Reklama

Reklama

Epizody(5)

Obsahy(1)

Pětidílná parodie na operety 30. let dvacátého století natočená Zdeňkem Podskalským podle předlohy Eduarda Fikera a scénáře Jindřicha Švehly.

Epizody:
1) Lolinka chce hrát
2) Fantom zasahuje
3) Fantom dělá zmatky
4) Fantom v nebezpečí
5) Konec Fantoma (hippyman)

Recenze (29)

farfalla 

všechny recenze uživatele

´Fantom operety´ je výborná komedie, postavená na operetách a filmech začátku 20. století. Hned ta jména postav - Ludvík Láce (Lubomír Lipský), jeho žena Lola (Jiřina Bohdalová), sousedka vdova Bártová (Stella Zázvorková), Valdemara Krapsatá (Iva Janžurová) - přispívají k vykreslení postav. Všech pět částí má stejný průběh, tak jako operetní kusy. Začne se tanečkem, pak čtyři zpěváci zazpívají krátkou píseň na tu samou melodii, pokaždé však na jiné téma - piráti, armáda, život salónů, pražské podsvětí, Prodaná nevěsta. Vypravěč (Otakar Brousek) shrne, co jsme viděli v předcházejících částech. Zjistíme, co je nového u Ludvíka a Loly, a pak už do divadla, kde se chystají na novou operetu. Nový ředitel (Josef Bláha) a jeho zástupce (Lubomír Kostelka) jsou spíše podnikatelé a jde jim především o peníze. Další postavy z divadla, jako výprava (Luděk Kopřiva), režisér (Josef Hlinomaz), architekt (Vladimír Menšík), dirigent (František Filipovský) a choreograf (Jiří Lír), jsou spíše afektované, ale jde jim o umění. Zpěváci (Eduard Kohout, Alena Karešová, Václav Štekl a Milan Chladil) jsou dosti pragmatičtí, profesionálové a jde jim o to mít respekt a být vidět. Nacvičování na jevišti i práce za jevištěm jsou samé hlášky - ´To je vytí šakalů v Istambulu!´ Smích Valdemary Krapsaté proslavil Ivu Janžirovou. Úplná smršť blbin se však dostaví, když se umělci dostanou k textu, který jim Fantom přepsal - ´Sláva tobě, sláva, volá každá kráva.´ ´Na tom našem dvorku stojí husa v horku.´ Když je zmatek už příliš velký, povolá zástupce ředitele detektiva (Juraj Herz), aby tomu přišel na kloub. Samozřejme se na konec velkým odlehčeným skokem dostaneme k závěru. ()

pipapa 

všechny recenze uživatele

Podskalský byl vlastně jediný u nás a skvělý v žánru muzikálových komedií/krimikomedií, ale tohle jako celek, bohužel, nezvládl. První díl celkem příjemně naladí na další pokračování, druhý díl se ještě drží zubynehty, avšak od třetího dílu to jde celé do brambor - nezábavná slátanina s povětšinou imbecilními hláškami a vůbec stupidním humorem. Ani tehdejší herecká elita nemohla zachránit tuhle povrchní frašku, doraženou zjevem i projevem Juraje Herze. Od Podskalského se ráda (po-)dívám na jiné, mnohem kvalitnější věci. ()

Reklama

T.O.M. 

všechny recenze uživatele

Seriál se mi těžko hodnotí. Komediální část má velmi slušnou úroveň, svižný děj, i povedené obsazení, až na Bohdalovou. Seriál se ovšem neskutečně vleče díky "snům o nástrahách operety", které nemají jakýkoliv vztah k ději, jsou neskutečně nudné a není mi zřejmé, jaký mají jiný smysl, než nastavit čas. Pokud mají potěšit milovníky operety, těžko soudit, proč je zahrnuly do frašky, která operetu zesměšňuje, navíc mají dost mizernou úroveň, jsou hudebně velmi nevýrazné a neskonale nudné. A pro všechny ostatní je to také jen nuda na druhou. Snad jediný jiný smysl by mohl být zesměšnit dekadentní buržoazní žánr operety, a přesvědčit lid, že je to úplný odpad. Seriál by potřeboval vystříhat tyhle pasáže a pak by z něj mohla být báječný film - komedie na 5 hvězdiček. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

5/5 Ludva Láce a jeho žena Lola jsou pro Fikera jako Tommy a Pentlička pro Agathu Christie. Originálních příběhů ze 40. let není mnoho, ale konkrétně Paklíč se ještě za protektorátu stihl stát ve filmu ideální látkou pro Oldřicha Nového a Jiřinu Steimarovou. A toto dědictví Podskalský proměnil v televizák s Lipským a Bohdalovou? Tady zbývá jen jediná otázka - proboha proč?! Lépe si dočíst všechny čtyři příběhy knižně. Protože toto je neskutečná šílenost, snad trochu parodie na klasického Fantoma opery, snad trochu Fantom Morrisvillu, ale rozhodně je to bída a s předlohou si ani tykat nemůže. Všiml si někdo, že se to celé má odehrávat před válkou? Asi těžko. Agresivní primitivní televizní humor namísto vkusné variace na anglické vzory, na kterých Fiker vyrůstal. Až fyzicky nepříjemné je sledovat v tomto omylu Eduarda Kohouta, tohoto živoucího klasika a pamětníka lepších časů. A když už máte v posledních epizodách pocit, že stačilo, dorazí ještě Herz, Menšík a i ta Helenka Růžičková, aby české televizní panoptikum nebylo ochuzeno opravdu o nikoho. ()

slavo75 

všechny recenze uživatele

Naivita deja je v tomto prípade zámerom a formou, ako parodovať naivné zápletky v operetnom žánri. Tvorcom sa to podarilo dokonale - nechýba zápletka, zločin, kladné i záporné postavy, láska, intrigy - to všetko v citlivom spracovaní, kde satira a irónia sú vo vyváženej rovine a kde paródia neskĺza na úroveň výsmechu. O kvalitách hereckých výkonov je asi zbytočné sa rozpisovať - Bohdalová, Janžurová (asi dve najvýraznejšie postavy, ktoré excelujú v konverzácii aj v "pohybových" kreáciách), skvelá je Stella Zázvorková a rozhodne pobaví aj Hlinomaz, Menšík, Lipský, Bláha... Nenáročná, ale pritom vkusná zábava. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (7)

Reklama

Reklama