Režie:
Zdeněk ZelenkaKamera:
Vladimír OpletalHudba:
Jiří SvobodaHrají:
Jiřina Bohdalová, Václav Postránecký, Viktor Preiss, Ladislav Frej st., František Němec, Oldřich Vízner, Oldřich Vlach, Luděk Munzar (vypravěč)Obsahy(2)
Tento vtipný apokryf čerpá z období Napoleonova vyhnanství na ostrově Sv. Heleny. Hrdý Korsičan tu má už zcela necísařské starosti a jeho společníky jsou kromě krys a anglických hlídačů jen dva bývalí generálové. Do neutěšené situace vpadne jako blesk z čistého nebe Josefina Pontiová. Vdova po jednom z napoleonských vojáků nechce nic víc a nic míň než dvacet tisíc. Na tuto částku vyčíslila ušlý zisk muže za léta vojenské služby, opuštěné lože, výživné na děti, slzy, strach a stýskání pro ztrátu manžela. Jenže císař je chudý jako kostelní myš a Josefina správná ženská od rány… Ctitelé a návštěvníci dobrého divadla si určitě vzpomenou na tuto znamenitou komedii z pera renomovaného dramatika J. Hubače, kterak slavila ve druhé polovině 80. let minulého století v režii E. Schorma mimořádný úspěch. Diváky okouzlila především J. Bohdalová svým znamenitým a vitálním hereckým projevem. Tu uvidíte i v dnešní televizní inscenaci, jež pro televizi upravil a natočil režisér Z. Zelenka. (Česká televize)
(více)Recenze (27)
Skvělá konverzačka s neuvěřitelně Napoleónským Postraneckým. Výborně mu sekundují i ostatní herci v čele s Bohdalkou, která to snad ani nehraje, vypadá to, že to je prostě rovnou ona... :-) Téma je na první pohled nezajímavé, ale ve své podstatě všeobsahující a krásně popisuje rozdíly mezi angličany a francouzi, nebo mezi mocnými a obyčejnými lidmi. ()
"Zažil jsem větší dobu, nezajímají mě názory trpaslíků." "Tím myslíte vládu anglické koruny?" "Každého, kdo si myslí, že povyroste, bude-li srážet hlavy těm, kteří ho převyšují." Znamenitá komedie, která není ani na okamžik nudná, třebaže podmínky studiové tv inscenace se tomu někdy prostě nevyhnou. Kromě Jiřiny Bohdalové a Václava Postráneckého, kteří jsou samozřejmě skvělí, bych vyzdvihl Viktora Preisse jako servilního, ale svým způsobem dojemného generála Bertranda. ()
,,...NAČO SA TÝRAŤ HLADOM? STE VOJAK, ZASTREĽTE SA!" __ Keď som túto inscenáciu videl pred dvadsiatimi rokmi v TV veľmi sa mi páčila. Teda aspoň si myslím, že som ju videl... (?) Ale inak by sa nemohla dostať do môjho povedomia a ja by som ju odinakiaľ nemohol poznať. Takže podľa všetkého som ju videl, hoci dej som si pamätal iba minimálne - veď už odvtedy prešiel nejaký ten piatok. V informačnej popiske je napísané Komedie/ Drama a to je aj postupnosť oboch žánrov v rámci deja. Možno z hľadiska očakávania vtipných dialógov bola pre mňa prvá polovica inscenácie zaujímavejšia ako tá druhá. Strednú cestu v rámci hodnotenia však napokon volím tiež preto, že okrem v skutočnosti absolútne nereálneho kariérneho rastu generálky Pontiovej som sa akosi nevedel vžiť do vzájomného postavenia oboch hlavných postáv a v istom smere mi postupne prekážalo víťazné ťaženie ,,sedliackeho rozumu" Bohdalovej nad spoločensky i intelektovo vyššie postavenými ostatnými osobami. Takúto prezentáciu rádoby humoru priveľmi nevyhľadávam. Obsadiť Postráneckého do úlohy Napoleona však bola vynikajúca voľba. Slabšie technické prevedenie je viditeľné približne v 15. minúte počas hádky Bohdalky s Napoleonom, kedy je možné na podlahe dvoru väzenia zbadať tieň mikrofónu. (285. hodnotenie, 14. komentár k filmu) ()
Bohdalovou nesrat! Trochu škoda, že ide o televíznu inscenáciu a nie aspoň o televízny film, ale viem si predstaviť aj slušne výpravne nakrútený kino-film s presne týmito istými dialógmi aj hercami. A práve herci a skvele napísané dialógy sú tým aspektom, prečo je naokoniec aj jedno, že sa natáčalo v štúdiu českej televízie. Samozrejme treba ignorovať to, že iniciátor vojen a tak človek zodpovedný za smrť veľkého množstva životov si empatický prejav nezaslúži. Ale to mi ako divákovi tohto vydareného počinu bolo úplne jedno. ()
Napoleonské téma má i v českém umění sice ne největší, avšak přesto zřetelnou niku. Ryze český plebejský pohled "zdola" zastupuje někdejší revolucionářka (vzdáleně lze spatřovat inspiraci v Jaquově MADAME SANS GENE ve strhujícím výkonu Lorenové) ztělesněná s mimořádným zdarem Bohdalovou. I Postráneckého Napoleon zaujme svou sociální vnímavostí a sice trudně přijímanou, avšak prokazatelnou zpětnou sebereflexí. Portrét jednoho naduřelého mužství tak dostává spoustu zlidšťujících a zušlechťujících prvků. Zdá se, že se nejedná o pouhou literární licenci; lze mít za to, že jde o postižení odvrácené lidové tváře někdejšího Korsičana z malých ostrovních poměrů. Tváře nikoliv nesympatické a nikoliv neblízké. Tváře inscenace, která tento rys přenáší do celého syžetu a tím toto televizní dílo řadí na špičku tvorby české dramatické tvorby devadesátých let. ()
Galerie (3)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (2)
- Televiznímu filmu předcházela divadelní hra napsaná pro divadlo na Vinohradech z roku 1986. (sator)
- Napoleon (Václav Postránecký), který na ostrově Svatá Helena strávil posledních šest let života, se ze začátku měl materiálně dobře, měl i svobodu vyjížděk na koni, ale po příchodu nového guvernéra ostrova šla jeho životní úroveň prudce dolů a to přesto, že v bance měl stále de iure na sto milionů franků. Závěr svého života žil v chudobě a nuzných podmínkách. (sator)
Reklama