Režie:
PitofHudba:
Bruno CoulaisHrají:
Gérard Depardieu, Guillaume Canet, Inés Sastre, André Dussollier, Edith Scob, Moussa Maaskri, Isabelle Renauld, Elsa Kikoïne, (více)Obsahy(1)
Paříž, rok 1830. Ve městě řádí maskovaný vrah, známý jako Alchymista. Po jeho stopách se vydává nejúspěšnější francouzský vyšetřovatel, legendární François Vidocq (Gérard Depardieu). V nelítostném souboji je ale poražen a zdá se, že zabijáka už nikdo nemůže zastavit. Ve Vidocqově pátrání se ovšem rozhodne pokračovat mladík Etienne Boisset (Guillaume Canet), spisovatel který o detektivovi původně připravoval knihu. Na jeho pouti temným pařížským podsvětím čeká mnoho smrtících nebezpečí i tajemství, která neměla být nikdy odhalena. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (269)
Jean Christophe Grangé se stává francouzským Thomasem Harrisem (pokud to někdo neví, Harris je autor Mlčení Jehňátek;)). Takhle syrový a "zlý" obraz Paříže roku 1830 jsem ještě neviděl, ale přitom jsou některé scény neskutečně působivé a svým způsobem i krásné. A ta Alchymistova maska...skvělé. A totéž platí o hudební stránce - hudba od Bruna Coulaise skvěle dokresluje atmosféru a zdůrazňovat kvality Apocalypticy (ve Vidocqvi jejich Hope Vol. 2) by bylo nošením dříví do lesa. BTW nevíte někdo kdy asi vzniklo La Savate?:) ()
Abych byl upřímný, je to spíše tak za 3 1/2 hvězdičky, než za čtyři. Pokud se na tenhle snímek díváte jako obdivovatelé tvůrčí obrazotvornosti, musíte uznat, že jde o skoro dechberoucí podívanou. Některé záběry, kdyby se samostatně "vytrhly" z filmu, by mohly být klidně vystaveny v Národní galerii jako umělecká díla. Skutečně, člověk musí vysoce ocenit práci tvůrců na obrazové stránce tohoto filmu. Nicméně hodně dolů sráží úroveň filmu jednoduchý a poměrně snadno čitelný děj. Zdá se mi, jako by Francouzi neuměli pracovat se solidními náměty, respektive jako by se přespříliš soustřeďovali na vizuální formu a obsah pak trošičku zanedbávají. Stejné nebo podobné pocity, jako u Fantoma Paříže jsem měl i při sledování Bratrstva vlků - Hon na bestii, kde se taky tvůrcům nepodařilo dotáhnout relativně slušně rozehraný děj do konce, protože si snad až příliš pohrávali s kamerou a střihem. Nicméně oproti tomuto filmu je Fantom Paříže přece jen ještě vizuálně vytříbenější a proto mu dávám o tu 1 (resp. 1/2) hvězdičku navíc. ()
Vidět všechny filmy ve kterých hraje Gérard Depradieu, to je koníček na dva životy. Nicméně koníček je to zajímavý, protože člověk naráží na roztodivné kousky, jako třeba tady na Fantoma Paříže. Určitě by filmu prospěla normální, klidná kamera, zvýraznila by ponurost a temnost příběhu mnohem líp. Film staví spíš na vizualitě než na příběhu a to je hlavní kámen úrazu. Chtěl jsem se moc bát, chtěl jsem napětím až do poslední sekundy ani nedýchat, ale víc jsem se bál i o propisovačky v blízkosti Václava Klause než u tohohle filmu. Je to škoda, protože film v sobě potencionál má, jen ho nesmí dělat blázen posedlej vizuálnem, ale blázen posedlej příběhem. ()
Stylovější film za poslední dekádu těžko budu hledat. Pitof si s tím tak hezky pohrál, že hodně těžko najdu něco, co by dokázalo překonat tak zvláštně a galantně natočený film jako je Fantom Paříže. Digitální kamerou natočil totiž relativně průměrný příběh Vidocqa, detektiva, který se proplétá zkaženou Paříží. Titulní píseň k tomu všemu udělala Apocalyptica (Hope vol. 2) a to si je musím pochválit, protože ta píseň je možná tou nejlepší, kterou kdy vůbec udělali. Tu atmosféru v té hudbě totiž dokonale vystihují a hlavně prokazují, že na ní jsou experti, originalita si neklade meze. V tomto filmu rozhodně ne. Dle mého by si zasloužil daleko lepší hodnocení. Koukám, že u zdejších profíků si odsloužil jednohvězdičkovou maximálně dvouhvězdičkovou dardu. Já jsem s ním naprosto spokojen. Příběh ubíhá, na svojí průměrnost je perfektně zpracován. Lidské emoce jsou divákovi tak blízko, že blíž už ani být nemůžou. Nikdy jsem podobný film neviděl, takže další plus, které tomuto filmu rozhodně nikdo zapřít nemůže. Fantom Paříže je nejzajímavějším počinem, co jsme mohl vidět. Důležité je, že na něj jen tak nezapomenu a rád si ho opět pustím, ačkoliv je to detektivka. Ta většinou jednou stačí, ale u této se nedokážu na jedno shlédnutí nabažit. Film podporován takovou skvostnou muzikou se prostě nesmí přehlížet :) ()
Když se celý film tváří smrtelně vážně a pak vyrukuje s nadpřirozenou pointou, už to o něčem svědčí. Když navíc staví na slepeném scénáři, už je to na pováženou. A když to poslední, co vás na něm může zaujmout shrnuje věta "Takhle ošklivý akční scény a herecký výkony už jsem dloooouho neviděl", je nabíledni, že pomalu padá do filmového porpadliště... A nic na tom nezmění ani vskutku úchvatné vizuální ztvárnění, ani místy skvělá hudba. Právě jen za tyto elementy dávam dvakrát po hvězdě. A mimochodem, řekněte někdo tomu obalenému Depardieuovi ať přestane hrát akční role. Nesluší mu to... ()
Galerie (27)
Photo © Studio Canal

Zajímavosti (6)
- První film, který byl natáčen na novou kameru Sony digital 1080p 24 fps (rok před filmem Star Wars: Epizoda II - Klony útočí). (HappySmile)
- Původní návrh scénáře od scénáristy/režiséra Davida Fakrikiana a scénáristy/herce Alexandera Pesla popisoval, jak fantom bojuje pomocí politických intrik. Dále měl film končit scénou odehrávající se 3 dny před revolucí v červenci 1830, kde se tisícovka francouzských občanů vzbouřila proti policii. Producenti to ale považovali za příliš podvratné a vyřadili to. Ponechali jen jména hlavních postav. (HappySmile)
- Původní verze scénáře také popisovala fantomův původ, který byl přizpůsoben televiznímu seriálu z roku 1967 od Georgea Neveuxe a Marcela Bluwala. Stejně jako v Batman začíná ukazoval, jak se fantom stal policistou. Producenti však nezískali práva tohoto seriálu. (HappySmile)
Reklama