmann) byla také dost dobrá...třetí s Brodským byla také slušná ale asi tak nejslabší...Otrhaná písnička ta byla moc pěkná...mám rád Fandu Mrázka...s první povídkou nejlepší...a poslední povídka byla dosti zajímavá..detailní záběry tváří a přirozené dialogy...naproti tomu naprosto nenormální atmosféra...prostě zážitek... ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

(2x) Procházka po velkoměstu s vyprávěním pěti příběhů ze života různého žánrového a náladového charakteru, které nejsou poznamenané žádnou konkrétní dobou. Na svou dobu velice moderní film a když si odmyslím pár maličkosti (např. to, že už mezi mladými dávno není v módě jazz), jde o velice nadčasové příběhy - pět z miliónu příběhů, jaké se dějí kdekoliv u lidí všech generací a nejrůznějších charakterů dodnes rok co rok. / Po velice poutavých úvodních titulkách nasleduje v husté ranní atmosféře příběh z nejdramatičtějších. První povídka Mistr a dvacátý učedník **** zaujme téměř hororovou kamerou přibližující tvář přemenlivých mimických výrazů mistra Jaroslava Marvana a záběry z výšky vyvolávající divákům u obrazovky přímo závrať. Záchrana člověka bez ohledu na jeho charakter a předešlý osud je velice záslužným činem. Osobně mi výborně zachycenou autentickou atmosférou kazilo podivné herectví Jana Třísky a to snad v každé replice. / Odlehčený, napůl smutný příběh přináší druhý povídka Každý týden je neděle **** s Františkem Kreuzmannem v jedné z posledních jeho rolích. Scenárista si vtipně pohrál s repliky z pasáže při natáčení filmu, když se ve filmu zmiňuje přímo reální název Pět z milionu a o Kreuzmannově postavě Hanouska se říká, že se podobá herci Kreuzmannovi ;-) Hanousek je prototypem postavy nesmírně aktivního důchodce, který pracuje v kině, zúčastňuje se komparzu v natáčení, opravuje ve volném čase hodinky, uchází se o zaměstnání průvodce Prahou,.. jenže kariéru mu přeruší nápad jeho syna. Nasledující situace ze života zná snad každý z nás, když se nám někteří lidé dovedou ozvat jen ve chvíli, kdy po nás něco chtějí, něco od nás potřebují a hned poté na nás okamžitě zapomenou. Postava Hanouska má můj obdiv za laskavé chování k synovi po tom všem, včetně schopnosti dát přednost zapomenuté rodině před kariérou a okamžitého smíření s přehrou v rodině na konci povídky. / To zavinil Bonifác ***** je svěží mikro-komedie ze života mladých manželů, se zapojením populárního Orchestra Karla Krautgartnera do hry s tehdejší pěveckou soutěží Hledáme nové talenty. Vedle romantiky seznámení mladých lidí a projížďkou noční Prahou kočárem je tu znát na pozadí vývoje tehdejší populární hudby nástup uvolněného období "zlatých šedesátek". Hezké role zde dostali dva umělci z nastupující herecké generace, Valentina Thielová a Vlastimil Brodský. / V kontrastě s moderní hudební romancí se odehrává i další lehce muzikálová povídka Otrhraná písnička *****, ve které v hlavní lidové pěvecko-komické dvojici excelují staří bardi Eman Fiala a Fanda Mrázek a která končí úvahou o zmarněném životě a nenavrátném odletu dávného mládí. Za pozornost stojí i mladičký Vlastimil Hašek v jedné z dvou debutových rolích. / Závěrečná povídka Pavučina ***** představuje milostný příběh z puberťáckého věk, nese v sobě pěknou dávkou vtipu a velkým plusem jsou zejména příjemné písničky v trampském stylu, jejichž melodie si pravděpodobně budete pozpěvovat nebo hvízdat u obrazovky i vy! :-) / Zajímavé komentáře: Marthos, vypravěč. (deníček - Z československého filmu 50.let: Pestrá paleta žánrů) () (méně) (více)

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jeden z prvních celovečerních filmů Zbyňka Brynycha je symbolickou vlaštovkou československého neorealismu a zároven vynalézavou hříčkou pražské aglomerace, jež je tu včleněna do pěti náhodných, běžných situací všedního dne. Každá z povídek má hrdiny různého věku i charakteru a na pozadí zachycené mikroudálosti panoramatizuje Prahu jako specifický genius loci, přičemž důmyslně pracuje se zvolenými exteriéry (příběh začíná u kostela sv. Mikuláše na Malé Straně, poté se přesouvá do malé garsoniéry pavlačového domu a postupně přechází k novostavbám na kraji města a končí ve víkendové osadě za Prahou). V tom ostatně spočívá celé kouzlo; kolik filmů o Praze a v Praze bylo natočeno, ale kolik jich ve skutečnosti dokázalo zaujmout svou výjimečností. A přitom jakoby Brynychův film neukazoval nic nového, nic převratného, jen to, co lze vidět denně kolem sebe. A právě v zachycení zdánlivých maličkostí se skrývá množství malých i velkých příběhů, jejimiž aktéry může být kdokoli z nás. Příjemně překvapující jsou tentokrát i herecké výkony, přirozeně koexistující s prostředím a doplněné živým dialogem. V prvé povídce exceluje Jaroslav Marvan v atypicky podané masce nesmiřitelného bojovníka s rozevlátým mládím, velice dobře doplněný o začínajícího Třísku, který přesvědčivě postihl deprimaci svého učedníka. Druhé vévodí Kreuzmannova dojemná drobnokresba aktivního seniora, cele se obětujícího nevděčnému údělu synova kariérního vzestupu, ve třetí na sebe výrazně upoutá mladý Vlastimil Brodský v roli ne zcela typické, uhozené do jemné ironie gest a mimiky. Ztracený klukovský úsměv a promarněné činy mládí se výborně otiskují na postavách Fandy Mrázka a Emana Fialy, kteří se tu umně zbavili svých dřívějších šablon; v závěrečné epizodě ohromí svou čistotou výkon teprve šestnáctileté Karly Chadimové a Munzarův portrét již dospělého mladíka, mířícího s ideály a nadšením do života. Dokonalé vizuální a hudební semknutí zde zastává jedinečná práce s kamerou, jež si dokáže fascinujícím způsobem vyhrát s detaily tváří i zachycením odlišnosti zvuku (odbíjení kostelních hodin, klavírní hra, klapot koní na dlažbě); za výjimečný lze pokládat i sestřih úvodních titulků, vynalézavě vsazených mezi jednotlivé záběry z pražských ulic. Přihlédneme-li navíc k dokumentární hodnotě filmu, kterou dnes již nepochybně má, pak je to s drobnou Vláčilovou trampskou etudou jeden z neucelenějších a žánrově nejzajímavějších experimentů, jakým domácí kinematografie disponuje. Skromná pocta pražskému mraveništi, v jehož útrobách se dnes a denně odehrávají malé i velké příběhy (ne)obyčejných lidí. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Tuto působivou pragensii tvoří pět drobných, do jednoho celku slitých, portrétně laděných skic. Každá z povídek, ubíhajících po dějově zvrstvené linii týdne (od pondělního rána, v němž se učeň Vašek odhodlává ke vzpouře proti pedantskému mistrovi, do nedělního večera, kdy vyvrcholí nesměle se probouzející láska mezi Kateřinou a Karlem), se zaměřuje na jednoho či dva obyvatele Prahy, prostřednictvím drobné, zdánlivě všednodenní epizodky vykresluje jeho charakter a naznačuje tak rozmanitou charakterovou škálu celé metropole; ostatně za dalšími, epizodními postavami obklopujícími ty hlavní hrdiny se zdá rozvíjet podobně zajímavý příběh (jak například ubíhá fiakristovi ten památný den svatého Bonifáce, a co ti komparsisté…?). Tendence ku zobrazování kladných postav je více než patrná a příležitostná společenská kritika ji jen umocňuje, takže celkový pohled je značně idealistický; to lze pochopitelně vytknout. Nicméně přesto musím ocenit zdařilou povahovou i jazykovou kresbu postav, různorodé emocionální rozpětí jednotlivých povídek, nádherné spojení obrazu a hudby a pochopitelně skvostné herecké výkony, za všechny pět: František Kreuzmann (který si dokázal ve všech prostředích, v nichž se objevil, uchovat neuvěřitelně čistou stylizaci a sebemenším gestem dojmout), Jaroslav Marvan (dokonale ztělesňující zatrpklost stáří a opovržení mládím), Jan Tříska (prezentující až neskutečně široký rejstřík různých emocí urodivších se v jedné mladé duši), Fanda Mrázek (ve sveřepě bodrém projevu odkrývající jen v skromných (a o to působivějších) náznacích temné šrámy paměti) a František Vláčil (rozvinuvší v několika málo gestech a jediné větě vznešenou romantiku, sebeironii, ale i smutné outsiderovství jednoho trampského osudu). ()

pipapa 

všechny recenze uživatele

První povídka je luxusní, avšak veškerý luxus se posléze vypaří díky jejímu totálně laxnímu vyústění/zakončení. Druhá povídka je vlastně o ničem=zapomněli na děděčka při první vyjížd´ce novým autem, ale František Kreuzmann st. ji svým hereckým mistrovstvím zvedne o nějaký ten level výše. Třetí povídka naprostá katastrofa, ani ne tak podivným námětem, jako zcela nezáživným zpracováním. Zbylé dvě povídky pak nejsou o moc zajímavější. Podtrženo-sečteno=nuda, šed´, prázdnota, nicota, snad pro nesoudné intelektuály, kteří dokáží i o lejnu filosofovat jako o nejkvalitnější SWISS CHOCOLATE. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (12)

  • Když se pan Hanousek (František Kreuzmann st.) uchází o práci ve filmovém rejstříku Barrandov, v kanceláři za úřednicí visí na zdi hercův portrét. (sator)
  • Povídka „Pavučina“ se točila v autentickém prostředí osady Tornádo u Berounky. Restaurace Tornádo se zde objevila ještě pod názvem U Tetauerů. V roce 1989 použili tuto osadu tvůrci seriálu Dobrodružství kriminalistiky (od r. 1989). V roce 2003 se zde natáčelo Pupendo a roku 2015 seriál Přístav. Adresa je U Kazína 410, Praha-Lipence. (sator)

Reklama

Reklama