To se vysvětlí, soudruzi!
Režie:
Michal SamirKamera:
Martin DoubaHrají:
Jiří Macháček, Jan Cina, Anna Fialová, Leoš Noha, Darija Pavlovičová, Lenka Termerová, Richard Stanke, Ján Jackuliak, Michal Kern, Tomáš Kobr, Jiří Maryško, Magdaléna Borová, Jiří Roskot (více)Obsahy(1)
Břichomluvec Šálek je génius, který si své loutky vyrábí sám. Když ho však po školním představení uškrtí jeho vlastní loutka, vyšetřovatelé z ústavu se dostávají před složité otázky. Dokázal břichomluvec Šálek vytvořit umělého člověka podobného golemovi? A není to začátek procesu, na jehož konci nás všechny ovládne umělá inteligence? A dá se vůbec věřit vlastním smyslům? (Česká televize)
(více)Recenze (56)
S mnohými se zřejmě neshodnu, ale jediné, co mně na epizodě opravdu vadilo, byla ta vizuální "mlha". Ještě v minulém díle se mi to zdálo zajímavé, ale tady to ty desítky expertů přes barvu, světlo a obrazové úpravy přehnaly do hnědého špinava. Jestli toto tmavé zamlžení má seriálu pomoci k tajemné atmosféře nebo má umocnit odkaz na známou filmovou klasiku v tomto díle, netuším. A i kdybych stopro věděla, stejně mi to bude vadit. Ve vizuální složce naopak kladně hodnotím kostýmy. Zejména pánové Cina a Macháček vypadají ve svých košilích urputně totalitně. Příběh sám nic moc, předvídatelný, bez gradace. V čem ale vidím potenciál k nezatracení, jsou dialogy. Ta parodie na všechny možné bláboly i nebláboly má v sobě inteligenci. Mě ty dialogy baví. Připomínají mi filmy Miloše Macourka z let 1969-1977, v nichž se motá taky spousta vědců se svými teoriemi. Na rozdíl od macourkovštin se zatím v tomto seriálu nepodařilo použít vtip, parodii, mystérii, vizuál a nevím, co ještě, k jednolitému celku. V hodnocení se držím průměru. Pro mě zatím neznámí autoři zkouší něco nového a já jejich odvahu cením. ()
Mě to snad začne i bavit. Je zajímavé (i u jiných seriálů) jak se mění režiséři, scénáristi. Jak přistupují k tomu vypsanému příběhu čí se drží téma. Pak tu budou situace s vlivem vstupu známějších herců coby epizodní hlavní postavy. Jinak tento díl v pop odkazech docela dobrý. S herci docela bojuji, ale Macháček ten svůj styl v poslední době posunul k lepšímu, skoro bych řekl, že obrátil. ()
Do detailu vyšperkovaná forma, odvážná, hravá, poctivě řemeslně odpracovaná, na české poměry v lecčems novátorská, v protikladu s extrémně nudným, z prstu vycucaným obsahem, což platí i pro první díl. Je to jako přijít do galerie, vidět formálně zvládnutou malbu, která je obsahově naprosto prázdná. Strávíte u ní chvilku a jdete pryč. ()
Moje nejmilejší z tohoto seroše padá do mdlob, ale kvůli mě se dívá. Já to docela zvládám ač asi jen kvůli p. Macháčkovi. Údajně nejlepší tanečnice roku 2023 mě nebere (spíš naopak) a p. Cinu, zvláště pak s účesem ala Albert Einstein, také moc nemusím. **** Vždy se bavím zobrazením vědeckých pracovišť. Rekvizitáři si obvykle vystačí s NF generátorem, zde VF selektivním milivoltmetrem od RFT z NDR a nezbytným osciloskopem - má obrazovku, čili scifi jako prase, že ano... Abych nezapomněl na všudypřítomné světýlka a to nejsou ani LED. Zde mj. např. na přílbě a docela komické je, když pan Cina "kalibroval", makal na ně jako by mu ušlo, že ono světlo je jen indikací něčeho nikoli čidlem čehokoli. No nic, divák chce být klamán a umělci, jak o sobě rádi tvrdí, fyziku, matiku a s tím související techniku, nezvládali. Uvidíme kterak se bude seroš vyvíjet. Přínosem by bylo navázat spojení s panem Vorlíčkem a trochu si nechat poradit. Edit: Žena jako vyšetřovatelka STB v oněch dobách, asi těžko. Leda by byl kolega afročech. Edit po šestém dílu: toto byl snad nejpropracovanější a parádně temný díl.. ()
Ukazuje se, že zasazení do doby totáče by tam vlastně ani nemuselo být. Zřejmě kvůli tomu, že jde o koprodukční projekt, se tam mělo objevit jen minimum politiky a „reálného socialismu“. Což je škoda, protože kdyby to byl čistě česko-slovenský seriál, nabízelo by se hodně příležitostí, jak „pro našince“ vypatlaný totáč vtipně využít. - Tento díl navíc působil uspěchaně, jako by dalším limitem byla i na vteřinu přesně daná stopáž. ()
Galerie (31)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (1)
- V této epizodě najdeme mnoho odkazů na slavné filmy s hororovou tematikou, jako nař. Osvícení (1980) – scéna s tříkolkou na chodbě, seriál Wednesday (od r. 2022) – vzhled celého domu, Mlčení jehňátek (1991) – vzhled loutky při jejím převozu, anebo obecně na Addamsovu rodinu. (Kaleidoskop)
Reklama