Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.

Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."

Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (178)

lennyd 

všechny recenze uživatele

Slavný režisér, Rosťa (Bolek Polívka), touží natočit experimentální dokument o chování lidí, pokud jsou zbaveni všech pout, které doposud měli - proto najme kompars, kterému za pár šupů nebude vadit celý film točit nazí. Zároveň by ale film měl ukázat zrod člověka, od Adama a Evy. Jenže natáčení nejde tak jednoduše, jak si Rosťa představuje, a tak musí stále řešit nečekané problémy - ať už požadavek hlavní hrdinky na romantickou linii či trable s počasím nebo dětmi... Tak nevím - na tento film se dá nahlížet ze dvou stran. Buď tak, jak pravděpodobně Věra Chytilová zamýšlela - a to vám garantuji, že pokud se budete snažit myšlenkové pochody režisérky, tak skončíte v blázinci. A nebo jen jako dvouhodinovou kulisu plnou nahatých lidí všech možných tvarů, vah či pohlaví - což může někdy působit velmi odpudivě, a někdy (sem tam) zas docela hezky. Jen nesmíte poslouchat, jaká moudra vypouští ti všichni (hezcí či oškliví) lidé ze svých ústních dutin, takže možná se ztlumeným zvukem by film byl mnohem koukatelnějším. Mno, a za co tu jednu hvězdičku? Jedině za Věru Havelkovou a Veroniku Bellovou, kterým to (v rouše Evině) docela sluší... ()

Endyis 

všechny recenze uživatele

Hodnocení filmu tak nějak vyjadřuje povrchnost některých českých diváků a opravdu trapné mi příjde, když snímek se nezdráhá shodit ani sám distributor!!! Tak se vrať k těm svejm tisíckrát opakovanejm Hřebejkům, trendovejm Ondříčkům, či nekriticky brakovejm Troškům. Tento film je v podstatě sražen k zemi pouze necenzurovanými a odvážnými záběry. Tito puritánsky orientovaní diváci pak nikdy nemohou ocenit některé bezpochyby kvalitní snímky např. od Reygardase, Passoliniho, Felliniho. Dalším důvodem je řetězová reakce, kde pak další diváci hodnotí odpadem, pouze z principu, že tak volí ostatní, včetně jejich oblíbených uživatelů. Jasně - je to experimentální snímek, ano - je tak trochu perversní a do toho chytilovsky nekonvenční. Film je ovšem dobře natočený, s inteligentními myšlenkami, jejichž rozbor by se mohl psát na několik stránek (zde již někteří uživatelé učinili :)), dobrou "chytilovskou" kamerou i hudbou. Semtam je to i prdel. Není nic, co bych vytknul, tudíž hodnotím nejvýše a jsem znovu ubezpečen, že zdejším hodnocením se nedá řídit jakožto i žebříčekm daných top a worst snímků... Btw.: Nejvíce mě fascinuje, že přes 70 let stará režisérka v tomtu věku dokáže vyprodukovat takovýto film, to už stojí samo o sobě za pováženou. 19%??? Jděte někam!!! ()

Reklama

Djoker 

všechny recenze uživatele

Vlastně je dost smutné, že nejodvážnější film po revoluci musela natočit pomatená veteránka, protože ostatní jen sází na jistotu. Stále jsem doufal, že záměrná pseudointelektuální onanie k něčemu povede a ukáže se její význam, ale naivní čekání se po dvou dlouhých hodinách ukázalo jako neopodstatněné. ()

Radyo odpad!

všechny recenze uživatele

Ať mi paní Chytilová odpustí, ale tohle je nedůstojné jak jí, tak i zúčastněných herců (či neherců). Jestli má tenhle škvár něco symbolizovat, tak je to tak důmyslně zamaskováno, že i Sherlock Holmes by musel vynaložit veškeré své umění, aby onu symboliku odtajnil. Já nejsem Sherlock Holmes a upřímně řečeno, kdybych jím byl, tak bych se raději dvě hodiny nimral v napůl rozložené mrtvole abych našel nějakou stopu po příčině smrti, než se díval na to, jak se po plátně prohánějí takřka celý film nějací nazí lidé (kteří zcela zjevně sami občas nevědí, co se po nich chce) a snažil se přijít na to, co to vše vlastně znamená. Kdyby existovala ještě nějaká nižší kategorie než odpad, tak je tenhle film žhavým kanditátem. A Věra Chytilová u mě jako režisérka asi na dlouho skončila. :(((( ()

petaspur 

všechny recenze uživatele

Viděla Chytilová zase kolem sebe něco, co nikdý jiný neviděl a historie jí dá za pravdu? Nebo to točila při svých útěcích z ústavu? Přestože je to hodně kontroverzní film (český pročismus) plný nechutné (umělecké?) nahoty, tak si myslím, že mezi dvoustovku nejhorších filmů světa to nepatří. Jednou to možná bude považováno za dílo nejlépe zachycující dobu a bude se vyučovat na filmových školách. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (3)

Reklama

Reklama