Režie:
Carlo LizzaniKamera:
Giuseppe RuzzoliniHudba:
Riz OrtolaniHrají:
Gian Maria Volonté, Ray Lovelock, Tomas Milian, Peter Martell, Margaret Lee, Carla Gravina, Agostina Belli, Carlo Lizzani, María Rosa Sclauzero (více)Obsahy(2)
Čtyřčlenná zločinecká skupina Banda Cavallero terorizovala Milán sérií zločinů, které vyvrcholily na podzim 1967 přepadením pobočky Banco di Napoli. Následujícího roku vznikl film inspirovaný činy Cavallerova gangu, který však svým zpracováním a formálními postupy již předznamenává experimentální italské politické filmy 70. let (polizzioteschi), známé nekompromisním přístupem ke stávajícímu politickému klimatu a otevřeně poukazující na propojení oficiální moci s organizovaným zločinem. Režisér Carlo Lizzani inovativně střídá napínavou akční podívanou s reportážně stylizovanou rekonstrukcí. V hlavní roli září Gian Maria Volonté v roli zdánlivě svatouškovského zločince (poloha, kterou využil i v jiných slavných italských filmech té doby – Podivné vyšetřování či Aféra z titulní stránky). (Česká televize)
(více)Recenze (35)
Talianska mafiánka, ktorá je niekde míle za americkými (v podstate tiež talianskymi) gangsterkami a v Európe zaostáva tento kúsok už aj za nejakými Francúzmi. Ide o skutočnú udalosť, ale miestami to vyznieva ako paródia. Mafiáni sa kryjú nejakými šatkami, čo si asi zakúpili na trhu od starých báb, prestrelky na úrovni našich hokejistov- nikdy netrafia. ()
Zklámání a to veliké, začnu od konce a potvrdím, že ten je parádní a po zádech mi přeběhl mráz, ale kdybych tušil, že taková scéna bude jenom na konci, na film bych se vůbec nedíval. Zbytek je totiž dost ukecané krimi, které je obohaceno o dokumentární – retrospektivní pohledy s vypravěčem. V podstatě je tu jen pár vloupaček do bank, několik mrtvých a svým způsobem to jisté krutý film je, neboť umírají především nevinní lidé, tentokrát mne to ale nechalo naprosto chladným. ()
Jeden z těch lepších zástupců ´poliziotteschi´ žánru. Ta polodokumentární forma, která převažuje zejména v 1.půli filmu, dodává ději punc autenticity a osobitosti, kterou jsem v žádném jiném filmu tohoto žánru, tak populárnímu v 60. a 70. letech, nezaznamenal. Ze začátku je to taková představovačka hlavních aktérů, banditů a policistů, nezúčastněně doprovázena hlasem vypravěče, aby se pak spustilo zhruba dvacetiminutové akční inferno, s výbornou automobilovou honičkou, jejíž jedinou slabinou je nerealističnost, kdy si kulky vypálené z bezprostřední blízkosti jen málokdy najdou svůj cíl. Samotný konec, s hrozivým smíchem Volontého, je výborný. Mimochodem Gian Maria Volonté byl herecký chameleon, který tak protikladné role – gangstery, policisty a soudce – střídal s neobyčejnou lehkostí a uvěřitelností. Naproti tomu slabinou filmu je jednoznačně postava policejního komisaře, nevěrohodně zahraná, hodně na sílu chtěná macho figurka s nerozlučným cigárem v hubě. Tohle se Tomasovi Milianovi, jindy výbornému herci, moc nepovedlo. ()
De facto hraný dokument o vzestupu i pádu jedné lupičské bandy, který co do zmapování nezapomíná ani na jejich rodiny a potenciální oběti. Kromě excelentně psychopatického Volontého nemá žádný z herců příliš prostoru k vyniknutí a celý děj probíhá jasně a přímočaře, ale i tak se jedná o pozoruhodnou podívanou, která má co říct i dnes. 75%. ()
Nudny a plany film o tom, ako roku 1967 terorizovala tlupa Banda Cavallero mesto Milano. Carlo Lizzani bol pre mna nicim zaujimavy, priemerny reziser pod/priemernych filmov, ktory v zivote nenatocil ani Velkou Prestrelku ako povedzme Serdzo Sollima. Sa cudujem Tomasovi Milianovi /Velka Prestrelka, Vamos a Matar Companeros, Amistad/ ze sa v tejto planobe vobec zjavil. A som rad ze sa rozidem s hodnotenim miestneho konspiracneho teoretika, ktory veri na dementalne picoidy ako NWO, zidojastery, reptiliany a iluminaty - konkretkne s Karlom Chrochtom : 55 % ()
Galerie (5)
Photo © 41. Letní filmová škola
Zajímavosti (1)
- Založené na skutočnom príbehu o gangu Cavallero, ktorý v rokoch 1963 až 1967 spáchal sériu lúpeží v oblasti Milána. (westerns)
Reklama