Reklama

Reklama

Fáze IV

Trailer

Obsahy(1)

Je možné, aby byli mravenci chytřejší než lidi?
Dostáváme se do výzkumné laboratoře, kde jsou zkoumáni mravenci s velmi vysokou inteligencí. Ovšem nikdo netuší, co se děje venku. Mravenci se začínají chovat podivně a zaútočí. Ale chytří hmyzí zabijáci po čase pronikají i do laboratoře, kde chtějí pokračovat v zabíjení. Nyní musí vědci spojit své síly a znalosti a tyto monstra zničit. (Chupacabre)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (42)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

U skupiny horrorů se žraloky coby útočícími monstry registruji déle pojmenování sharksploitation... jak to nazvat, když tady útočí a zabíjejí pro změnu mravenci? ...antsploitation? :D Každopádně Fáze IV je filmem, který se od tradičně pojatých animal horrorů, jaký byste po přečtení zdejšího obsahu mohli klidně očekávat, liší skutečně hodně. Šel jsem do něj se zvědavostí, že jde o jediný celovečerní režisérský počin Saula Basse, slavného to tvůrce osobitých titulkových sekvencí pro nejeden film A. Hitchcocka nebo J. Frankenheimera... a výsledek způsobil, že jsem konsternován. V prvních minutách sledujeme zdánlivý přírodopisný dokument o mravencích, který plynule projde do sci-fi plné vědeckého zkoumání terénů a chování inteligentních mravenců v počítačové laboratoři... a časem až do horroru s lidským bojem proti mravenci rozpoutávané apokalypse. Přes strohý, až vědecky odtažitý styl přibývají s vrcholící hraniční situací pro dva vědce a jednu trosečnici vedle nich emočně silné okamžiky plné tísně a gradující děsivé představy nad budoucností Země a lidstva. Svou atmosférou, navrch s precizními záběry, montážemi, skvostě zachycenými detaily (často doslova „mravenčími“), pěknými dobovými triky a efekty, i spolu s Nigelem Davenportem v hlavní lidské roli, mě dokázaly Fáze I až Fáze III přikovat tak, že jsem plně přistoupil na nevšední, čistě teoreticky až neuvěřitelný děj jedné velké mravenčí vzpoury proti lidem. Fáze IV teprve se závěrečným titulkem následuje a film uzemní i částečným ponecháním na divákovi, co si do zvolání chtějí násdosadí... a snad mě fanoušci sci-fi (a) horrorů neutlučou, ale tohle se mi líbilo několikrát víc než např. Vetřelec. [95%] ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Kamenné stĺpy mi pripomínali obal albumu The Who, na ktorom bolo Baba O'Riley, a podobné psychedelické veci, čiže atmosféra ok. Aj originálne katastrofické nápady fajn. Len budovanie napätia na mňa moc nefungovalo kvôli slabším efektom. Ja chápem, že v dobe vzniku boli obmedzenejšie možnosti. Ale časom mi začalo vadiť, keď bol každý výbuch zostrihaný tak, že najprv vidíme objekt celý a potom detail explózie extrémne zblízka, aby nebolo viditeľné, čo vlastne vybuchuje. Možno vďaka tomu štáb nemusel demolovať nákladné kulisy, výsledok je však taký, že všetko vybuchuje dvakrát, čo nepôsobí dynamicky. A tiež som mal trochu problém s Lynne Frederick. Vizuálne super, len hrala dosť slabo. Jasné, mala byť postava, ktorá zažila traumu, tak sa chová nedôverčivo. No vyzeralo to tak, že sa bojí na ľudí aj pozrieť, ale potom im zrazu roztrieska laboratórium od hnevu. To som jej moc neveril. Napriek tomu dobrý tip od Willyho z VRK. ()

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Hutný námet pretavený do pomerne riedkeho obsahu. Film zaujme predovšetkým formálnou stránkou; množstvo veľkých detailov a makrodetailov zo sveta hmyzej ríše nevidíte v hranej tvorbe tak často. Pomerne desivá atmosféra je dotváraná malým množstvom postáv, ich izoláciou a spomínanou kamerou. Na druhú stranu pôsobí divne, že pri takomto fenoméne je na miesto vyslaná len dvojica vedcov a nevyzerá to, že by o ich prácu niekto prejavoval záujem, telefóny nevyzváňajú a nikto z nich nikomu nepíše. Nesmie chýbať krásna žena, jej účasť je ale nakoniec zdôvodnená pri netradičnej pointe. Film pôsobí dojmom, akoby išlo o prvú časť väčšieho celku a neskôr by sme mali sledovať hon za kráľovnou. ()

classic 

všechny recenze uživatele

titulnej Fáze IV, z roku 1974, sa to vskutku len tak akosi hrôzostrašne, a k tomu i úplne mimoriadne hemžilo čo najdetailnejšími zábermi - akýchsi zvláštnym spôsobom ["mimozemsky"] vyspelých, či povedzme ešte i obzvláštne jedovatých, a brutálne premnožených, arizonských mravcov, ktoré sa teda v tomto prípade rozhodne čo najviac odpútali od svojich mravenísk, aby skrátka čo najviac zdeptali nielen azda práve iba týchto dvoch univerzitných vedeckých pracovníkov v zložení staršieho Dr. Hubbsa & mladšieho Leska, ktorí zrovna prišli do tejto naprosto nehostinnej, arizonskej oblasti, študovať ich pomerne dosť atypické správanie sa, čiže tým pádom plánovali sa s nimi najskoršie len nejako zvláštne a účinne vysporiadať, resp. v podstate by sa dalo rovnako tiež podotknúť, že tieto mravce začali postupne študovať ich samotných, uzavretých v akejsi počítačovo vybavenej kupole - uprostred samotnej mravčej expanzie → so science-fiction a desivých, hororových prvkov, vďaka ktorým som sa napokon cítil celkom prazvláštne, akoby som pociťoval akési vnútorné mravčenie na dolných končatinách, ktoré sa začalo postupne šíriť naprieč celým telom, čo ma ešte oveľa viac znepokojovalo, ako tomu bolo vlastne na úplnom začiatku. • Jediný režisérsky zárez od amerického grafického dizajnéra - Saula Bassa, ktorý pravdepodobne počas svojej jedinej hranej vízie - popridával b-a-s-y aj na takých miestach, kde to nebolo vôbec ani nijako extra zvlášť zase potrebné, čím sa de-facto predsa začal trocha viacej znižovať i výsledný kredit daného titulu, ktorý aspoňže miestami vhodne vyvažovalo príslušné obsadenie v podobe Brita N. Davenporta a Američana M. Murphyho, ktorým ešte zručne sekundovala britská predstaviteľka Lynne Fredericková - s akýmsi neblahým osudom v pásme skutočných reálií. • Naopak, čo bolo podľa mňa skutočne fascinujúcim objavením na danom titule; je hádam najmä to, že všetky »mravčie sekvencie« doslova sršali nadštandardným, no zároveň aj sakramentsky desivým spracovaním, ktoré ako by ste [ne]normálne skúmali rovno pod «filmovým mikroskopom,» čo bolo určite najsilnejšou Bassovou stránkou v rámci celku; to by totižto asi vystačilo i na samotnú kapitolu. • Škoda tej celkovej veci v tom zmysle, že popri naozaj zaujímavo budovanému napätiu - titul na konci skĺzol do akejsi „surreálnej rozprávky,” keďže si avšak okrem toho taktiež myslím, že mal tentoraz proste omnoho navyše... ()

PetrPan 

všechny recenze uživatele

Polodokumentární mravenčí preapo, které asi konvenčního hororového diváka příliš nepotěší. Má několikero  skutečně hrůzostrašných scén, to ne, že ne. Ať už je to scéna s rozevíráním pěstí (kdo viděl, bude vědět) nebo i samotné finále, ale prim tu hraje spíš obraz řekněme celkový. Tedy zamyšlení nad křehkou lidskou společností a našimi schopnostmi, jimiž se tak rádi jako "druh všem nadřazený" honosíme. A přitom by stačilo vcelku málo, aby se ta naše civilizace rychle zhroutila. Víte, že zítra bude na celém světě vypnutý internet? .....   Osobně bych nakonec, namlsán začátkem, přivítal i více Mikrokosmosu, poněvadž některé skutečně trochu liché pasáže s lidskými herci  nepůsobily ani tím dokumentárním, jako spíš amatérským dojmem místy i s nádechem Eda Wooda, ale jinak jsem byl děním vcelku pohlcen a mravenci to v hlavní roli v pohodě utáhli.  Jako hororový fanoušek jsem v závěru pocítil lehké zklamání z naznačené ale nedokončené metamorfózy v mravencodlaka, i když ...ale na to už si musíte přijít sami. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (16)

  • Ken Middleham, fotograf divoké přírody, který pořídil sekvence hmyzu pro film Fáze IV, pořídil také sekvence hmyzu pro dokumentární film Hellstrom Chronicle (1971). V obou filmech byly hojně použity detailní fotografie hmyzu. (classic)
  • Podle knihy „Future Tense“ Saul Bass původně natočil velkolepou, surrealistickou čtyřminutovou scénu, která ukazovala, jak by vypadal život na „nové“ Zemi, ale distributor ji vystřihl. Scéna měla naznačit, že obě přeživší postavy byly změněny tím, že mravenci vytvořili další stupeň evoluce lidstva a hmyzu. Záběry z původní montážní sekvence se objevují v kinematografickém traileru, který byl pravděpodobně připraven předtím, než byly ve filmu provedeny škrty. (classic)
  • Videoklip Radical Friend k písni „Ambling Alp“ od Yeasayer z roku 2009 je poctou filmu Fáze IV a jeho záběry jsou inspirovány některými vizuálními prvky tohoto filmu. (classic)

Reklama

Reklama