poster

Jestli jednou odejdu (TV film)

Komedie

Československo, 1985, 93 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kingik
    ****

    Iva Janžurová tak vytrvale a dlouho hrozí svým sobeckým rodinným příslušníkům odchodem, až jednoho dne pohár trpělivosti přeteče a "služka" v domácnosti skutečně odejde. O chod domácnosti se bude muset postarat manžel a jejich dvě dospívající děti. Jenže uklízení, žehlení, praní a vaření je pro ně něco z oblasti scifi, ale časem jde všechno, když se chce. V rámci televizní tvorby se jedná o velmi příjemný televizní film ve zkušené režii televizního matadora Františka Filipa. Janžurová předvádí jinou Janžurovou, než jsem byl zvyklý, a to hlavně herecky soustředěnou, bez divokých teatrálních gest. Rovněž zbývající osazenstvo Brabec jako její manžel, Bydžovská jako dcera a početný zástup nápadníků mají co nabídnout ze svého hereckého rejstříku. Pohodová komedie, která možná nemá daleko od reality citově strádajících manželek středního věku, které taky mají právo svůj život žít a ne ho jen přežívat. 80%(13.7.2012)

  • mchnk
    ****

    Strasti i radosti socialistické, rodinné idylky, je potřeba někdy oprášit, člověk může nakonec zjistit, že svět bez stereotypních návyků, může být mnohem horší, než onen každodenní kolovrátek. Velmi neobvyklá skvadra herců, je základem kvality. Jinak si myslím, že na inscenaci je to až příliš dlouhé, což je na tempu snímku docela znát. Nesmí chybět zamotaný scénář, dobové domácí spotřebiče, které si někteří z nás velmi dobře pamatují, ač v oné době žili jen velmi krátce a samozřejmě konečné, idylické prozření. V rámci svého žánru nadprůměr.(14.11.2013)

  • DoneyGal
    ****

    Je to skutečně pozoruhodná bilance naší filmové a televizní tvorby: místo toho abychom rezolutně zabouchli pomyslné dveře za počiny, vyprodukovanými před rokem 1989 a zhluboka si oddechli, že máme konečně tuto dobu za sebou, děje se spíše pravý opak. Jaká byla ve skutečnosti tato epocha našich dějin z pohledu jak československých tvůrců, tak televizních a filmových diváků? Na straně jedné rádi o této době říkáme, že byla plná cenzurních zákazů, děl natočených na politickou objednávku, preferovaných a také zakazovaných umělců, na straně druhé pořady jako Televarieté nebo Hitparáda televizní zábavy stále lámou rekordy sledovanosti a to i přesto, že je ČT vysílá prakticky nepřetržitě už 20 let. Rozum nám říká, že bychom se s chutí měli podívat na současné inscenace a příběhy a blahořečit jejich tvůrcům. Často se nám ovšem nad soudobou produkcí doslova zvedá žaludek – z neúčelné agresivity a brutality, z neustálých vulgarismů, nemajících v příběhu a ve scénáři žádný funkční důvod, z prázdných dialogů a lascivních gest. To co mě osobně nejvíce chybí na současné tvorbě je, že postrádá byť sebemenší pozitivní náboj. Přestali jsme zcela vnímat krásu a zobrazovat příjemné hezké věci. Bonmot "čím hůře tím lépe" začíná nabývat doslova děsivých rozměrů. A tak si raději otevřeme youtube (a tímto děkuji všem uživatelům, díky jejichž nezměrnému úsilí máme stále tyto klenoty k dispozici) a pustíme si takové rodinné stříbro jako například Jestli jednou odejdu. Na doslova televizním mikroprostoru dokázali scénáristka Bohumila Zelenková a režisér František Filip rozvinout inteligentní, důstojný a přitom poutavý příběh postarších manželů a jejich moderně progresivních dětí. Úspěšnost takového dílka byla vždy záležitostí hvězdného obsazení a ani zde tomu nebylo jinak – pokud se jména jako Janžurová, Brabec, Maciuchová, Císler nebo Brzobohatý objevila na titulcích, byla kvalita snímku prakticky zajištěna. Často si kladu otázku, proč je současná generace tak jiná. Protože srovnávat uvedená jména s „herci“ typu Liška, Macháček, Mádl, Geislerová, Vilhelmová, Holubová, vnímám opravdu jako zásadní problém. Nepříznivá je nepochybně celková atmosféra současné doby, která je příliš rychlá, příliš nervózní, prestižní... Těžko říci, snad budoucnost přinese televizní a filmové zábavě lepší časy. Zatím se ale současná generace tvůrců má od té předchozí stále hodně co učit. Například to, že poctivé řemeslo se nedá nahradit ani PC animací ani 3D technologií. Zůstává stále jen a jen ta „obyčejná“ práce a schopnost ovládat řemeslo, která se bohužel vytrácí nejen z oblasti českého filmu .(24.10.2012)

  • topi
    ****

    Velmi sympatická komedie, ve které 3 muži (Brzobohatý, Zedníček, Císler) svádí ženu (Janžurka). Vtipné, ale ruku na srdce a to nic proti Ivě Janžurové nemám, právě naopak, ale v téhle roli by ji asi moc mužů nesvádělo. Nejlepší na celé inscenaci je neustále se chechtající Zuzana Bydžovská, ta teda jede!!(5.9.2017)

  • honajz
    **

    Myslím, že si tvůrci měli rozmyslet, jestli chtějí natočit psychologické drama, nebo komedii. Protože tohle začne jako drama, kdy divák čeká různé pohledy na situaci z mužské i ženské strany, aby se toto téma co nejvíce rozebralo, ale dostane se mu frašky ve stylu vdaná panička a tři nápadníci, jeden směšnější než druhý, a jejich tokání je věnována většina nadbytečné stopáže, takže se nic neřeší ani nevyřeší. Což je škoda, protože námět je zajímavý a řeší jej myslím hodně lidí v dlouholetém manželství. Jinak Bydžovská je zde zvláště v začátku na zabití, její hysterické výlevy jsou skutečně přehnané. A mimochodem, myslím, že by příběh líp fungoval, kdyby si Janžurová s Maciuchovou prohodily role.(3.9.2017)

  • - V závěrečných titulcích je postava, kterou hraje Vladimír Brabec chybně označena jako Marek a ne Milan. (JohnnyV)

  • - Trio hereček Zázvorková, Janžurová a Bydžovská si záhrála ve stejných rolí babičky, matky a dcery i ve filmu Ten svetr si nesvlíkej (1980). (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace