• Adam Bernau
    *****

    Viděl jsem Salo, Caligulu, Begotten... ale až u tohoto filmu mě napadá slovo "extrém". Viděl jsem Sedmikrásky, ale až tady mě napadá slovo "experiment". Poprvé vidím Chytilové film z období po Kurvahošigutntágu. Čekal jsem čistý průser a úvod se zdál toto očekávání splňovat. Jestli jsem něco opravdu nikdy nechtěl vidět, tak nahatého Baryna z Bolkovy manéže. Do toho Polívkova filosofická diskuse s kolegou, jako vystřížená z TV debat s Donutilem a podobně kalibrovanými mysliteli. Celek působí odporně troškovským dojmem. Jenže záhy jsem začal s údivem zjišťovat, že tento škaredý film je vlastně velice hezky točený, a hlavně že dokonale funguje. Pregnantně, leckdy i velmi vtipně, popisuje trapnou lidskou všednost. Jen s tím detailem, že všichni rádoby aktéři jsou nazí. Totiž ti, kteří jsou určeni k tomu, aby plnili pokyny (a plní je rádi, chtějí přece být aspoň trochu u lizu). Zatímco vydavatelé pokynů jsou oblečeni. Nic nevystihuje dnešní společenskou realitu lépe. Lůza jsou ovšem všichni bez rozdílu (jedinou vyjímkou je postava paní Chantal) a trapně neadekvátní ambice mají rovněž všichni - to je ukazováno obzvlášť roztomile. Nemyslím, že bych si tyto kvality dodal sám jako divák, na to jsou nejrůznější mikroscénky na pláži příliš cílevědomě vystavěny. Úžasné také je, jak se zde na jednom prostoru, často nerozišitelně, prolíná trojí rovina skutečnosti: film, natáčení filmu a reálné žitíčko "herců". (Kdežto reálné žitíčko těch oblečených se děje v soukromí.) Režisér je zároveň "pan doktor", od nějž všichni čekají spásu (stvořitel a spasitel v jedné osobě, to odněkud známe).Takřka každý záběr, každý dialog, si velmi šikovně pohrává s lidskou realitou, s našimi chtěníčkami, postojíčky, s naší hýčkanou důstojnostičkou. Ve všem, čeho si v tomto komentáři všímám, se po celou dobu ztotožňuje modus "tvorba" s modem "společnost" v nejrůznějších jejich aspektech. Postupně nabývá na důrazu motiv "hledání podstaty" a skrze extrémní trapnost, v níž celý film tkví, se Chytilové paradoxně daří, snad právě díky tomu, že stvořitelské umělecké ambice jsou zde parodovány, skutečně naznačit mýtickou prasubstanci lidstva, o jejíž vyjádření pan režisér usiluje. Vzniká tím ještě jedna rovina prolínání: ubozí nazí lidičkové mají zpodobňovat prapodstatu lidstva - a stejně jako ve skutečnosti jsou ve svých trapných existencích ukázáni jako její nositelé. Režisér jim tak propůjčuje něco, na co nedosahují ani oni ani on, co však je jim zároveň nezrušitelně vlastní. Pokud jde o závěr, pan scénárista si přece přál nechat někoho umřít - a tak se i stalo. Zbývá otázka, kdo "za to" může. Proč je tento film většinou diváků hozen do odpadu? On opravdu působí jako odpad. Dovedu si představit, že sledovat ho v jiném rozpoložení nebo o několik let dříve, hodil bych ho tam také. Na první pohled působí jako pustý škvár a to davové zprofanování nahoty, jak se zdá, nejsme ochotni strávit. Chytilová ukradla českému divákovi možnost těšit se z pokoutně zahlédnuté vkusné nahoty, ukradla mu radost ze zakázaného ovoce, které je dnes ovšem k mání jako houska na krámě. Dala nám to prostě sežrat: "Vizte, takhle to je." Dávivá reakce publika je pak zcela přirozená. Za sebe dodávám, že scénáristovy moudré řeči mi nepříjemně připomínají mé vlastní komentáře k některým filmům. Pokud jde o kontext Chytilové tvorby, je tento film zajímavým obludným antidvojčetem raného Ovoce stromů rajských jíme. Ještě dodatečná poznámka: Výše jsem režisérovu manželku (mdm Chantal) jako jedinou vyjmul z povšechné lůzy, nicméně o jejím manželu nejsem s to rozhodnout, zda je to buran s ambicemi umělce nebo umělec s krunýřem burana; obzvláště mačovský dialog se slečnou na pláži je velmi provokativně nejednoznačný a má poklona Chytilové i za něj.(1.7.2011)

  • nascendi
    odpad!

    Tento film je takým odpadom, že nestojí ani za komentár.(27.5.2015)

  • Ruut
    odpad!

    O dekádu později našel Tarkov se svojí Kanárskou spojkou důstojného následovníka v podobě Chytilové. Ať žije umění! P.S. ale zase uznávám, že tady být mužským komparsistou musela být fakt lahoda ...(24.11.2011)

  • Frajer42
    odpad!

    Tak takhle, vážení hodnotitelé, vypadá absolutní dno kinematografie. Film dokonce dokázal naprosto pohřbít herecký um Bolka Polívky a Pavla Lišky. K tomu už film musí být řádně zkurvený. Vážně tahle paní režisérka režírovala i Dědictví? Uspokojit se u toho člověk taky nemůže, neboť většinu naháčů tvoří geronti. Ani kdybych byl kamarád paní Chytilové a znal ji od dětstí, tak bych stejně nemohl hodnotit ničím jiným než odpadem. Jen by mě zajímalo kolik má opravdových kamarádů, kteří jí do očí řekli, že tento film je monstrózní sračka. Vážně mi naprosto uniká, proč vůbec film vznikl. Shrňme si to. Není vtipný. Není zajímavý. Působí antieroticky. Veškeři naháči si s herectvím netykají. Dějově je hluboko pod vším, co jsem až do dnešního dne viděl. Myšlenku má jedinou. Chce budoucím filmařům ukázat, jak by rozhodně neměl film nikdy vypadat. Kdybych nebyl líný, tak přehodnotím všechny své dosavadní odpady, protože tahle sračka dala hodnocení odpad úplně nový rozměr.(27.8.2013)

  • Vitex
    ***

    Je ale možné, že tenhle film dokážou ocenit jenom filmaři, kteří někdy něco točili a už během natáčení si uvědomili, že to možná ani točit neměli..(29.10.2009)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace