Obsahy(1)
Geniální skladatel Jára Cimrman a jeho opereta. U příležitosti zahájení provozu slavného vídeňského "Riesenradu" byla vypsána soutěž o nejlepší operetu. Odeslal ji také Čech - Jára Cimrman, a to rozmáchlým sedmihodinovým dílem "Proso". Díky své snad jediné záporné vlastnosti - drobnému škudlilství - nepodal zásilku s partiturou doporučeně, což umožnilo Franzi Lehárovi, Johannu Straussovi, Oskaru Nedbalovi a dalším členům poroty, aby si geniální operetní fresku doslova rozebrali. Vědecký tým českých cimrmanologů dokazuje po mnoha desetiletích, že autorem světově proslulých melodií z Netopýrů, Polských krví a mnoha dalších operet je zapomenutý Pojizeřan Cimrman. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (221)
„Jára da Cimrman, tento český protějšek Leonarda da Vinciho, zasáhl během svého života snad do všech oborů lidského usilování. Byl to osobitý dramatik, filosof, gynekolog – samouk, konstruktér i pedagog.“ Jára Cimrman a opereta. Stratená opereta Proso. „Mým úkolem bylo poslouchat celé dny smazané magnetofonové pásky, jestli jsou skutečně smazány!“ „Chtěl jsem se uchytit jako košíkář. Ale. Košíky jsem nikdy nepletl!“ „Naštěstí, v nouzi nejvyšší, přinesl mi listonoš radostnou správu: dědeček zemřel.“ „Ludvíku, hosti jdou!“ To je také skvelé, tento humor! Zatiaľ najlepšia hra, čo som videla. Páni sú úžasní. ()
Hra patří zajisté mezi Cimrmanovi skvosty.Výkony hostinského v podání Svěráka jsou supr,Hrabě Vonn Zeppelin alias Čepelka taktéž.Trošišku sem byl smutný z výkonu p.Smoljaka který mi připadal trošičku přiškrcený.Hra mě zas až tak uplně nevtáhla jako třeba Záskok a Švestka.Ale pro objektivitu musím říct že se jedná o dílo nadstandartní. ()
Viděl jsem ve složení Smoljak, Hraběta, Reidinger, Kotek. Pro mě zklamání především v tom, že hostinského nehrál Svěrák, barona nehrál Čepelka a vězně nehrál (přítomný!) Smoljak... Ale jinak skvělá zábava, jedna z mých nejoblíbenějších her DJC. Seminář mě až tolik nebaví (i když popis operety Proso je dokonalý), zato samotná hra vše vynahradí :-) ()
Jako zanícený cimrmanolog, schopný hodiny a hodiny vyprávět repliky ze všech her krom Českého nebe, se kterým jsem ještě žel neměl tu čest, snad ani nemohu jinak. Mohl bych pár her vyzdvihnout, avšak žádnou bych nedokázal označit za slabší či méně oblíbenou. Stejně ode mne každá dostane "kilo", tak co... 100% ()
Pre mňa, čo do počtu asi tá najslabšia Cimrmanovka, čo som videl. Ani zďaleka, ale nie je zlá. Seminár výborný, gagy a hlášky tu lietajú ako Jmelí v Afrike a v podstate je to naozaj super Cimrmanovka. Len ja som sa až tak moc nesmial. Nemôžem, ale dvojici pánov Smoljak a Svěrák odoprieť ich scenársitickú genialitu a príbehovo si ma upútať aj navzdory všetkým zmieneným Cimrmanovským kiksom a faulom. No skrátka takto to dopadne keď spravíte operetu o najnudnejšej časti v Proso :D . Takže, aby som to zhrnul Hospodu na mýtince neberiem za absolútny vrchol toho, čo sme od Cimrmana dostali, ale je to dostatočne skvelá i geniálna hra, aby som si to niekedy v budúcnosti znova pozrel (ideálne v ľavej časti hľadiska Žiškovského divadla). Tam, kde sa väčšina publika smiala som sa ja nesmial, ale i tak mi sem herci dokázali vopchať zopár poriadnych "bômb" od ženských pohybov Zdeňka Svěráka až po sexuálneho predátora Miloňa Čepelku. Ďalej napríklad: „No moment, ne tak hr, na takový návaly tady nejsem zařízenej.”, „Řekla pij.” „To že řekla? To musí být ženská...”, „Mám v batohu turistický oblek, nechcete?” „Ale jo, já sním všechno...”, Za mňa len 78% a Známka: B- ... ()
Galerie (6)
Zajímavosti (23)
- Árie „Vás, ženy jsem líbal rád“, kterou zpívá Hrabě Zeppelin (v tomto případě Miloň Čepelka) měla na konci původně trošku jiná slova. Po slovech: „Já jen vím,“ tehdy následovalo: „že líbat smím... ženy vás,“ a konec byl stejný jako dnes. Původní verzi můžete slyšel na LP Hospody na Mýtince. (mnaucz)
- Ladislav Smoljak, který na tomto záznamu hraje vězně Aloise Kulhánka, se v roce 2007 sám přeobsadil do role Hraběte Zeppelina, aby měl kdo alternovat Miloně Čepelku poté, co Pavel Vondruška v této hře přestal hrát. Po něm roli Aloise Kulhánka zdělil Petr Reidinger. (mnaucz)
- S nápadem napsat Hospodu Na Mýtince přišel Ladislav Smoljak po zájezdu Divadla Járy Cimrmana do Vídně. Když totiž viděl tamní soubory a orchestry, jak hrají operetu, oslovil Zdeňka Svěráka s tím, že chce napsat operetu a zda by se s ním nespojil. (mnaucz)
Reklama