poster

Eureka

  • Česko

    Cena moci

  • Česko

    Heuréka

  • Velká Británie

    Eureka

Drama

Velká Británie / USA, 1983, 130 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • misterz
    ****

    Uznávam, dejová linka nebola poskladaná jednoducho, no na druhú stranu ale práve o to tu išlo. Tiež sa mi páčilo, že tu hrali niektorí moji obľúbení herci a v takto mladom vydaní.... zaujímavé. Na druhú stranu škoda, že príbeh sám o sebe ma moc neoslovil - je to taký kráľ Midas skrížený s Kmotrom, ktorý miestami trochu nudil. Ten záver sa mi tiež zdalo, ako keby niečo dôležité len tak vyšumelo do prázdna. Remeselná stránka je ale bravúrna. Slušný nadpriemer. 80/100(7.4.2020)

  • TD
    ****

    Konvenční scény zlatokopova dobrodružství, případně zahnilého života člověka, který už nemá o co se ucházet a propadá se do pozlacené prázdnoty jsou proloženy horečnatými obrazovými konstrukcemi a excesy. Uprostřed hledání zlata si někdo vystřelí mozek (detailní záběr, jednou zopakovaný), hrdina se rozpadá ve svých představách, aby po zbytek života byl mučen absencí představivosti. Alespoň záchvěv života ucítí až ve chvílích smrti, kdy je s rozbitou hlavou opékán plamenometem. V rámci tohoto metafyzického běsnění se nachází například Russella připomínající voodoo orgie a řada hysterických výstupů. Pro hrdinu je legitimní jít na dceřina snoubence se sekáčkem na maso a pak ji prosit, aby se k němu vrátila domů. Chování postav se tu vymyká věrohodnosti, jde o film založený na symbolech, kdy je symbolem i celá postava, dějiště filmu, zápletka. Film přeskakuje v čase, má zdánlivě rozbitý styl vyprávění, vrství symboly od očividných po skryté, postavy neustále dokresluje a zkresluje, takže některé jsou až nepochopitelné. Zejména se nedrží zavedených kategorií: střídá doslovnost a kýč s překvapivými a netradičními nápady, přehnanost na hranici trapnosti s chladným odstupem. Svým způspbem je velmi poctivý. Snaží se otázky když ne zodpovídat, tak alespoň klást pokud možno co nejzodpovědněji. Eurece by velmi slušel rozumný režisérský sestřih, místy se opravdu skoro rozpadá a přetéká myšlenkami a emocemi, až se stává bizarně směšnou (závěrečný soud je už opravdu jen hysterický a víceméně zbytečný), nicméně je rozhodně výjimečná, minimálně díky autorově odhodlání vypustit takový sebezničující projekt. Zpetně se totiž nelze vůbec divit, že to byl takový průšvih, naopak je s podivem, že od toho Hackman neutekl. // Poznámka na okraj: původně poměrně drahý film s řadou tehdejších hvězd distribuční společnost po zkušebním promítání nechala na dva roky zavřít do trezoru a poté jej pustila do distribuce v minimálním počtu kopií a bez propagace.(16.9.2007)

  • Willy Kufalt
    *****

    Od Nicolase Roega mám ve své filmové topce starší snímek CESTA a Gene Hackman je mým velmi oblíbeným hercem. Byl jsem tedy hodně zvědav, jak společná práce obou pánů dopadla. Nepřekvapuje mne, že výborně, stejně jako mne už neudivuje ani zdejší nízké hodnocení, neb vysoce umělecký film jednoduše nemá velkou šanci zaujmout fanoušky akčních filmů. Zklamáni budou nejspíš také ti, kteří od Eureky očekávají přímočárý dobrodružný příběh. Příběh zde rozhodně je a velký, ač mnoho věcí jakoby schválně zůstávalo dlouho zamlčených a celek si z různých scén a zmínek skládáme tak nějak postupně. Sám zklamán nejsem, nicméně Roeg mi zase připravil nejednu těžkou chvilku a hluboký zásah, který ve mne doznívá i tři hodiny po skončení filmu. Skrze životní osud hlavní postavy Jacka, který zůstává při hledání zlata v kanadské divočině dlouhý čas obklopen přírodou a později se rozhodne žít na opuštěném ostrově daleko od civilizace, jsem film občas vnímal jako volné tematické pokračování k již zmíněné Cestě a očekával, že idylku může narušit jedině střet s moderní civilizací. Copak to, řada motivů je skutečně příbnzná, jenže omyl! Tady nejenže dochází k syrově vyhrocenému konfliktu i v rovině rodinných vztahů, ale zásadním se stává neskorší poznání, že hlavní konflikt pramení kdesi jinde. Vevnitř samotné lidské duše a otázky smyslu života. Představa, ta samotná představa, že člověk díky výhře může dospět do takového stádia, že po splnění svého životního cílu už nemá kam se pohnout, jen přežívá a zůstává mu maximálně řešit nikam nevedoucí konflikty, je mnohem děsivější, než několik zdejších scén s hororovým náběhem, které dávají vzpomenout na Studnu z Majora Zemana nebo Osvícení. Nicméně i díky nim se ve výsledku při hlubším ponoření do filmu jedná o brutální emocionální masakr. 85% (viděno v rámci Challenge Tour: "30 dnů se světovou kinematografií" 2020)(11.3.2020)

  • Snorlax
    *****

    Emocionální atomová bomba, jejíž spad bude ještě dlouho přetrvávat. Občas výbušně přímočarý, reprezentantem může být scéna vystřelení mozku, občas si hrající s obrazy, kdy se po orgiích s hady objevuje ten pletený plný barev, občas vizuálně balancující na hraně při opalování obličeje figuríny a občas až démonicky úchvatný svými odkazy, třeba na Zlaté opojení.(15.1.2019)

  • Padme_Anakin
    ***

    Příjemného překvapení se mi dostalo od pánů Hackmana, Hauera a Rourkea, jinak mě příběh muže, který po patnáctiletém hledání zlata oslavil úspěch, příliš neoslovil, na mě hodně velká bizarnost. Nosná myšlenka je samozřejmě zajímavá a hodná probádání, ovšem já bych prosila bez hadů, krvavých orgií a letlampy...(6.7.2020)