Reklama

Reklama

Čtyřčlenná zločinecká skupina Banda Cavallero terorizovala Milán sérií zločinů, které vyvrcholily na podzim 1967 přepadením pobočky Banco di Napoli. Následujícího roku vznikl film inspirovaný činy Cavallerova gangu, který však svým zpracováním a formálními postupy již předznamenává experimentální italské politické filmy 70. let (polizzioteschi), známé nekompromisním přístupem ke stávajícímu politickému klimatu a otevřeně poukazující na propojení oficiální moci s organizovaným zločinem. Režisér Carlo Lizzani inovativně střídá napínavou akční podívanou s reportážně stylizovanou rekonstrukcí. V hlavní roli září Gian Maria Volonté v roli zdánlivě svatouškovského zločince (poloha, kterou využil i v jiných slavných italských filmech té doby – Podivné vyšetřování či Aféra z titulní stránky). (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Bravo..toto je jeden z nej taliánských gangsterských filmů jaký jsem doposud viděl! První dojmy? Neuvěřitelné, nekonvenční, šokující, akční. Precizní příprava na přepadení banky, samotné šokující přepadení a poté několikaminutové automobilové opravdu dravé policejní nahánění zločinců centrem Milána, které mělo za následek nejen mnoho nabouraných aut, rozbitých výloh, ale nejméně i tucet nevinných civilistů. Davové scény, všudepřítomný chaos, bezdůvodné násilí, rukojmí, nasupení lidé, kteří by pomalu lynčovali viníky, druhořadé postavy (např. mladý sportovec, který právě vyjde z metra a zrovna se ocitne v nepravou chvíli na nepravém místě), neuvěřitelné detaily a drobnosti. Naprosto skvělé realistické eurocrimi natočené v jakémsi polodokumentárním stylu, které položilo základy (viz třeba ještě Gangster 70) pozdějších již zcela ryzích 70' poliziotteschi exploitation filmů (72-80). Gangster Gian Maria Volonté ve formě, zde se svým kumpány, z níž vynikl ještě mladý Ray Lovelock, opravdu zabodoval. Další mlaďoch Tomas Milian jako ctižádostivý komisário mile překvapil, na svou pravou chvíli v daném subžánru si však musel ještě nějaký ten čas počkat. Závěr je, jak píše mimac v diskuzi, opravdu silný, do akce jsou zapojeny celé policejní oddíly z Milána, psi, vrtulník a veškerá technika, zločinci prchají, ale ten úplný konec jsem si představoval přece jen trochu jinak. No, je to na každém z vás, kdo se k tomu jak postaví. Toto muselo zcela jistě ovlivnit práce jak od Scorseseho, tak i Tarantina a dalších borců z Hoollywoodu. Komentář zde jako třetí v pořadí... ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Jeden z těch lepších zástupců ´poliziotteschi´ žánru. Ta polodokumentární forma, která převažuje zejména v 1.půli filmu, dodává ději punc autenticity a osobitosti, kterou jsem v žádném jiném filmu tohoto žánru, tak populárnímu v 60. a 70. letech, nezaznamenal. Ze začátku je to taková představovačka hlavních aktérů, banditů a policistů, nezúčastněně doprovázena hlasem vypravěče, aby se pak spustilo zhruba dvacetiminutové akční inferno, s výbornou automobilovou honičkou, jejíž jedinou slabinou je nerealističnost, kdy si kulky vypálené z bezprostřední blízkosti jen málokdy najdou svůj cíl. Samotný konec, s hrozivým smíchem Volontého, je výborný. Mimochodem Gian Maria Volonté byl herecký chameleon, který tak protikladné role – gangstery, policisty a soudce – střídal s neobyčejnou lehkostí a uvěřitelností. Naproti tomu slabinou filmu je jednoznačně postava policejního komisaře, nevěrohodně zahraná, hodně na sílu chtěná macho figurka s nerozlučným cigárem v hubě. Tohle se Tomasovi Milianovi, jindy výbornému herci, moc nepovedlo. ()

Reklama

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Jeden z mnoha pokusů o natočení evropské gangsterky poněkud jiným způsobem. Bandité v Miláně jsou dodneška zajímaví především živočišným výkonem charismatického Gian Maria Volontého v roli bezohledného šéfa gangu a divokou mnohaminutovou automobilovou honičkou ulicemi velkoměsta. Ten film má energii, slušné tempo a zajímavý námět natočený na základě skutečných událostí, sráží ho ale dva už v komentářích zmíněné problémy. Za prvé, a to především, film jako by se skládal ze dvou radikálně odlišných částí, které spolu moc nejdou dohromady. První přibližně třetina je kvazidokumentární, kdy šéf policejního oddělení líčí novinářům situaci na poli zločinu, a zbytek, který tuto formu opouští a změní se v klasickou kriminálku. Druhý problém spočívá v postavě policejního důstojníka, který se chová jako afektovaná namachrovaná hollywoodská hvězda. Působí dost nesympaticky a netvoří přirozenou protiváhu zločinecké skupině. Celkový dojem: 65 %. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Relatívne málo známa krimidráma z konca šesťdesiatych rokov, nakrútená čiastočne ako dokumentárna rekonštrukcia skutočných udalostí, je zaujímavá nielen výborne stvárnenou úlohou vodcu skupiny (Gian Maria Volonte), ale aj odlišnosťami od súčasných gangsteriek a kriminálok, v ktorých čo strela, to zásah a náhodným obetiam sa kamera venuje iba dobu, počas ktorej padajú k zemi. Tie občianska statočnosť, oznamovanie podozrivých a sklon k lynčovaniu už prakticky vymizli. Dnes by namiesto toho sa väčšina snažila zaznamenať si udalosti na svoje mobily. Film mal pomerne dosť hluchých miest, komisár bol trápnou postavičkou a označovanie krvácajúcich syntetickou farbou už dnes pôsobí rovnako rušivo, ako nedepilované podpazušie. ()

sud 

všechny recenze uživatele

De facto hraný dokument o vzestupu i pádu jedné lupičské bandy, který co do zmapování nezapomíná ani na jejich rodiny a potenciální oběti. Kromě excelentně psychopatického Volontého nemá žádný z herců příliš prostoru k vyniknutí a celý děj probíhá jasně a přímočaře, ale i tak se jedná o pozoruhodnou podívanou, která má co říct i dnes. 75%. ()

Galerie (2)

Reklama

Reklama