poster

Ať přiletí čáp, královno! (TV film)

Pohádka

Československo, 1987, 93 min

  • honeysuckle
    ***

    Nevím, co si s touhle pohádkou mám počít. Některé klady, které byly už prvním díle "Co takhle svatba, princi?", zůstaly zachovány. Stále tu nalezneme skvělé písničky, výborné herce (oproti jedničce přibyl Stropnický, Janžurová či Rosůlková) a pěkné prostředí. Pokud ovšem jednička místy vázla v otázce scénáře, tady se to projevuje dvojnásob. Princ David, který na konci prvního dílu zmoudřel a následoval své srdce, se tady chová jako neschopný idiot ovládaný touhou po moci. Běla, v předchozím díle aktivní a vtipná dívka, je tu nepochopitelně pasivní (ztratí se jí dcera a ona sedí doma a brečí?). Mimoto ti dva procházejí manželskou krizí a David začne nadbíhat krásné Veronice, zatímco Běla ho provokuje svým flirtováním s Veroničiným sluhou Bujónem. Matěj, který byl v prvním díle Běliným ochráncem a přítelem, jí tady jaksi zapomene říct, že celá ta léta moc dobře ví, kde její dcera je. Není mi úplně jasný motiv jeho jednání, když holčičce vlastně žádné nebezpečí nehrozilo. Rozhodně ne ze strany stále trubkoidního krále, který si písničkou stěžuje, že „všechno naruby tu je“ a divák přemýšlí, jestli za to náááhodou není jako vladař tak trochu zodpovědný. Největší ranou logice bylo hledání ztracené princezny královskými vojáky - je hezké, že čekovali všechny novorozené děti v království, ale jak chtěli najít tu pravou, když neměla žádné poznávací znamení? Mateřské znaménko, jizvu nebo medailonek, prostě obvyklé propriety ztracených dětí... Podivně vykonstruovaných zápletek tu nalezneme více - zejména pak celé to potenciální vyhlášení války sousedním králem. Písničky jsou stále povedené, ale díky bohu, že už netočili další díly! Mé hodnocení tak kulminuje mezi dvěma a třemi hvězdami.(27.5.2012)

  • korela
    **

    Jedna z nejhorších a nejnudnějších českých pohádek. Příběh je v podstatě o ničem, uvařený z vody. Jeho lepší části jsou jen napodobováním zápletek lepších nebo všeobecně známých pohádek, zbytek nedává příliš smysl. Celý děj je zmatený, diváky nečeká žádné dobrodružství ani zajímavý příběh. Možná až příliš dlouhou stopáž vyplňují dlouhé, nesmyslné a trapné, rádoby zábavné dialogy o ničem, které jsou hlavně pro děti příliš složité a po chvíli začnou nudit nejen je. Velká část pohádky je také vyplněna písničkami, úroveň mnohých z nich značně zvyšuje politický podtext. Některé písničky filmu přidávají, jiné naopak ubírají. Po čase ale opět začíná většina z nich nudit svou délkou a také tím, že během písniček se kamera zaměřuje téměř výhradně na zpívajícího herce ve stále stejných úhlech. Princ a ztracená dcera jsou navíc značně nesympatičtí. Film příliš nezachraňují ani slavná herecká jména, a zapamatovatelných výkonů je spíše pomálu. Všechny pokusy o zábavné a vtipné scény vyzní většinou trapně a do ztracena. Při zdlouhavých nedějových dialogových scénách si divák nutně začne všímat nelogičností. A že jich je. Například rozhodnutí prince zbavit se dcery, místo aby si ji prostě nechal a za rok si pořídil další dítě, jeho následná změna názoru následovaná pokusy ztracenou dceru objevit, nebo to, že ani Matěj, ani chudá pradlena nevrátili dítě zpátky rodičům, když o něj zase stáli. A ve filmu si jen trochu pozornější divák všimne i spousty chyb, jako když ve filmu pětkrát zopakují, že je středověk, přičemž interiéry i oblečení zapadá bezpochyby již do novověku. Tahle pohádka si nejspíš vytvořila svou vlastní alternativní historii, do níž zjevně zapadá i topení a elektrické osvětlení, jež jsou k vidění hned v několika záběrech zámku. A když oko v této nudné pohádce nemá na čem spočinout, začne si prohlížet přezdobené a podivně zbarvené kostýmy a klobouky. Princezny nosí většinou jasně růžovou, asi jako desetileté holčičky, co si na ně potom hrají, zatímco král sousední země Matyáš jakoby se pokoušel na sebe navléknout všechny barvy duhy, takže připomíná klauna, co si hraje na papouška. Úplně zbytečná a podprůměrná pohádka, která evidentně vznikla prostě proto, aby byla.(11.8.2017)

  • flanker.27
    ***

    Pokračování spěšného čili úspěšného krále. A protože se psala 80. léta, tedy jejich druhá polovina, narvala se do pohádky celá řada politických narážek, které asi dnešní generace až tolik nepochytí. Ústřední zápletka s odloženým dítětem je ovšem poněkud podivná s ohledem na to, že nám princ má být sympatický.(26.12.2014)

  • tomtomtoma
    **

    Filmová hudební pohádka Ať přiletí čáp, královno! je udělaná pro ty, které oslovil popový hudební proud předchozího dílu. A ještě výrazněji pro něj platí stejná charakteristika. Královské herecké kreace v zábavné parodické nadsázce jsou rozmetány bezduchostí a laciností hudební složky. Hvězdou příběhu je král Bedřich (velmi dobrý Petr Nárožný), který s neutuchajícím nadšením polohy ostentativní převahy střídá s lidskou laskavostí. Užívá si svojí roli a strhává sebou i ostatní. Hlavní ženskou postavou je princezna Běla (příjemná Ivana Andrlová) s mateřskou rozervaností a manželským zklamáním. Bělin manžel a korunní princ David (Miroslav Vladyka se zpěvem Marcela Zmožka) opět a zcela nepochopitelně získává ztracenou důvěru. Důležitou postavou je královský vychovatel Matěj (Karel Černoch), který v božském syndromu určuje lidské osudy. Výraznou postavou je komtesa Veronika (Světlana Nálepková se zpěvem Heidi Janků) s vlastní intrikánskou cestou ke štěstí. Zajímavou postavou je královský komoří (dobrý Vlastimil Bedrna) s důležitým komickým přínosem. Z dalších rolí: starostlivá královna (sympatická Jiřina Bohdalová), snaživý rybář Janek (Martin Stropnický), láskyplná ochranitelka a pradlena Magdalena (příjemná Iva Janžurová), způsobná princezna Jana v utajení (Kateřina Hejdušková), Veroničin úlisný spojenec Pierre (zajímavý Jan Hartl), škodolibá i laskavá bába kořenářka (příjemná Marie Rosůlková), maršál v rozpacích (Roman Skamene), či sousední moudrý král Matyáš (Edward Tomas). Tento způsob podání dětské pohádky zdá se mi nešťastným. I přesto snad dokáže někoho okouzlit a královsky pobavit.(19.1.2017)

  • Gig
    ****

    Opět výborně vykreslené postavy jako v prvním díle. Nádherné písničky ještě skvělejšími texty. Co dodata, hold Borovec uměl. Ty jeho hrátky se slovy, které poučí, pobaví i nechají zamyslet. "Z mocí se rodí otroci", "Mocní nemocní", "Kdo nic nedělá tak stejně bere plat.", "Byl to nebo nebyl král..."..."O tebe jde, o Davida, Veronika syna Ti dá.", "Ty mi chceš sbohem dát, tak pojď blíž".... Tady už písně Běly přebrala po Ivetě Bartošové sama protagonistka Ivana Andrlová, která má zvonivější hlas. Chytré dialogy a navíc velice vtipné. Tento dál opustil interier z jedničky a scény se odehrávají i venku, v lese, na louce, v potoce, v chaloupce, ale i na zámku. Co mě dostalo byla ta změna chování krále, když v přestrojení vstoupí do chaloupky a dává penízky malé Janě. A ono něžné pohlazení povláskách, kdy chtěl slyšet to slovo "Dědo." "Inu, co nemáš, to nemáš.". Mráz mi šel zády. Bylo to stejně silné jako když Vlasta Burian v pohádce Byl jednou jeden král, když uviděl babičku, zjihl a řekl: "Babičko, kde já jen tě viděl."(26.12.2015)

  • - Na rozdíl od prvního dílu zde Ivana Andrlová skutečně zpívá. (M.B)

  • - Než odjede Miroslav Vladyka do boje, zpívá s Ivanou Andrlovou na schodech, přičemž je v úvodu skladby vidět novodobý radiátor. (Pepy)

  • - Když je král v chalupě na výzvědech, odchází dveřmi na chodbu a dává se doleva. Když na konci pohádky přibíhá Martin Stropnický varovat prince a vychovatele, že se blíží vojáci, tak přichází stejnými dveřmi, ale přímo z venku. (Pepy)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace