poster

Dlouhá bílá nit (TV film)

Drama

Československo, 1970, 87 min

  • Marthos
    *****

    Sebezničující panorama života na českém venkově v jeho postdubčekovském oparu s podivným milostným trojúhelníkem, odsouzeným již dopředu ke svému tragickému okamžiku. Roháčův film je mmj. vynikající galerii lidských charakterů ve skvělém podání předních českých herců, jimž dominují výkony Rudolfa Hrušínského, Slávky Budínové a mladinké Jany Šulcové. Jak jednoduché je stvořit peklo na zemi.(1.8.2014)

  • topi
    *****

    Už úvodní záběr na vesnici, kde jsou slyšet různé vesnické ruchy jako bučení, kokrhání, štěkot psa, a začínají titulky, dává tušit, že tohle bude nevšední zážitek. Začíná se odehrávat příběh matky a dcery (výborná Slávka Budínová a mladičká Jana Šulcová), které obě touží po lásce. Vůbec to ovšem není laciné téma, je to vytříbené drama, kterým nás provází hlas vypravěče Radovana Lukavského. Dlouhá bílá nit stojí a padá na všech hereckých výkonech postav, které se ve filmu vyskytují. Tohle je fakt podívaná, ze které nelze odtrhnout zrak!! Podmanivou hudbu vytváří nádherná práce Luboše Fišera, ty různé smyčky a tóny to je prostě jako vždy klasa!! Nebo kamera Ivana Šlapety, která zabírá různé úhly, pohledy nebo nájezdy na tváře a oči, to je nadčasová kameramařina. Režisér Ján Roháč nebyl jen tvůrce zábavných věcí pro divadlo Semafor, ale i režisér psychologických příběhů jako je Dlouhá bílá nit. Jaká škoda, že tak brzy zemřel.(13.2.2017)

  • papadropolis
    *

    Panebože, takhle jsem se už u filmu dlouho s prominutim nenasrala. Aneb jak dvě ženské potrápil chlap, který celou dobu jen koukal jako bluma, nevypadlo z něj půl slova a neměl se co k čemu. Může to být natočeno a obsazeno sebelíp, ale příběh to prostě všechno zabije. Koukat se hodinu a půl na ženský, který truchlivě pláčou, naříkají nad útrapami nešťastné lásky a všemožně jinak se souží a vůbec se chovají jako patnáctileté nány? Děkuji, nechci.(12.2.2017)

  • dr.fish
    *****

    Perfektní ztvárnění krutosti stárnutí, strachu ze samoty a velkých rozhodnutí. Čas omlel všechny hrany, málokdo už dovede stát zpříma a jít za svým. Nic už není černé či bílé, jsou jen odstíny šedi. Těžko volit, když vysvobozujeme ze samoty jednu ženu, zároveň odsuzujeme k beznaději tu, jež opouštíme. Kde hledat viníky lidského zblbnutí? Nemám tušení...90%(15.4.2012)

  • Willy Kufalt
    *****

    (2x) Byla jednou jedna vesnice a v ní lidé. Nešťastně zamilovaná vdova, její dospívající dcera, věčně opilí předseda, družstěvník a účetní a tak dále. ,,To nejde... dělat štěstí z jiného neštěstí," komentuje vypravěč jednu z posledních scén a současně vnitřní monolog starého Francka. Tento filozofický výrok ale jakoby nakonec poznamenal konání a osud všech ústředních postav ve vesnici, kde se odehrává drsný psychologický příběh se zajímavou konfrontací postav matky a dcery... Jedinečný příspěvek Jána Roháča do filmové tvorby v dramatickém žánru, jinak vynikajícího režiséra zaměřeného spíš na hudebně zábavní filmy, pořady a estrády. Dlouhou bílou nit provází vedle silného příběhu a hereckých výkonů na čele s mladičkou Janou Šulcovou i zajímavá forma vyprávění s rozsáhlým partem pro doprovodní komentář v podání Radovana Lukavského (nejen v osobitém dlouhém úvodu) a pozoruhodná kamera Ivana Šlapety zesilňující atmosféru např. častými deitalními záběry na obličeje. Sedmdesátá léta v československém filmu vystartovala vedle často podprůměrných normalizačních námětů i řadou kvalitních filmů během prvních let, ve kterých doznívaly trendy "zlatých šedesátých"; tohle je jeden z nich. 90%(2.11.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace