Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Převratná zbraň, kterou vyvinula armáda, se stane cílem nepřátelských zvědů. Kvůli nim je poručík letectva Petr Nor nucen předstírat, že vzdušné torpédo 48 sám vynalezl. Kvůli pracovní schůzce nemůže jít Nor na koncert se svou snoubenkou Helenou. Místo něj jde jeho kolega, nadporučík Jan Domin. Ten je zanedlouho nalezen zavražděný. Následující den se na vojenské poradě o torpédu objeví neznámý muž, jenž se vydává za Jana Domina. Je odhalen, avšak plukovník Švarc jej nechá uprchnout. Jeho cílem je totiž špiona sledovat a dostat se v jeho stopách k celé vyzvědačské bandě. Všechno se však notně zkomplikuje, když se špionka Irena Vengerová do Petra zamiluje...
České špionážní drama režiséra Miroslava Cikána vzniklo podle stejnojmenného románu Marie Křížové. Autorem scénáře byl písničkář Karel Hašler. Film se uváděl také pod názvem "Případ plukovníka Švarce". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (32)

honajz 

všechny recenze uživatele

Film je poplatný své době, a je díky tomu svědectvím odhodlanosti bránit tehdy Československo před německou agresí, ale jak to nakonec dopadlo, žel víme. Z rozkazu mocností, které tehdy jako dnes slibovaly nás chránit, jsme nakonec do války nešli a mobilizace jako by se nekonala. Ale zpět k filmu - na svou dobu má skvělý námět, letecké záběry (ty obzvlášť !), často dobrou kameru, výpravu a střih, selhává žel u scénáře. Ten na začátku vtáhne sice do děje, ale pak na nás šije jednu boudu za druhou (koncerty vážné hudby, zmizení postavy v podání Raoula Schránila - vlastně obou postav - ze scény, popleteného, ale hodného doktora, zamilovanou špionku jak z červené literatury, hloupé zloduchy, kteří místo, aby se rozptýlili, sesednou se do jednoho autokaru apod.). Žánrově pak snímek lavíruje mezi detektivkou (po prvním koncertu), která skončí, aniž by se rozjela, špionážní červenou knihovnou, komickou parodií na pražské podsvětí ("že jsi trojka, že jo?"), leteckým filmem a patetickým vyznáním k obraně vlasti (dnes by byli tvůrci paradoxně označeni za xenofoby a nácky, tomu říkám ironický paradox dějin). Nedrží to žel pohromadě ani na jedné té štaci, což je škoda, protože jinak filmařina je to skvostná a základní premisa slibovala mnohé. Žel pak místo originality přišel sem tam kýč (všechny ty promluvy špionky-houslistky poté, co se zamiluje) a klišé (hlavní padouch je ten nejvyšší a nejbohatší továrník a i jeho konec je takové klišé). ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Hlavní mínusy filmu: naprosto otřesné výkony všech hereček, muži na tom nebyli o moc lépe, ale jejich barvy zachránili Korbelář s Marvanem, velice naivní scénář, plytké a tupě deklamované dialogy. Hlavní plusy filmu: výtečná kamera, rychlý střih, zřejmě se natáčelo na kvalitní materiál, neboť je film stále v dobré kvalitě. Cikán byl rozhodně režisér - průkopník, jen měl smůlu na blbý scénář a strašidelné herečky. Ale psal se rok 1936, za humny byl drak jménem Hitler a tohle byla krásná ukázka pohotovosti a nebojácnosti československých vzdušných sil a rozvědky. Kdyby ve filmu nebyly přítomny ty šílené dcerušky velkouzenářů, byl by to i docela dobrý snímek. ()

Reklama

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Nevím, jestli současníkům, kteří si byli plně vědomi vzrůstající moci Hitlera v sousedním Německu, připadal film tak blbý, jak zde kdosi poznamenává ve svém komentáři. Na mě ale v současnosti působil naivně a částečně i nedotaženě a nepropracovaně, např. ten závěr, byť jeho součástí byla vskutku povedená letecká scéna. Rozhodně má pravdu D.Moore neboť jindy tak elegantní a vždy tak krásná Zita tam byla hodně odbytá a to nejen po stránce kostýmů, ale také scénáře a prostoru, jež ji byl dán. Kostýmně to zachraňovala alespoň houslová viruoska Míly Reymonové. Z hlediska mužského obsazení bylo rozhodně na co se koukat, protože Korbelář, Schránil a zejména Novotný byli v uniformách vyloženě mňam, snažil se i (Zitin) dědeček Dr. Marvan v podání Karla Hašlera, ten tedy spolu s Marvanem a Korbelářem hlavně zase po stránce hraní, byť to mnohdy ve scénáři, jak už z hlediska špionážního tak toho romantického, pěkně skřípe (ať už jde o "profláknutý" heslo v papírnictví či vztahy fešného vynálezce ke "svým" ženám). Mrzelo mě také málo prostoru pro Františka Kováříka, který se později proslavil v roli profesora, který se domníval, že i skladník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále. Tak to podtrhněma a sečtěme, tedy za letecké scény, za Zitušku i za pohled na Toníčka (Novotného) dávám svou hvězdičku. ()

Wacoslav1 

všechny recenze uživatele

Já jsem toho vraha viděl! A jak vypadal? Byl vysoký ve smokingu a pořád se mračil! Podle toho ho určitě identifikujeme... Ok dobrodružný a špionážní thriller od toho fakt nečekejte. Ta zápletka je poněkud chaotická a nepřehledná a taky to trochu devalvuje tradičně nudná a statická Cikánova režie, ale zase abych nebyl vyloženě krutej, tak na svoji dobu je to aspoň zajímavý pokus o netradiční žánrový odklon a nijak vyloženě nelituji toho, že jsem si tuhle zapomenutou pravěkou raritu doplnil. K tomu dávám čistě neutrálních 50% ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Na rok 1936 opravdu nezvyklá a skoro novátorská produkce, a žánrově tak trochu i odklon, od běžné produkce Miroslava Cikána. Ostatně dobrodružný a kriminální žánr, případně špionážní film, byl v té době ještě v plenkách, takže představy samotných tvůrců o správnosti filmového označení, byli v té době ještě hodně mlhavé. Pracovní název, nikoliv distribuční byl "Případ plukovníka Švarce", to jen tak pro zajímavost. Co bych vyzdvihl? Tak určitě velice dobrou kameru, zvláště na konci filmu v letecké bitvě, a výkony herců Hašlera (MUDr. Marvan), Novotného ( poručík Petr Nor, vynálezce torpéda), který k vědecké kariéře neměl až zas tak daleko, sám po 2. sv. válce vystudoval chemii, a začal se věnovat vědecké dráze zcela naplno. V Americe dokonce vynalezl destičky do raketoplánů. Poslední o kom bych se zmínil byl Otomar Korbelář v roli (plukovníka Švarce, náčelníka kontrašpionáže). Jinak všechno ostatní spíše průměr. 2,5/5*. ()

Zajímavosti (5)

  • Natáčelo se na letišti Praha -Točná, v Praze na náměstích (Jana Palacha, 14.října, Kříženeckého, Palackého, Malostranské, Loretánské, Škroupovo) a v Divoké Šárce. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
  • Popis vzdušného torpéda ve filmu částečně odpovídá popisu bomby s kazetovou municí. S tím rozdílem, že dnešní typy rozhodí submunici ve vzduchu, zatímco ve filmu popsané torpédo až explozí po dopadu na zem. (HonzaR.)
  • Filmování probíhalo za účasti expertů z ministerstva obrany. (lausik)

Reklama

Reklama