Reklama

Reklama

Válečnice

  • USA The Woman King (více)
Trailer 1

Snímek Válečnice vypráví pozoruhodný příběh Agojie, ženských bojovnic, které v devatenáctém století chránily Dahomejské království v Africe se zdatností a odhodlaností, kterým se nikdo nedokázal vyrovnat. Film, který se inspiruje skutečnými událostmi, sleduje emocionální a pozoruhodné úsilí generálky Nansici (oscarová Viola Davis), která cvičí novou generaci rekrutek a připravuje je na střet s nepřítelem, který je odhodlaný zlikvidovat jejich životní a kulturní hodnoty. A to jsou věci, za které je zkrátka nutné bojovat. (Falcon)

(více)

Videa (7)

Trailer 1

Recenze (129)

Psychor odpad!

všechny recenze uživatele

Propagandistický pokus o změnu a revizi dějin, kdy dochází nejen k jejich překrucování, nýbrž i k popírání historicky doložitelných událostí. Jestliže se film tváří jako historický, třebaže se odvolává pouze na inspiraci příběhem dahomejských Amazonek, musí dodržovat alespoň nějaké základní reálie. V případě snímku The Woman King se de facto jedná o jejich nekritickou adoraci, přičemž tvůrci záměrně ignorují fakt, že se Dahomejské království specializovalo na vývoz otroků, a tamní ženské vojenské oddíly tudíž neměly s abolicionistickými aktivitami cokoliv společného, ba naopak. Cením si profesionality a charakteru Lupity Nyong'o, která odmítla nabízenou roli, jelikož na základě vlastního výzkumu odhalila, že text scénáře vůbec nekoresponduje s historickou realitou. Nenáročný a historií nepolíbený divák, který má o minulosti pouze vágní a časově neukotvené představy, si však snímek užije, protože akce je bohatá, postavy černobílé a zápletka vskutku triviální. Pro mě naopak absolutní ztráta času, v důsledku čehož nemůžu snímek The Woman King ohodnotit jinak než odpadem. ()

kukkik odpad!

všechny recenze uživatele

FIlm sám o sobě může být na hvězdy čtyři, nicméně to byl Triumf vůle také. Proč jsem jednomu z těchto dvou vydařených silně propagandistických a historii pokřivujících filmů udělil čtyřhvězdičkové hodnocení, zatímco ten druhý získává jasný odpad! je jednoduše ten, že zatímco zlotřilá ideologie která stála za tím prvním je již poražena, odsouzena a poprávu všeobecně odstraněna z tváře světa, tato druhá stále sílí a dál působí zlo v myslích lidí a bohužel také na světové kinematografii. Tak za 50 let dám druhou šanci a uvidíme, co z toho bude. Fun fact: manžel Agojie, král Ghezo, ve skutečnosti patřil k největším otrokářům své doby, dokonce si vysloužil přízvisko "Slave king" a armáda ženských válečnic se ve skutečnosti věnovala především nahánění a shromažďování chudých obyvatel a příslušníků ostatních kmenů, které následně prodávali do otroctví. Absurditu pokroucenosti historie v tomto snímku nejlépe dokazuje třeba i to, že ve skutečnosti pád krále Gheza a úpadek celého jeho království způsobila především námořní blokáda, kterou se Britské impérium pokoušelo zastavit transatlantický obchod s otroky. ()

Reklama

Big Bear odpad!

všechny recenze uživatele

Bylo, nebylo jedno Dahomejské království v západní části Afriky. V devatenáctém století prosperovalo hlavně díky obchodu s otroky. Válečníci tohoto království pořádali vojenské výpravy při nichž doslova lovili a unášeli lidi z ostatních kmenů a prodávali je bílým otrokářům na třžištích v dražbách. Odporný bílý kolonizátor a otrokář to měl docela jednoduché. Připlul do zavedeného přístavu, na trhu nakoupil otroky a zase odjel. Neprodaní otroci v lepším případě byli použiti jako otroci Dahomejců, v horším byli obětováni při krvavých náboženských rituálech. Dnešní mileniál si asi zlého bílého otrokáře představuje jako lovce Pampaliniho, který běhá po savaně se síťkou a loví kličkující černoušky. V sedmnáctém století to snad i tak mohlo být, ale v době o které pojednává film Válečnice, navíc točený (bacha!) podle skutečných událostí  bohužel tuto práci odváděli Dahomejci. To ovšem poněkud vrhá trochu jiné světlo na tu omílanou mantru jak zlý bílý otrokář drancoval Afriku a všichni Afričané mají dnes nárok na vše, protože byli oběťmi. Mimochodem víte kdy Dahomejské království začalo zanikat? Na konci devatenáctého století, protože odporný bílý Brit čím dál více tlačil na zrušení otroctví... ! Eh...toliko fakta snadno ověřitelná.  ---  Jednoho dne (doufám, že se to už nedožiju) bude zřejmě vaše smart TV hlásit (nebo tajně odesílat) někam na nějaké Ministerstvo pokroku na co jste koukali, kolik závadného obsahu sledujete a kolik naopak progresivního obsahu jste viděli. Mám tedy tento týden splněno pokrokovým filmem Válečnice !  Hádám, že dnešní neomarxisté a feministky u filmu prožijí několik vícenásobných orgasmů. Hlavními hrdinkami je klan bojovnic co zabíjí muže, bojuje za nezávislost a osvobozuje otroky z jha odporných bílých kolonizátorů. V hlavní roli mužatka, opravdu nepěkná na pohled a trochu jsem se bál aby se mi o ní nezdály ošklivé sny... Tlustá Lashana - nová to  agentka 007 zde opět dostala - Licence to kill (jak se to řekne dahomejsky nevím), stejně tak jako ostatní válečnice...  Já mám rád historické filmy, historie mne zajímá a zejména to devatenácté století. Byla to doba úžasných objevů (samozřejmě na dekadentním západě), technického pokroku a rozvoje. Stateční pohříchu bílí muži jako třeba Livingstone vymazávali z map poslední bílá místa... Za nimi šel mnohdy voják, farář, učitelka a lékař... A s nimi civilizace a západní kultura. Bavíme se o době kdy Afrika byla diverzita sama! Kanibalismus nebyl jen specialitkou Guyjany, Papui a Šalamounových ostrovů, ale i Afriky. Mimochodem tam místně funguje dodnes. Zkuste se narodit jako albín a když se vám podaří zdrhnout jen s uříznutou rukou, budete mít sakra kliku! Můžeme polemizovat o tom, zda měl bílý člověk právo narušit toto rozmanité civilizační a kulturní uspořádání. Sežrat zabité, na ohni na klacku opečené bojovníky z jiného kmene (to aby do mne vstoupila jejich síla přeci)  mohla bejt určitě prima grilovačka s bubnováním pod hvězdnatým africkým nebem. Podobně mohlo být fajn to všelijaké obětování bohům, duchům a krvavé kmenové ritualy, páč logicky jak jinak uchlácholit všechny ty duchy a strašidla jichž je přeci savana plná... Já nijak nesnižuji hrůzu otroctví a obchodu s lidmi. Vím o něm dost, právě kvůli studování dějin USA a kolonií. Ale to je prostě historie. Dnes jsme dál. Potomci afrických otroků žijí mezi námi, jsou to stejní lidé jako my. Mají stejná práva a že mají odlišnou barvu pleti z nich nedělá jiné lidi než jsme my. Stýkáme se s nimi, pracujeme s nimi, bereme si je, máme s nimi děti... Důkazem je konec konců i tento bohužel šílený film. Kde by asi tak dnes byla nějaká Thuso Mbedu bez bělochů? Někde by vyloupávala z kůry larvy na večeři, vykopávala batáty, nebo by jí rodiče někomu provdali za dvacet koz. Kde by byla ,,Britka'' Adjoa Andohová, které při korunovaci britského krále Karla III. připadal balkón s královskou rodinou ,,příšerně bílý'' a ještě to měla potřebu sdělovat veřejně médiím? Dokáže si někdo představit, že by po zvolení prezidenta Obamy nějaký bílý herec veřejně řekl, že Bílý dům je moc černý? Myslím si, že to co by se strhlo poté by byl takový mazec, že by na to zíral jen s otevřenou pusou a neškrtnul by si už ani v reklamě... Kupodivu mne překvapilo, že v Anglii ještě zůstalo nějaké původní obyvatelstvo, co se poté ozvalo úřadu pro britský rozhlasový a telekomunikační úřad se stížností na dehonestaci královské rodiny.  Každý má právo říci svůj názor, ale ruku na srdce. Rovnost v tomto konkrétním případě už neexistuje a největšími rasisty jsou dnes právě všichni ti Afro-čané co žijí na západě. Tolerantní bílá majorita vše zatím schroupáva s klidem, ale filmy jako Anna Boleyn s černou představitelkou, aktuálně Kleopatra nebo tahle neomarxistická kravina o válečnici osvoboditelce, to vše začíná pomalu ale jistě vdouvat vlnu nevole a i zlosti. Dějiny se nesmí přepisovat. Tenhle film je odpad jak vyšitej. Nezbývá než si už jen počkat na nový dokumentární pořad BBC Sira Davida Attenborougha o černých ledních medvědech. Pak už budu mít stoprocentní jistotu, že svět se úplně zbláznil. - ODPAD () (méně) (více)

Aljak 

všechny recenze uživatele

Vzhľadom na priemerné hodnotenia som nemal žiadne vysoké očakávania, avšak podľa popisu ma to celkom zaujalo a bol som na príbeh bojovníčok Agojie pochopiteľne zvedavý. Páčilo sa mi, že to nebola umelá fikcia, ale že Dahomejské kráľovstvo na území dnešného Beninu skutočne existovalo, a film bol postavený aj na reálnych historických okolnostiach. Musím uznať, že vizuálna stránka filmu je vysoko kvalitná, a rovnako aj vynikajúca výprava. Dejovo to bolo vyvážené, zaujímavé a aj zápletka s epickým rozmerom sa mi pozdávala. Akurát tie akčné scény ma až tak nechytili (ale to bude mojou averziou k takýmto praktikám). Každopádne, napokon milé prekvapenie, ktoré by som určite ohodnotil nadpriemerne. 4* ()

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Válečnice českými kiny bohužel neprávem rychle prošuměly. Americká režisérka Gina Prince-Bythewood, dlouhodobě se soustřeďujcí na příběhy ze života afroamerických postav, si pro svůj nový film vzala inspiraci příběhem Agojie, legendárních ženských bojovnic z Afriky 19. století. Viola Davis jako jejich tvrdá vůdkyně, generálka Nansica by si zasluožila Oscara. Válečnice jsou další z řady filmů, v nichž černošská populace bobuje za své místo na zemi a který na příběhu z minulosti ukazuje, že v budoucnosti se mnoho nezměnilo. ()

Galerie (44)

Zajímavosti (9)

  • Žena jménem Nawi, identickým jako má jedna z hlavních hrdinek ztvárněná Thuso Mbedu, zemřela v roce 1979 a byla zřejmě poslední známou Agojie, která bojovala s Francouzi ještě v roce 1892. (Jirka_Šč)
  • Účast Dahomeje na mezinárodním obchodu s otroky (především tom transatlantickém) skončila až v roce 1852, a to díky silnému (a někdy i vojenskému) nátlaku Britů, kteří celkem úspěšně usilovali o potlačení transatlantického obchodu s otroky (jak z ideologických, tak pragmatických důvodů – otroctví se s probíhající průmyslovou revolucí jednoduše přestávalo ekonomicky vyplácet). (vojtaruzek)

Související novinky

Viola Davis zpátky v roli Amandy Waller?

Viola Davis zpátky v roli Amandy Waller?

04.05.2022

Zatímco nové vedení studia Warner Bros. vymýšlí, co vlastně sakra dělat s jejich hraným DC portfoliem, respektive jak kupu nesourodých projektů usměrnit tak, aby z toho postupem času vzešlo druhé MCU… (více)

Reklama

Reklama